דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איזה אפיק צפוי להוביל את התשואות בהמשך ? האם שיא כל הזמנים ישבר? 

מאת    [ 18/03/2010 ]

מילים במאמר: 938   [ נצפה 1722 פעמים ]

מדהים שרק לפני פחות משנה וחצי, על רקע דיכאון קשה ומצב כלכלי מדאיג, שבר מדד המעו"ף   את רמת 600 הנקודות כלפי מטה. אף אחד לא התעניין במניות ומי שכבר הסכים להקשיב ידע תמיד להסביר בצורה מלומדת מדוע עוד לא ראינו כלום וכמה המשבר רק בתחילתו.

הפסיכולוגיה והפחד גברו אז על כל היגיון. באחד מימי השיא של המשבר נקבעה לי פגישה עם לקוח פוטנציאלי לפתיחת תיק השקעות. ביום הפגישה הבורסה צנחה בכמה אחוזים טובים וההיסטריה בתקשורת חגגה. בעודי עושה דרכי אל הלקוח אני מקבל שיחת טלפון המודיעה לי על ביטול הפגישה.

למרות כל הסבריי שייתכן שדווקא זו יכולה להיות הזדמנות ושבכלל ניתן להחליט על הרכב תיק סולידי או כל תיק אחר בהתאם למצב השוק ולצרכיו האישיים, האיש פשוט נבהל מהמצב.

בדיעבד, היה זה היום הטוב ביותר לקנות מניות אולי בעשור האחרון. המציאות חזקה מכל דמיון והנה אנחנו נמצאים שוב כמעט באותה נקודה ממנה התחיל המשבר הקודם (לפחות ברמת מדד המעוף). כעת נשאלת השאלה: האם אנו לקראת פריצת רמת השיא של כל הזמנים בבורסה בת"א?


היות שלא הכל ורוד, אני אתחיל דווקא בחששות: גירעונות גדולים במדינות רבות בעולם מאיימים על המשך ההתאוששות הכלכלית, כאשר ברקע מרחפים איומים להורדת דרוג החוב של ממשלות שעד לא מזמן, איש לא העז להטיל בהן ספק (כולל ארה"ב). שוק התעסוקה בארה"ב עדיין לא פורח, באירופה המצב עדיין מורכב וגם מכיוונה של סין יש סיכונים.

דווקא בישראל הקטנה, המצב נראה כנוח ביותר, כאשר רמת האבטלה יורדת, גביית המיסים במגמת שיפור, הגירעון לא צפוי להכביד, קצב הצמיחה משתפר והאינפלציה בינתיים לא מרימה ראש. עם נתונים כאלו, קשה כרגע לראות מה ימנע מן הבורסה בארץ לשבור שיא חדש בחודשים הקרובים.

אחת הבעיות שמטרידה כיום רבים (כולל אותי) מגיעה דווקא מכיוון אגרות החוב הקונצרניות. התשואות עליהן ירדו, המחירים עלו ולאור הביצועים החזקים (ההיסטוריים) של קרנות הנאמנות המתמחות באפיק זה בשנה האחרונה בשילוב עם האלטרנטיבה של ריבית  אפסית בבנק, הציבור ממשיך להזרים ביקושים. הבעיה שנוצרת הינה קושי גדול באיתור איגרות חוב קונצרניות שתשואתן מפצה על הסיכון בהן והאפסייד בדרך כלל קטן.

הבעייתיות הזו יכולה כמובן לגרום לתיקון באגרות החוב הקונצרניות כפי שצופים רבים וגם אם תיקון כזה לא יגיע בסופו של דבר בעוצמה, הרי שהאפסייד כיום לא גדול במיוחד וספק אם הוא מצדיק השקעה בחלק גדול מן האגח"ים הללו. אגרות חוב עליהן כתבתי בשנה האחרונה בטור זה ממש טיפסו בחדות והתשואה עליהן ירדה: ברגרואין (שעלתה מאז ביותר מ-30% והתשואה עליה ירדה מכ-17% לכ-7.5%), דה לסר (שעלתה גם כן ביותר מ- 30% והתשואה עליה ירדה מאזור 14% לכ-6.3% בלבד - דולרי) ואפריקה כא' (שעלתה בקרוב ל- 100%!!! והתשואה עליה ירדה לכ- 16%).

בעוד שאת אגרות החוב של ברגרואין ודה לסר מכרנו לאחרונה מן התיקים, דווקא באפריקה כא' השארנו חלק מן האחזקה, לאור העובדה שעדיין קיים בה אפסייד לעומת אפסייד מוגבל יותר בשתי האגרות הקודמות שציינתי.

תרחיש אפשרי נוסף הינו שמחירי האג"חים פשוט יתייצבו סביב הרמות הנוכחיות, תוך סלקטיביות בין האגרות היותר אטרקטיביות לאלו שפחות אטרקטיביות ומן הצד השני תחום ההנפקות יספק סחורה במחירים סבירים למשקיעים. כך או כך, צריך להתרגל לעובדה שעיקר החגיגה באפיק הזה נגמרה. לפחות לעת עתה.

בשוק המניות בת"א המצב שונה. למרות העליות החדות בשנה האחרונה, למניות אין תקרה ברורה וכל עוד הנתונים הכלכליים ימשיכו להציג שיפור והפירמות יגדילו רווחים, נראה ששוק המניות ימשיך במגמה החיובית אם כי בקצב נורמאלי יותר. בתקופות גאות קודמות שוק המניות עבר בהרבה כל שיא קודם ואין סיבה לחשוב שדווקא הפעם המצב יהיה שונה. שוק המניות בארץ יכול להמשיך לעלות גם בתקופות בהן הבורסה בארה"ב מדשדשת, אבל החסינות הזו לא תחזיק מעמד במקרה של ירידות חדות בארה"ב או בעולם. הפחד מרמת שיא כל הזמנים עשוי בהחלט להקשות על המשקיעים ולכן ייתכן שיבוא תיקון (וייתכן גם שלא...).

לסיכום,

בניגוד למה שראינו עד כה, מנוע התשואות להמשך הדרך נותר כנראה באפיק המנייתי ופחות באפיקי אגרות החוב למיניהן וגם כאן חשוב להיות מאד ממוקדים בניירות ספציפיים עם פוטנציאל אמיתי. העבודה הקשה באמת של מנהלי ההשקעות וכל מי שעוסק בתחום רק עכשיו מתחילה.


הנכם מוזמנים לקרוא סקירות נוספות באתר האינטרנט שלנו בכתובת www.kabin-invest.co.il.

** *גילוי נאות  - חברת קבין בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות ללקוחות. ניירות ערך של חברות המוזכרות בדו"ח זה, מוחזקים ו/או עשויים להיות מוחזקים בחלק מן התיקים הנ"ל וקבין בית השקעות בע"מ עשויה לרכוש ו/או למכור את ניירות הערך האמורים ללא כל הודעה. הכותב הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ. הנתונים הינם למועד כתיבת המאמר (16/3/2010) ומבוססים על מידע שהתפרסם באתר הבורסה ובעיתונות הכלכלית. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור את ניירות הערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים או מטבעות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. האמור לעיל מוגש כאינפורמציה בלבד. מסמך זה מתבסס אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור ועל הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מעודכנים. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.


רן קבין
מנכ"ל
קבין בית השקעות בע"מ
נייד: 054-4203514
טל. 03-5616711
פקס. 03-5616710
rank@kabin-invest.co.il
www.kabin-invest.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב