דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להתגרש חכם ובשלום: שיטת הגירושין בשיתוף פעולה 

מאת    [ 18/03/2010 ]

מילים במאמר: 987   [ נצפה 5190 פעמים ]

הגירושין הינם עובדה בחיי רבים במאה ה-21, עם עשרות אלפי זוגות שמתגרשים מידי שנה בארץ, ומאות אלפי ילדים שחיים במשפחות חד-הוריות או מורכבות. אך למרות ה"נורמליות", הגירושין נשארים בין החוויות הקשות ביותר שעוברים אנשים במשך חייהם. הגירושין מביאים לסיום מקור יציבות ותמיכה ומסמנים ניפוץ של תקוות וחלומות מרכזיים ומושרשים. עבור הורים רבים, הדבר הקשה מכל הוא הסבל ותופעות הלוואי שהגירושין גורמים לילדיהם.

כמשבר בעל מאפייני תגובות אבל, תהליך הגירושין מלווה בתיפקוד ירוד וחוסן אישי פגיע במיוחד. דווקא בתוך המשבר, כאשר יכולות השיפוט וקבלת ההחלטות בשפל, בני הזוג נדרשים לקבל החלטות הרות גורל. כאשר הפרידה מלווה בעימות ובתגובתיות, ההשלכות והצלקות יורגשו על ידי בני המשפחה לאורך חייהם – ואפילו בדורות הבאים. 

הדרך שבה מבצעים את תהליך הגירושין, ואיכות יחסיהם של ההורים בהמשך, הם הגורמים המשפיעים ביותר על השלכות הפירוד עבור ילדיהם. אי אפשר למנוע את הצורך או את הרצון להיפרד מבן-זוג, אך בהחלט אפשר לבחור בדרכים שממעטות את הפגיעה בבני המשפחה וכן בנכסיהם.

כדי לתת מענה לצרכי האוכלוסיה הישראלית, הוקמו צוותים בארץ של הליך הגירושין בשיתוף פעולה. קבוצות אלו מאפשרות לזוגות החפצים בפירוד או גירושין לעשות כן בשיטה מוכחת כבריאה ויעילה יותר לכל בני המשפחה. מידע ניתן למצוא באתרים של הקבוצות: "להתגרש בשלום" באיזור השרון -- www.israeldivorce.co.il  או "להתגרש חכם" באיזור תל-אביב -- www.smart-divorce.co.il.

מה זה גירושין בשיתוף פעולה?

הליך הגירושין בשיתוף פעולה (Collaborative Divorce) פותח בארה"ב בשנות ה-90' כדי לאפשר פרידה וחלוקה של התא המשפחתי באופן שמשרת את הצרכים והאינטרסים ארוכי הטווח של שני ההורים והילדים כאחד. כיום, הליך זו תופס תאוצה כשיטה מועדפת ברחבי העולם, ולאחרונה הגיע גם ארצה.

בהליך מהפכני, אנשי מקצוע מתחומי המשפט, הטיפול והכספים עובדים כצוות יעיל ומובנה לסייע לבני הזוג למזער את נזקי הגירושין ע"י ייעוץ מקצועי ואישי. ההליך מבוסס על כנות וכבוד-הדדי ומתבצע כולו מחוץ לכתלי בית המשפט. השליטה בתהליך ובפרטי ההסכם נשארת בידי בני הזוג הנפרד. בני זוג שהגיעו להסדר בהליך של שיתוף פעולה מדווחים על יכולת להתקדם בחייהם ממקום חזק יותר:

·         הם מסוגלים לתקשר אחד עם השני בסוף התהליך, במיוחד סביב הילדים. הם יכולים לפתור יחד בעיות שקשורות לילדים, ו"להתעלות על עצמם" לטובת רווחת ילדיהם.

·         בני הזוג מדווחים שהם הצליחו ליצור הפרדה כלכלית ביניהם תוך פגיעה מינימאלית בשווי הנכסים.

·         הילדים מדווחים שאמא ואבא שמעו אותם בתהליך הפרידה והתחשבו בהם. הם לא הופכים לכלי במלחמה בין ההורים, ויוצאים עם מינימום נזקים ומקסימום סיכויים לעתיד.

·         קשרים עם בני זוג חדשים התקבלו בצורה טובה יותר על ידי הילדים ועל ידי בן הזוג הקודם.

הליך הגירושין בשיתוף פעולה הינו פתרון חסכוני הן ביחס לחלופות האחרות והן ביחס לתמורה שהוא מציע עבור ההשקעה הכספית. כל המאמצים מושקעים במציאת פתרונות לרווחת כל פרט במשפחה, וחוסכים עלויות משפטיות יקרות בנוסף לעלויות הנפשיות הכבדות שעלולות להימשך שנים רבות. בהליך בשיתוף פעולה יש גם חסכון של זמן וכסף כאחד. עבודתם של אנשי המקצוע היא יעילה יותר בשל העדכונים השוטפים ושיתוף הפעולה בין חברי הצוות. אין בזבוז זמן ומשאבים על תכסיסים והתנגחויות, הגנות והתקפות נגד.

איך זה עובד?

כל אחד מבני הזוג בוחר עורך דין ויועץ גירושין (שהם מטפלים משפחתיים או פסיכולוגים), אשר מספקים מומחיות משפטית ומשפחתית. בהתאם לצורך, מומחה ילדים יפגוש את הילדים ויביא את קולם לתהליך הפרידה ומומחה כלכלי יסייע בגיבוש פרטי ההסדר הכלכלי. גם בני הזוג וגם אנשי המקצוע מחוייבים לתקשורת כנה ופתוחה, והכל נעשה בתיאום יעיל ומלא בין חברי הצוות המקצועי - שהוכשרו במיוחד להליך.

לפי הסכם כתוב, מתחייבים כולם לפעול לגיבוש הסכם מחוץ לכתלי בית המשפט. במקרה של הפסקת ההליך ע"י אחד הצדדים, שני עורכי הדין מתחייבים שלא לייצג את הצדדים בהליך משפטי. באופן זה כולם מסורים להשגת הסכם. כל האנרגיה מכוונת למציאת פתרונות המספקים את צרכי שני הצדדים. אין פניות לבית משפט ואין איומים בפניות לבית משפט (אלא רק לאישור ההסכם בסיום התהליך). כל ההליך עטוף בחיסיון – כל מה שנאמר במסגרתו לא יוכל לשמש בבית משפט – דבר המקל על הצדדים להתמסר למציאת פתרונות יצירתיים. 

מעורבות הצוות הרב-מקצועי יוצרת הליך מעמיק ותומך לבני הזוג. צרכיהם הרגשיים, ההוריים, המשפטיים והכלכליים מקבלים מקום ומענה. התהליך מהווה מסגרת תומכת ובטוחה מאין כמותה, והסיכוי להפסקת התהליך על ידי אחד מבני הזוג עקב אי-מילוי צרכים כלשהם (רגשיים, משפטיים וכד') הינו נמוך מאוד. סיכויי ההצלחה של הליך הגירושין בשיתוף פעולה גבוהים ביותר.

לכל אחד מחברי הצוות תפקיד חשוב בהשגת המטרה – בריאותה ואושרה של המשפחה לאורך זמן. כל אנשי הצוות בגירושין בשיתוף פעולה עברו הכשרה מיוחדת בהתאם לסטנדרטים של האקדמיה הבינלאומית (International Academy of Collaborative Professionals) המהווה כתובת מקצועית ואתית לעוסקים בתחום זה.

·         עורכי דין – כל אחד מבני הזוג מקבל ייעוץ משפטי מעורך דין בעל ניסיון בדיני משפחה וגישור משפחתי, המייצג אותו בכל שלב בהליך. מטרת עורך הדין בגירושין בשיתוף פעולה אינה לנצח במשפט אלא לעשות שלום אמיתי ועמוק לרווחת המשפחה כולה. על מנת להשיג מטרה זו פועל עורך הדין בשיתוף פעולה מלא עם עורך הדין של הצד השני.

·         יועצים משפחתיים – כל אחד מבני הזוג בוחר פסיכולוג או מטפל משפחתי בעל ניסיון בטיפול במצבי פרידה. בעזרתם, מגבשים תכנית משותפת לאירגון מחדש של המשפחה לבתים נפרדים, כולל "תוכנית הורית" לניהול משותף של חיי הילדים. בנוסף, היועצים עוזרים להתגבר על משבר הפרידה ומנחים לקידום התקשורת בין בני הזוג.

·         מומחה ילדים – מומחה ילדים הוא איש מקצוע ניטרלי, בעל רקע בתחום הטיפול (פסיכולוג או מטפל משפחתי) העובד עם שני בני הזוג יחד. תפקידיו העיקריים בתהליך הם לייצג את קול הילדים בתהליך הפרידה ולהשמיע כיצד חווים הילדים את תהליך הפרידה ואת צרכיהם והאינטרסים שלהם.

·         מומחה פיננסי – המומחה הפיננסי הינו רואה חשבון/כלכלן ניטרלי שעוזר לבני הזוג בשיערוך נכסיהם ותכנון כספי בתהליך הפרידה. המטרה הינה להגיע לפתרון כלכלי אופטימלי עבור המשפחה כולה, ולמנוע נזקים כלכליים מיותרים.

בסופו של דבר, על אף שהזוגיות נפרדת, רצוי שהחיים ימשיכו ממקום מחוזק רגשית וכלכלית, ועם תקווה לעתידם של שני בני הזוג. בנוסף, המשפחה - כמעצב אופי וכמקור תמיכה וביטחון לילדים - צריכה להמשיך לתפקד. לכן, בניית תשתית של תקשורת והבנה להמשך הדרך יהוו השקעה שתחזיר את עצמה עם תשואות יקרות-ערך לאורך שנים.

הנכם מוזמנים להתייעץ איתי טלפונית (054-8103550) לגבי מצבכם - ללא עלות וללא התחייבות.
אשמח לעזור לכם לקבל החלטות נבונות, שישרתו אתכם ואת ילדיכם.


רנדי טישלר, MFT, MSW
www.here4u.co.il
בעל תואר בפסיכולוגיה ותואר שני בעבודה סוציאלית
מטפל אישי, זוגי ומשפחתי מוסמך; מגשר משפחתי; יועץ גירושין.
קליניקה: רחוב ההגנה 32, רעננה  טל: 077-3455150




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב