מהות ההשפעה ההדדית
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

מהות ההשפעה ההדדית 

מאת    [ 18/03/2010 ]
מילים במאמר: 1041   [ נצפה 1857 פעמים ]

 
 

      ד"ר יחיאל שרמן

הרמב"ם מציין כי הדרך היחידה להבראת האדם – היחיד, היא לדאוג לשלו. השיפור לדעת הרמב"ם של איבר מסוים אינו על חשבון האחר. אלא הפוך, כל איבר שתפקידו משתפר, מזרים אנרגיה חיובית אל יתר האיברים ועוזר להם לשפר תיפקודם ומחזק מעגל הקסמים החיובי. כלומר יש חשיבות רבה מאד להשפעה ההדדית.

הרמב"ם בהיותו גדול הדור – ומחשובי חכמי חז"ל, ששילב תורה ומדע תורה ודעת שעסק בתורה וכתב יצירות נפלאות חשובות ועדכניות עד היום, אך שילב מדעי הרפואה בהיותו רופא.

חכמתו ברפואה – בחלקים גדולים נלמדים במדעי הרפואה. הוא החכם עליו נאמר ממשה עד משה לא קם כמשה, שילב בעוצמה חשיבות לימוד תורה מתוך היבט נפשי וגופני. ממנו ניתן ללמוד תחומי חינוך העדכניים עד היום והרבה ... הרבה מאוד מתורת המנהיגות שהיבטיה החינוכיים והמנהיגותיים תקפה עד היום.

גוף האדם בנוי ממאות יחידות קטנות, בעלי תפקודים שונים ואחרים. לכל איבר ואיבר תפקוד חשוב מאוד בשלמות גוף האדם. יש חשיבות /שכל איבר יתפקד בצורה הטובה ביותר. כדי שאדם יוכל לאכול בדרך יעילה ואיכותית. יש חשיבות, שהשפתיים, הלשון, החיך,הרוק והשיניים יפעלו היטב. לא יכול אחד מהאיברים להשלים תיפקודו של איבר אחר – הלקוי או פגום.

לאדם יד עם זרוע אמה, מפרק, אצבעות המחולקות לעצמות. בעיה בחלק מן היד – התפקוד של כל היד נפגעת. אין חלק אחד, אין האמה יכולה למלא תפקידים של אצבעות שנכרתו, או של זרוע פגומה. השלמות מאופיינת בכך שכל איבר ולוא הקטן ביותר מתפקד במלוא עוצמתו הייחודית.

סיפרה לנו חוקרת מוח בהרצאתה בפני מנהלים על שפע חלקי המוח שלכל חלק תפקיד אחר שונה ובעל מהות ייחודית. פגיעה באיבר קטן שבמוח פוגעת בתפקודו של כל המוח. הפועל כאמור כיחידה אחת רק אם כל החלקים מתפקדים.

על כן חז"ל מאז ומתמיד מדגישים חשיבות לימוד תורה ופיתוח האינטלקטואלי של האדם, הוספת חכמה כל הזמן למוח. אך הכל ייעשה תוך כדי שמירה על בריאות הגוף והנפש.

באשר אם חלק מסוים מוזנח הרי תפקודו יהא לקוי והוא ישפיע לרעה על כל האיבר. הפעילות הגופנית מהווה חלק מהותי וחשוב על שמירת בריאותו של האדם, בריאות נפשית ושכלית.

אנו יודעים שבגיל מסוים תאי הזיכרון אינם מתחדשים, שמירתם לאורך זמן ומניעת שחיקתם והריסתם נעשית על ידי השימוש בהם. כלומר כאשר אדם לומד ולומד, כל חייו הרי תאי הזיכרון שבמוח פעילים ושומרים על תפקודו לאורך זמן.

כאשר בגיל מסוים אדם מפסיק ללמוד. להשכיל, הרי הוא גורם להריסתם של תאי הזיכרון. אין איבר אחר היכול למלא מקומם של חלקים שנהרסים.

מלימוד ביולוגי זה המסתמך על הרמב"ם אנו יכולים להשליך על החברה, על בנייה איכותית של חיי האדם, על התחדשות מתמדת ותהליכי שינוי ללא הרף. על קידום המדע ושיפור ללא הרף בכל תחום.

כאשר צוות מורים פועל בנמרצות ובעוצמה כדי לטפח החינוך ולהתאים הכלים לכל דור. הרי עלינו ללמוד מהרמב"ם – הדרך. כל אדם נברא שונה מחברו, לכל אחד ייחודיות משלו בחשיבה, בציור,באומנות ובדרמה ויש שהתפתחותם האינטלקטואלית מודגשת בשפה, באוריינות במתמטיקה, פיסיקה ובמדעים. יש מצוינים איטיים ויש מצויניםת בעלי תפיסה מהירה מאוד.

כל אדם ותכונותיו, עלינו הורים ומורים לפתח בכל אחד את התחומים בהם הוא חזק, אך כדי להגיע לשלמות, ראוי ליצור אחווה ורעות בין האנשים. כמו גוף האדם שלכל חלק ואיבר תפקיד. כך מפעל חינוכי, הוא יגיע לשחקים, אם המנהל שהוא מנהיג יאתר נק' החוזק שבכל מורה ידאג למצות יכולת זו למקסימום, אך ליצור קבוצה מלוכדת של מורים שכל אחד זורם בשלו – ויחדיו יוצרים איכויות מעולות.

הרמב"ם האמין כי ביכולתו של האדם לבחור לו את התנהגותו, אך הוא הכיר בעובדה, ש"דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו". (הלכות דעות י', א'), היינו לחברה יש השפעה גדולה על כל פרט, וכל פרט משפיע אף הוא על חבריו.

הצלחתו של כל מפעל הייטק הוא בבניית חבורה מלוכדת שבה כל אחד פועל על פי כישוריו האישיים. שהרי הפעילויות הן מגוונות ושונות, המפעל יצליח אם כל פרט יימצא יכולתו ושכלו.

המנהיג חייב לגרום לחיי חברה הולמים ליצור קהילה לומדת ומתחשבת, לקבוצה מקשיבה ומאפשרת שאילת שאלות ומחלוקות. אנו יודעים כי חכמתם של חכמינו בתלמוד נבעה מתרבות של מחלוקת. מעידוד ויכוחים ומהתחשבות בכל אמירה מנוגדת לדעתך. כך- זו הדרך למיצוי חכמתו של כל אדם.

חשוב גם להבין כי הלמידה מחבר, מהווה מוקד בלמידה מעמיקה. הקשבה אמיתית לדברי ידיד והתייחסות אמיתית חשובה ליצור תשתית של היחד. החברים יוצרים חברה בריאה המשפיעה.

ההשפעה ההדדית של כל אחד על חברו היא תשתית חשובה מאוד בתהליכי שינוי ובהתקדמות, כאשר לכל אדם שכל משלו. תרומת תבונת כל אדם בונה מגדל של חכמה שכל יחיד תרם קומה בבנין הענק של הדעות. כמו שכל איבר בגוף האדם ממלא תפקידו – אך מסיע הוא לתפקודו של כל הגוף. כך יש חשיבות למיצוי יכולתו של כל אדם בהתאם לכישוריו הטמונים בו, אך ביצירת חיי חברה בונים מגדל ענק רב מימדים בו כל אדם תורם מעוצמתו הייחודית להעלאת קרנו האיכותית של הבניין. שהרי כל בנין פיזי– בנוי מחלקים שונים ואחרים, בטון, בלוקים, ברזל, מתכות שונות עץ, סיד, צבע ומרצפות. אם כל חלק יהא בעל איכות מעולה  הבניין ייבנה לתפארת.

החלקים בונים מבנה איכותי ואיתן.

אם כל חלק בבניין חזק איכותי ומונח במקומו.או אז התוצר הסופי של המבנה יהא מצויין. ותמיד תמיד נוכל להוסיף עליו נדבך נוסף, כאשר התשתית איתנה וחזקה הבנויה מחכמתם של הבלוקים המעוגנים היטב הבניין יהא לכבוד ולתפארת. אם המוט המחבר ביניהם יהא באיכות טובה הרי המבנה יהא חזק וזקוף.

התוצר בכל מערכת חינוכית תפליג היטב גם בים סוער וגועש. אם בחכמה שנקנתה שולבו מהנדסים רבים, ככל שמנהיג יבנה מורים בעלי איכויות מעולות, כל אחד בתכונותיו, כאשר המנהיג ימצא את הדרך להגברת המוטיבציה של כל יחיד ויחיד כדי שיתרום לכולם, לדרך החינוכית המאוחדת. הכי השפעת היחיד יש לה משמעות עמוקה ואיכותית להצלחתה של החברה, של קבוצת המורים.

חייב כל מנהיג ללמוד כלים ודרכים כיצד למצות יכולתו של כל פרט, כיצד לעורר בו המוטיבציה לנוע להתאמץ ולהשיג היעדים. אך יש חשיבות לכל שלב של עמל חברתי, בו לכל פרט תהא השפעה הדדית על חבריו. באדם יצירתי ומושלם כל איבריו פועלים יחדיו בעוצמה. כך מערכת חינוכית תרקע שתקים אם כל מורה בכל תפקיד יימצא את כישוריו, תפקידו העיקרי של המנהל – המנהיג הוא למצוא אפיקים מתאימים לכל קבוצת מורים כדי לעודד, לחזק בחיזוקים חיוביים, לחייך ולאהוב. לכבד ולתת תחושה לכל יחיד שאין כמוהו.

קבוצה נבנית רק אם קיימת אמפתיה ואהבה בין היחידים הבונים את הקבוצה ככל שהמנהיג ימצא כלים ורעיונות כיצד להעצים את ההשפעה ההדדית כן הוא יצליח לנוע היטב בכל תפקיד ונושא.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב