דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לקראת דור חדש של פוליטיקאים בקרבנו 

מאת    [ 14/03/2010 ]

מילים במאמר: 866   [ נצפה 1931 פעמים ]

מחשבה ועיון: לקראת דור חדש ואיכותי של פוליטיקאים בקרבנו  /  נמרוד נוי

13/3/2010

בכל ארגון רציני ובכל חברה כלכלית רצינית מתקיימים כל העת תהליכים מאוד משמעותיים של בניית עתודות ניהוליות ומקצועיות. מושקעים בכך מאמצים רבים ותשומת לב רבה מוקדשת לנושא. העובדים כולם עוברים כל העת הכשרות רבות בתחומים המרכזיים בו ממוקד הארגון, ולמיועדים והמתאימים לניהול נבנה מסלול הכשרה מיוחד המכין אותם לקחת את האחריות לארגון עם חילוף הדורות. הכוח המניע את הארגונים הוא רצונם להבטיח את השרדותם לאורך שנים ואת מימוש הפוטנציאל הגלום בהם לטובת כלל בעלי הענין הקשורים בהם.

מעבר להיות הפוליטיקה זירת חיינו הדמוקרטיים העיקרית - אשר עליה לשקוד על פיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים במדינה, תוך הקפדה יתרה על יישום עקרונות היסוד של שיתוף הרבים ועליונות התבונה הקולקטיבית - עליה לעסוק בשלושה דברים חשובים ביותר. הראשון שביניהם הוא להבטיח את איכות השיח החברתי-ציבורי-פוליטי במדינה ואת פוריותו. השני, להבטיח את איכות דרכי התנהלותן של מערכותינו הציבוריות שבראשן המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית. והשלישי, להכשיר קאדר חדש ואיכותי של פוליטיקאים שישביחו את המערכת הפולטית והשלטונית גם יחד וישכילו להתמודד עם עתידים חדשים ואתגריהם.

בפוליטיקה של במדינת ישראל לא מתקיים דבר מכל האמור לעיל. עד כדי כך זה חמור שאפשר לקבוע בפסקנות ובחדות רבה כי למעשה לא מתקיימים בישראל חיים פוליטיים אמיתיים, וככך גם לא שוררת בה דמוקרטיה של ממש. מתקיימת לא מערכת של כאילו פוליטיקה וכאילו דמוקרטיה. מערכת פורמלית שבינה לבין חיים פוליטיים ודמוקרטיים אמיתיים אין דבר וחצי דבר. מין שקר מוסכם שכזה שאנו מכנים אותו בשם פוליטיקה.

כולם בתוכנו מדברים על טובת המדינה, ומגדילים לעשות כן הפוליטיקאים. אך, אנו שוכחים ששום טובה לא יכולה לצמוח למדינה במציאות בה המערכת הפוליטית איננה מוכרת כיישות אוטונומית, אשר לה תפקיד חשוב ביותר בהבטחת חוסנה ובטחונה של המדינה. מציאות חיים בה הפוליטיקה הולאמה למעשה על ידי הפוליטיקאים ואין בה יותר חיים פוליטיים של ממש. מציאות בה הפוליטיקה משולה לגל של חורבות.

הרבה דברים אנחנו יכולים לעשות כדי לצאת מן המיצר הזה המייצר לנו הפסדים עצומים וזורע בקירבנו פורעניות אין סוף. לשם כך אין צורך לשנות את שיטת הממשל והבחירות בעת הזאת וגם לא להפוך עולמות וכדומה. כל שאנו צריכים לעשותו הוא להחליף את הדיסקט שבראשינו, ולקום כל בוקר ולשאול איש את רעהו מה אנו יכולים לעשות עוד וטוב יותר כדי שנשכיל לחיות כאן יחד בשיגשוג ובבטחון ורווחה, ומה אנו יכולים לעשות טוב יותר כדי שנדע להתמודד באופן איכותי ביותר עם איומי הסביבה החיצונית ועם אתגריה השונים. זו כל התורה על רגל אחת. ובאופן מפתיע אולי יש לנו לכך דוגמאות מצויינות. המהפכה הציונית בעם היהודי והצלחתה המדהימה, והקמת המדינה וביסוסה הראשוני על ידי האבות המיסדים הם דוגמאות מופת למה שניתן לעשות ולאלו מרחבים ומרחקים להגיע כשפועלים נכון, בנחישות, באופן מושכל ומקצועי ובתעוזת הרוח.

את מסע התיקון הגדול הזה בחיינו הציבוריים אפשר להתחיל ממש ככה, בפשטות ובקלות רבה, במפלגת קדימה כבר ממחר בבוקר. על מה צריך לעשות ואיך כתבתי במאמריי הרבים ובמיוחד נתתי לדברים ביטוי בתוכנית האסטרטגית שהנחתי על שולחנה של המפלגה ובשני ניירות העמדה שפרסמתי בנדון. במאמרי זה ברצוני להתייחס קצת יותר בהרחבה לעניין הכשרת דור חדש ואיכותי של פוליטיקאים בקרבנו. נכון, זה מוקדם עוד לדבר על מסלולי הכשרה מובנים ומשמעותיים לצמיחתם של פוליטיקאים איכותיים, אך בהחלט ניתן להתחיל ולזהות בתוכנו את אותם כוחות צעירים וחדשים המגלים עניין בחיים הפוליטיים ומפגינים גם איכויות רבות המצדיקות את תמיכתנו חברי המפלגה בהם.

אני בהחלט מתכוון בזמן הקרוב להפגש עם מספר חברים מרכזיים במפלגה כדי להתחיל ולגבש את רשימת החברים הפוטנציאלים האלו, במגמה להכין את עצמנו לבחירות המקדימות במפלגה ולתמיכתנו בהם. אנו חייבים את זאת לעצמנו גם לנוכח הארועים האחרונים בסיעת המפלגה בכנסת וגם לנוכח האכזבה הגדולה מחלק גדול מן הפוליטיקאים שלה, שרובם מונו על ידי אריאל שרון ובכוח האנרציה המשיכו איתנו עד הלום. ככך, נדרש לרענן את הרשימה ולשנותה עד ללא הכר.

במקביל, מאוד חשוב שנערך במפלגה להגדרת דפוסי בחירה חדשים בתוכנו. בעיקר עלינו לחשוב כיצד אנו בולמים ומרסנים את היסודות הלא טובים הגלומים בשיטה הקיימת. בה עיקר כוחו של המועמד - במיוחד לראשות הרשימה אך גם לרשימה עצמה - נקבע על פי היכולת לתמרן יותר טוב ויותר מוצלח, ובציניות ובכוחניות רבה יותר, את השטח. חשוב עד מאוד שכוחם של האנשים שאנו בוחרים ינבע מתוקף השפעתם החיובית הרבה על החברים במפלגה. מתוקף מעשיהם המוכחים. מתוקף סגולותיהם ותכונותיהם היוצאות דופן לטובה. מתוקף כשרונם ויכולותיהם המקצועיות והאחרות המצדיקות תמיכה בהם. חשוב שנאמץ את האימרה כי מנהיגות של אמת איננה נקבעת בפריימריס, וסמכויותיה וכוחה לא יכולים לנבוע מתוקף תקנונים בלבד, כפי שהדברים נעשים כיום במערכת הפוליטית ובקדימה.

עלינו, כאמור, להגביל ולצמצם עד מאוד את מימד התמרון הציני והכוחני בעת הבחירות ולתת תוקף חזק יותר לעשיה של אמת ולקיומן של תכונות וסגולות נדרשות. עלינו לקבוע סף נמוך מאוד של הוצאות מותרות בעת הבחירות לכל מועמד, ולהגביל בנחישות את פעילותם של מטות בחירות של המועמדים השונים. ניתן להחליט על אופן פרסום אחיד לכל המועמדים וכן על מתכונת אחידה של קיום מפגשים עם החברים והקהלת קהלים.  יש אף לשקול את איסור הפעלת המטות ביום הבחירות עצמן על כל המשמעיות שלהם. כמו כן עלינו לדרוש מרווח זמן של שנה ואפילו שנה וחצי המאפשר למתפקדים חדשים למפלגה להשתתף בבחירות המקדימות בה. ועלינו לקבוע מנגנון שיאפשר גם לקלוט אל תוככי הרשימה לכנסת מספר חברים חדשים ואטרקטיביים ציבורית שלא היו קודם לכן במערכת הפוליטית, אך מביאים עימם יכולות וסגולות אישיות יוצאות דופן.

עד כאן, עבור

 

 

 

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב