דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השינוי של תמא - התחלה טובה אבל האם זה יספיק ? 

מאת    [ 22/03/2010 ]

מילים במאמר: 493   [ נצפה 1648 פעמים ]

 

ב 08.03 הצהיר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס שתמ"א 38 נכשלה וצריך לתת תמריצים יותר משתלמים ליזמים על מנת שהתוכנית תצא לדרך. אחרי זה התייחס השר לפריפריה ואמר שאינה באה בחשבון בתוכנית. השר התחיב לחזק מתקציב הממשלה כ 70 אלף דירות שנמצאות באזור עם סיכון גבוהה לרעידת אדמה, מתוכן דירות רבות שנמצאות באזור הפריפריה כמו בית שאן לדוגמא.

בנוסף הצהיר השר שידחוף לכך שהממשלה תסבסד את חיזוק יתר איזור הפריפריה והממשלה תשתדל להקטין את ההליכים הבירוקרטים במרכז על מנת להקל על היזמים.

 

לפני חודשיים בערך החליטה הממשלה לאשר ליזמים בפריפריה תוספת 2.5 קומות לבניין וליזמים בבניינים במרכז תוספת של קומה וחצי. בתוכנית המקורית של תמ"א הייתה תוספת של קומה כך שהמצב השתפר מבחינתם.

 

לדעתי הצעדים של השר הם דבר מבורך אך לא מספיק. ההתייחסות אל הפריפריה היא דבר חשוב ובמאמרי הקודמים כבר ציינתי את העובדה שהתוכנית המקורית מתעלמת מהפריפריה והדבר הוא אבסורד מכיוון שאזורי הפריפריה הם המסוכנים ביותר מבחינה גיאולוגית. אבל על שני דברים לא ענה השר בצורה ברורה:

 

הראשון הבעיה של הסכמת הדיירים. במדינת ישראל אנשים נוטים להרגיש כל הזמן כאילו גונבים מהם ולכן מתעורר אנטגוניזם לחברות היזמיות שבאות לבצע את התמ"א. נכון להיום לפי התוכנית לא צריך אישור של מאה אחוז מתושבי הבניין אבל גם כך יזמים או חברות קבלניות מעדיפים לשכנע מאה אחוז מדיירי הבניין על מנת שלא יהיו בעיות בהמשך. זהו הליך ארוך ומסורבל שלא תמיד מצליח. אי אפשר להמשיך ולחכות ביצוע התוכנית צריך להיות מהיר וחלק על מנת שיהיה המוני. אי לכך הפתרון פשוט, יש לחייב את דירי הבניינים שצריכים לעבור חיזוק, לבצע אותו תוך פרק זמן שתקבע המדינה, עומדות לידם שתי אופציות: הראשונה לבצע את תוכנית בעצמם והשנייה לבצע את החיזוק באמצעות יזם. הדבר הגיוני וזהו בדיוק הכלל לגבי בניין שנמצא בסכנת כריסה. אין סיבה שבמקרה של תמ"א 38 ננהג באופן שונה.

 

הבעיה השנייה שלא ברור אופן הפתרון שלה בדברי השר היא הבירוקרטיה והמועצות המקומיות. בארץ כל מועצה פתחה לעצמה את התקנות שלה באשר לתמ"א 38. סעיף 23 לתמ"א נותן למועצות כוח רב בהחלטה מי יבצע את התוכנית ומי יישאר על הנייר. לדוגמא עירית גבעתיים החליטה שאם לא נמצא פתרון של חנייה בתחום הבניין אין לאשר את התוכנית, עירית תל אביב החליטה שאין להרחיב את הדירות מעבר לחזית הבניין, זאת בעוד שהתוכנית עצמה מתירה הרחבה של 2 עד 3 מטרים. המצב הזה מעקב את התוכניות והעובדות מדברות בעד עצמן, כמות התוכניות שמחכות לאישורים גדולה בהרבה מכמות התוכניות שמבוצעות בפועל כרגע. לכן יש לקבוע תקנות מחייבות לכל המועצות ולהקציב זמן מסוים לאישור התוכנית שיהיה נכון לגבי כל המועצות. לסכום אני מקווה שהשר יתחשב בשתי הבעיות החשובות הללו.

איל פטרן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב