דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיני ראיות - עדים - עדות בעל פה 

מאת    [ 18/03/2010 ]

מילים במאמר: 430   [ נצפה 3951 פעמים ]

עדים (oral evidence) מאת עו"ד יניר הראל

עדות בעל פה הינה מכלול הצהרותיו של עד המעיד בפני ביהמ"ש בכל הנוגע לעובדות אשר טוען כי קלט באמצעות חושיו. בענין ע"פ 105/51 היועמ"ש נ. פלד, פ"ד ו 783 ,785, מתוך דינים ועוד, נקבע :

"שתיים הן הדרכים בהן יכול בעל-דין לשכנע את בית-המשפט בקיום עובדה השנויה במחלוקת, והן ראשית: "ראיה מפי עדים" (Testimonial evidence בלע"ז), ושנית: "ראיה חפצית" (Real evidence בלע"ז). "ראיה מפי עדים" מאפשרת לבית-המשפט לקבוע עובדות כפי שהעד ראה או שמע אותן, בהתאם לתיאור שהוא נותן על כך לשופט; "ראיה חפצית" פירושה, כי חפץ משמש ראיה והוא גופו מובא כמוצג לפני השופט, כדי שהוא עצמו יראה אותו."

 הנחת היסוד הינה כי חושיו של העד מאפשרים את קליטת העובדות עליהן מעיד. אולם הוכחת קיומם של ליקויים בחושיו של עד או הוכחת קיומן של נסיבות בהן העד לא היה יכול לעשות שימוש מלא בחושיו, עלול להביא להפחתת המשקל אשר ינתן על ידי ביהמ"ש לעדות. עדותו של עד המעיד על דברים ששמע  ומוכח כי סובל מליקוי שמיעה חמור ודאי שאינה יכולה לקבל את אותו המשקל אשר היתה מקבלת עדותו של עד אשר אינו סובל מליקוי בשמיעתו. בדומה עד אשר מעיד כי ראה את ביצועו של מעשה, אך מוכיחים כי שדה ראייתו היה חסום, יופחת עד איון המשקל הניתן לעדותו, אף אם אין כל ליקוי ביכולת הראיה שלו. מידת ההפחתה של משקל העדות מסורה להכרעתו של ביהמ"ש.

  עד רשאי להעיד בביהמ"ש רק בנוגע לעובדות אשר נקלטו באמצעות חושיו. ההנחה הסמויה בהבאתן של ראיות בעדים הינה כי ביהמ"ש מתבקש ליתן אמון בדברי העד ולקבל את הצהרותיו כתיאור אמיתי של העובדות נשוא העדות. הנחה זו ניתנת לסתירה. סתירתה של עדות אפשרית באמצעות הבאת ראיות סותרות עצמאיות ובמהלך חקירה נגדית. החקירה הנגדית היא למעשה הכלי המרכזי בשיטה האדוורסרית המשמש לסתירת הצהרותיו של עד. ביהמ"ש נוטה לתת אמון ומשקל מוגברים לעדות אשר לא נסתרה בחקירה נגדית. ההנחה הינה כי עדות שלא נסתרה בחקירה נגדית הינה מהימנה וזאת מאחר שהעד עמד על גרסתו. מובהר כי מהימנותה של עדות מושפעת גם מטעמים שאינם קשורים בתוצאות החקירה הנגדית, כך כאשר שופט מתרשם מאותות האמת שעד משקר או מקום שהובאו ראיות אחרות המשכנעות את ביהמ"ש לתת אמון בגירסה עובדתית השונה מזו הנטענת ע"י העד.

עד יכול להופיע בפני ביהמ"ש למטרה שאינה מתן עדות וזאת כאשר מופיע כעד מאמת מקום שמתבקשת הגשתו של מסמך או חפץ. עדות מעין זו אינה מהווה ראיה בעדים במובנה שהובא דלעיל.

עו"ד יניר הראל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב