דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הקשר המיוחד בין צבעים ותנועה 

מאת    [ 14/03/2010 ]

מילים במאמר: 1031   [ נצפה 2534 פעמים ]

תדרים בתנועה - אומנות ריקוד החיים

על הקשר המיוחד בין צבעים ותנועה

 

ב"תדרים בתנועה" אנו מגלים את החיבור בין תנועה , צבע צליל ואנרגיה.

בכל מקצב חבוי תדר, צבע ,לכל תנועה יש השפעה בארבע רמות: הפיזית, המנטאלית, הרגשית והאנרגטית .

העיקרון הבסיסי שאנו עובדים איתו בשפת התנועה הינו עיקרון ההדהוד, דברים דומים המשדרים על אותו תדר משפיעים זה על זה.

למשל: תנועות גליות כתנועת גלי הים ירגיעו והן קשורות לאלמנט המים ולתדר הכחול שיפורט בהמשך, תנועות מעגליות וקצב הוואלס ישפיעו על מערכת הדם, ישקיטו או יטענו בכוח בהתאם לקצב התנועה, תנועות זוויתיות קצובות יעלו את החיוניות והריכוז, הן קשורות לתדר האדום וכשהן נעשות בקצבים שונים יעזרו במצבי היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז.

בתהליכי התנועה אנו מאמנים את עצמנו ביכולת לנוע מתדר לתדר בהתאם לצורך. כל יום וכל סיטואציה בחיים דורשים ממני לבוא בגוון אחר על מנת להיות במיקום הפנימי הנדרש בצורה הנכונה ביותר: אני זקוקה לתדר מסוים על מנת לעזור לבתי להירדם ולתדר אחר בתהליכי קבלת החלטות או יצירה. שפת תדרי הצבעים היא מפתח פשוט לאפקטיבית בכל מחלקות החיים: הריקודים הירוקים עוזרים להתחיל את היום עם חיוך וללבוש את משקפי האופטימיות  בזמנים קשים; כוח הריקוד האדום מעלה חיוניות תעוזה ואת רוח הלוחם האמיץ , כשלפני משוכה הנראית גבוהה מדי; המחול הכחול משקיט ומסייע  להיות קשובים להנחיה הפנימית. התנועה בכתום עוזרת לא לשקוט על השמרים; והריקוד הצהוב מרכך, מאחה קרעים, ובניגונו הרך ממיס ופותח את הלב לדברים היקרים לו.

  

קצת על כל צבע:

 ירוק - הינו הצבע של הצמיחה.

כניצנים הראשונים בטבע, ירוק מסמן את הבטחת ההתחלה של דברים. כעלווה הצומחת על העצים לאחר הגשם, כך גם הריקוד הירוק מביא עמו התחדשות וצמיחה. האירים, שיש להם ארץ כל כך ירוקה, לקחו את הירוק לשיא בריקוד, שיש בו עבודת רגליים מהירה מאוד וזקיפות.

הקצבים הירוקים עוזרים לי להתחיל את היום מחודשת, להתרענן בזמנים "נבולים". הריקוד הירוק מוציא מהאדם את שובבותו, סקרנותו וצחוקו של הילד שבכל אחד ואחת מאיתנו. הוא חסר עכבות.

 בצהוב - מצוי מפתח הלב.

כמו השמש, כך גם התנועות בצהוב: שופעות, חמימות, קשתיות, רכות ופותחות את הלב. התנועה של הצהוב היא מעט כמו המעוף של העיט. שאזור מקלעת השמש, אזור הלב ואזור הגרון הן 3 סוללות הקשורות לעולם הרגש שלנו. כל מי שכבד לו שם יודע איך זה מרגיש: מחנק בגרון, אבן שכאילו יושבת לו על הלב. כל האנשים חסומים בצורה זו או אחרת ברמה הרגשית.

התנועה הצהובה פותחת את האזור ממקלעת השמש אל עבר הלב, שיחוש יותר מאוורר. הצהוב הוא תדר רך, יוצר אינטימיות ורומנטי. עוזר בתחום של אינטימיות ויצירת קשרים. כשרוקדים עם המקצב הצהוב אף אחד כבר לא רוצה להיות לבד, הוא מחבר בין אנשים.

הכחול - כמרחביו וקרירותו של הים, הכחול הוא מרגיע ומקרר.

תנועות התדר הכחול הן גליות כגלי הים, איטיות, מרגיעות. בנוכחותו של הכחול מתחדד האינסטינקט הטבעי שלנו, הרגישות לדקויות וההקשבה הפנימית. יש בו מרכיב חשוב של מסננת הגנה מפני הלחצים של היומיום והוא טוב להתרגעות הנשמה.

האדום - הצבע של האש.

בטבע, מייצג האדום אזהרה ואכן קשה להתעלם מנכחותו. האדום מייצר סדר וגורם להתחממות. הצהרתו היא הנעה לפעולה.

בריקוד קיימים 2 רבדים של האדום, השונים זה מזה:

האחד אדמתי וניתן לראותו הרבה באפריקה. הריקוד הוא בברכיים כפופות, קרוב לאדמה, קשור לשורשים. התנועות זוויתיות, קצובות, מעלות את החיוניות והריכוז, את הנחישות, את הלוחם שבאדם, את האסרטיביות הנדרשת ואת הכוח להתמודד עם פחדים.

לאדום יש גם צד פראי - האש משולחת הרסן. אנחנו מעודדים בתהליכים בתדרים בתנועה את האש החוצה, לתשוקה של החיים, להעזה. כשהתנועות של התדר האדום נעשות בקצבים שונים, הן יעזרו במצבי היפראקטיביות והפרעות קשב.

 יש, כמובן, את השילובים של הצבעים, כמו הכתום, שיש בו גם צהוב וגם אדום, נושא את רוח הנעורים וגם לאזור הרחם, ליכולת להוליד, לפריון. הריקוד הכתום הינו אש מתונה, עדינה. הצהוב שבו ממתן את האדום.

 בריקוד הסגול - קיים שילוב של כחול ואדום. הסגול מלמד את האפשרות להכיל את הניגודים של החיים. בתנועה הסגולה שילוב של הצד החם של קשת הצבעים (אדום) ולבין הצד הקר (כחול) בין המהיר לאיטי, הזכרי לנקבי. נחוש את העוצמה שבשיתוף הפעולה בין השניים. הריקוד הסגול עוזר לנו להתבונן על דברים ממבט על. את ההמחשה של הניגודיות אפשר לראות בקורסים כשמבוגרים בני 70 רוקדים לצד צעירים בני 20. החיבור הוא מיידי למרות הפער הגילאי.

 

שימוש בשפת התנועה והצבעים - לפריצת דפוסים כובלים:

 כל אדם הרוצה שינוי בחייו, כל מי שניסה ומנסה לפרוץ דרך פוגש את הדפוסים וההרגלים המונעים ממנו באמת להשתנות . דפוסים מעכבים רגשיים (כרגשי נחיתות או עליונות) ודפוסים  מנטאליים ( חשיבה נגטיבית ,שיפוטיות , מתח.. ) הנרשמים בגוף עד לרמת התאים הנושאים את ההיסטוריה האישית. בגופנו נמצאת הביוגרפיה שלנו ושפת הגוף והתנועה - מספרת יום יום את סיפור חיינו.

דפוסי הרגש והחשיבה יתבטאו  ביציבה, בתנועה ובשפת הגוף .שינוי הדפוס הגופני יעזור בשינוי הדפוס הרגשי / מחשבתי ולהיפך שינוי הדפוסים המחשבתיים והרגשיים ישפיעו על הגוף.

למשל: את הדפוס המוכר כמעט לכולנו של חוסר בטחון עצמי ורגשי נחיתות המתבטאים ביציבה שפופה וכתפיים המגוננות על הלב  (מעוז הרגשות), נשנה באימון בריקוד המישיר מבט , בהליכת האריה, הריקוד האדום של הלוחם האמיץ, וכך לסגל הליכה זקופה בחזה פתוח שתרומם את האמונה בעצמי.

כמובן שעל מנת לרפא את פצעי הלב שמדממים שנים וגורמים לחולי וכאב נדרשים תהליכים עמוקים של מחול המחילה והחמלה (כמה תבונה יש בריקוד האותיות...)

כולנו זקוקים לחסד ולשלווה הנמצאים בלב קשת הצבעים, במבט העל שאינו שבוי בכלא הדואלי , באיזון שבין עשייה להוויה , בין פנים וחוץ. כך גם ארצנו זקוקה לריקודים שימיסו את הנבדלות, הניכור והאנטגוניזם. אם זו נבדלות על רקע דתי ,אידיאולוגי או מגדרי.

בתדרים בתנועה אנו בחיפוש דרכים להביא את ריקוד השלום הפנימי לעוד מקומות על מנת לאפשר מרפא ברמה המשפחתית, הקהילתית ואולי אף הלאומית. ריקוד השלום הפנימי ישלב את המקצבים של הצהוב והכחול, שילוב שמביא לתקווה ירוקה.

 

 מוזמנים ליצור עמנו קשר:

www.tedarim.org    info@tedarim.org    04-6619124

 

 

מרכז תדרים בתנועה

ב-1987 הוקם מרכז תדרים בתנועה בישראל על ידי רוית יסעור, מפתחת השיטה. לאורך השנים הועברו במרכז יותר מ- 50 קורסים שנתיים יותר מ- 350  סדנאות, עם מעל 10,000 משתתפים 

בצוות הפיתוח והמחקר של תדרים בתנועה אנשים מתחומי התמחות שונים הפועלים
מתוך רצון להשיב לאדם את יכולותיו הגבוהות.

  

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב