דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חזק ואמץ- תכונת המנהיג 

מאת    [ 24/03/2010 ]

מילים במאמר: 886   [ נצפה 11129 פעמים ]

 

בפרשת וילך - פונה משה אל עמ"י בדרישה "חזקו ואמצו" , במלחמותיו של ישראל אל מול האויבים שמסביב כדי להתגבר עליהם ראוי לרכוש את שתי התכונות החשובות  הללו "חזקו ואמצו".

בספר דברים פרק לא' -ז- פונה משה לעיני כל ישראל אל יהושע בן נון  המנהיג העתידי של עם  ישראל ומברך אותו בברכת "חזק ואמץ" :  ".... כי אתה תביא את העם הזה אל הארץ אשר נשבע ה' לאבותיהם  לתת להם ואתה תנחילה אותם". ממשיכה התורה לתאר כי ה' יהיה עימך לכל אורך הדרך בכל מנהיגותך לא ירפך ולא יעזבך אך אתה לא תירא ולא תיחת.

"חזק ואמץ" הברכה שיהושע המנהיג מקבל שונה במהותה מ "חזקו ואמצו" שמקבלים עמ"י הרש"ר הירש מדגיש כי חזק ואמץ כוללת את כל תפקודו כמנהיג העם. בספר יהושע א' ,ז' ו-ט' שוב מתברך יהושע "ר"חזק ואמץ כי אתה תנחיל" רק חזק ואמץ מאוד לשמור לעשות ככל התורה" וכן "הלוא ציוויתיך חזק ואמץ" 
חכמים ביארו במסכת ברכות לב' עב' חזק= תתחזק בתורה בלימודיך בחכמתך ואמץ= במעשים טובים הייה חזק בחכמת תפקידך  מתוך התורה,  הוסף חכמה וידע תורה ועמל -כל הזמן, קביעת עיתים לתורה כדי שתהא חזק בלימודיך חזק בתורה חזק בשכלך אך היה אמיץ בהתגברות על כל המכשולים הקיימים להיות חזק בעיקרון אך אמיץ בביצוע אלה הם הדרישות הראשונות והחשובות המושגות למנהיג.

שיהיו כל מעשיך מעוגנים בחכמה בתבונה תורנית באמונה הנצחית המעוגנת בתורה אך עליך לדעת כמנהיג כי לא די שאתה תהא אדם משכיל ונבון חכמה זו חייבת לבוא לידי ביטוי מעשי שהרי מנהיג אתה, מנהיג שצריך להוביל אחרים להשפיע על עמ"י על צאן מרעיתך לכן עליך להוסיף לתכונותיך בנוסך לחוזק הרוחני גם את האומץ ,הסבלנות, הנחישות וההעזה כדי להתגבר על המון המון מכשולים שבדרך שהרי הדרך היא הנחלת תורה לדור הבא השפעה על עמ"י על אנשים זו משימה קשה מאוד לחנך, לחדש, לדרוש מאנשים שיקיימו מצוות שיירכשו אף הם תורה ודעת. כדי להוביל אחרים עליך להיות אמיץ לא להיכנע, זו תכונת המנהיג.

מדגיש ר' מאיר שמחה הכהן מדווינסק בעל משך חכמה כי' אתה כמנהיג כמו כל מלך שנצטווה לבלתי רום לבבו צניעות וענווה כל זה "רק" בצנעא אך כמנהיג לעיני כל ישראל עליך להיות חזק ואמיץ לא תתנהג בענווה ולא תראה להם מורך רק היה

קשה כברזל וגיבור כארי נגד העם. בעל משך חכמה מבהיר לנו כי כדי להשפיע על העם כמנהיג הם מצפים מהמושך מהמוליך העומד בראש העם שיהא בעל עצמה כך הוא יוכל יותר ויותר להובילם לדרך הנכונה.

כמנהיג אתה צריך להשפיע על הזקנים שהם ישפיעו על האחרים היינו מנהיג צריך לבנות קבוצת מנהיגי ביניים ולדאוג כי החזק ואמץ תועבר ותוטמע גם בהם שהרי מנהיגים אף הם.

ראוי שנדע כי כדי שיהושע יוכל להנחיל את העם בארצו כדי שיוכל להלחם עם עמנו לכבוש את הארץ ולהתנחל בה עליו להיות "חזק ואמץ" כי כמנהיג יש לו לתת דוגמא הוא מהווה דמות

2

לחיקוי הם - עמ"י צריכים להתבונן במי שמוליך אותם כאדם- איתן יציב וזקוף קומה- "חזק ואמץ". הנחלת הארץ ההתגברות על אויבים היא הייתה אז וקיימת עד היום שתי התכונות הללו חזק- להתחזק באמונה ותורה בחכמה בשכל ולשלב בהמשך הנחלת תורה לדור הבא -להעביר כל ההתחזקות בחכמה לאחרים עליך לשלב האומץ.

בדורנו שלנו- אנו יודעים כי הצלחתם של מוסדות חינוך, מפעלי תעשייה והייטק, אוניברסיטאות מכללות פוליטיקה וכל מקום בו מבצעים פעילויות  אנשים רבים  הרי ההצלחה תלויה בעיקרה בעומד בראש הצוות- במנהיג ככל שהמנהיג רוכש לו תכונות מנהיגותיות כן תהא הצלחתו גדולה יותר. כאשר בודקים הצטיינותם של מוסדות שונים מגלים כי הכול תלוי בתפקודו שח המנהיג  המוביל המשפיע והיוצר מוטיבציה אצל מונהגיו להתקדם ולחדש כל הזמן. יכול  הצוות להיות איכותי התשתית יכולה להיות איתנה ומוצקה- והתוצאות איין. מתחלף מנהל- ומגיע מנהיג הרי מייד הקערה מתהפכת והמוסד מתחיל להראות תוצאות ותפוקות נפלאות, כל בזכות החכמה של העומד בראש- המנהיג.

אנו יודעים ששתי התכונות האלו - שהעניק משה ליהושע חזק ואמץ, הם בעלי העצמה הגדולה ביותר להצלחתו של מנהיג לאורך זמן.

מנהיג חכם- הלומד כל  הזמן המחכים הרוחש דעת הרי החלטותיו שיקול דעתו יצירתיותו יהיו הרבה יותר טובים מהעומד בראש מערכם, שאינו לומד לא משתלם לא מתקדם.

ציבור המונהגים הפועלים אל מול מנהיג חכם- "חזק" המתחזק כל הזמן בלימודיו, מושפע מאוד ממנו ויפעיל מלוא שכלו כדי להידמות למנהיג, המנהיג דמות לחיקוי בדרך החכמה שבו. כדי לבנות תכונה זו של חכמה משולבת בנחרצות, רצינות, יוזמה, אופטימיות, רצון נועז, מוטיבציה, מיצוי היכולות האישיות- מותר וראוי לבנות צוות העובד יחדיו ןמתוכח תוך תרבות של מחלוקת.

עבודת צוות וחשיבה קולקטיבית יכולה להתבצע אם המנהיג מפעיל -חזק ואמץ- היינו יפעיל כלים כדי לטפח במונהגיו- הנכונות לביצוע משימות .

על המנהיג להיות אמיץ כדי להנחיל תורתו לדור הבא- למונהגיו.

במלחמותיו של עמ"י לדורותיהם אפשר להבחין במנהיגים שהגיעו להישגים שהצליחו לעלות לראש הפסגה בנתיבים מרתקים וטובים, והשכילו לקבל החלטות איכותיות במעלה ההר. רוב המקרים היו אלה מנהיגים ששילבו מיומנות לחימה עם חכמה ואמונה. ניסיון אישי עם שכל, משא כבד של עולם מוכר המלווה בתפיסת עולם שמקורה בחכמה ואמונה .

נמצאו מנהיגים שרכשו במהלך השנים מיומנויות, אך כאשר היו שיבושים בדרך, כאשר פתאום הופיעו בעיות לא מוכרות הרי ההחלטות היו משובשות כאשר המיומנויות ללא אמונה לא מועילות במקרים חדשים שאינם מוכרים. החכמה היא כלי מדהים ליצירתיות, שילוב מנצח הפעלת החכמה עם אומץ. להתחזק ללמוד כל הזמן  ולהוסיף אומץ כדי להוציא מהכוח אל הפועל את כל הטמון והנמצא בכל אחד מן הלוחמים. הקב"ה מברך המנהיגים בחזק ואמץ עלינו ללמוד וליישם שני הכלים אלו.

ברכת משה ליהושע "חזק ואמץ"- משלבות שתי תכונות החשובות ביותר להצלחתו של מנהיג מאז ועד היום. 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב