דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בתי ספר מקצועיים - הסיפור של החינוך הישראלי 

מאת    [ 11/03/2010 ]

מילים במאמר: 444   [ נצפה 5203 פעמים ]

לא ניתן לספר את הסיפור של התנועה הציונית בארץ ישראל בלי להכיל בתוכו את החינוך המקצועי, קרי בתי ספר מקצועיים. לטוב ולרע, בתי ספר אלו שימשו חלק בלתי נפרד מהקמת המדינה ומהקמת מערכת החינוך הישראלית, כפי שאנו מכירים אותה גם היום.

ההיסטוריה של בתי ספר מקצועיים בישראל

עם הקמת המדינה 3 אחוז מסך התלמידים במערכת החינוך למדו בבתי ספר מקצועיים. אלו למדו ברשת אורט, עמל ובתי ספר מקצועיים נוספים. הגישה של מערכת החינוך היתה שיש להכשיר כמה שיותר אנשים בבתי ספר מקצועיים כדי להפוך אותם לאזרחים פרודוקטיביים אשר יעזרו בבניית המדינה. מערכת החינוך המקצועית גם שימשה זרז לקליטת העולים, בתי ספר מקצועיים איפשרו להעניק לעולים החדשים חינוך ומקצוע, ובכך להקל עליהם את הקליטה בארץ. על גישה זו היתה לימים ביקורת, שכן בתי ספר אלו לימדו בעיקר מקצועות טכניים ולא לימודים עיוניים, מה שהגביל מאוד את האפשרות להתפתח ולהתקדם.  

במהלך השנים גדלה הכמות של בתי ספר מקצועיים שכן אליהם נכנסו גם בתי ספר מטעם התעשיות הצבאיות והצבא. כך בשנות השבעים עלתה כמות התלמידים ליותר מ50 אלף והם היוו קרוב ל27 אחוז מכלל התלמידים במערכת.

השינויים במערכת בתי ספר מקצועיים

אם נקפוץ אל שני העשורים האחרונים נגלה מספר שינויים בכל הקשור אל בתי ספר מקצועיים. השינוי הראשון, שילוב מגמות טכנולוגיות ומקצועיות בבתי ספר רגילים. כך נפתחו מגמות מחשבים ומגמות טכנולוגיות שונות בבתי ספר עיונים, מה שאיפשר לתלמידים להנאות משני העולמות, גם תעודת בגרות עיונית וגם טכנולוגית. השינוי השני הוא, הופעתם של בתי ספר מקצועיים בתחומים שונים, לא בהכרח שינויים אליהם התכוונו מתכנני המערכת מלכתחילה. למשל, בתי ספר מקצועיים לאיפור, בישול, גננות, טכנאות שיניים ועוד.

שני השינויים נעשו הן בעקבות הכרה בכך שבתי ספר מקצועיים מגבילים את התלמידים הלומדים בהם להמשיך ללימודים גבוהים בעתיד והן בעקבות הכרה שהעולם השתנה ויש צורך להכשיר יותר מהנדסי מחשבים או מהנדסים בתחומים אחרים ופחות פועלים.

כיום יש ניסיון לשמור על בתי ספר מקצועיים. הניסיון נובע מכך שישנו חשש שצעירים אשר לא יכולים להיקלט במערכת החינוך העיונית, יהיו ללא מסגרת לימודית. כמו כן, יש הבנה שבתי ספר אלו אינם דואגים רק להווה אלא גם לעתיד, הם מאפשרים לצעירים לרכוש מקצוע ולהיות חלק משוק העבודה. כיום כאשר ישנו מעבר של מפעלים למדינות אחרות מחד ונהירה של פועלים זרים לישראל מאידך, הצורך בבתי ספר אלו גדל כדי לשמור על שוק העבודה הישראלי.

מה יהיה בעתיד?

הדרכים לשמור על בתי ספר מקצועיים הם, ראשית, יצירת מגמות חדשות אשר יתאימו למאה ה21. שנית, שילוב לימודים עם עבודה, מה שמאפשר לאותם תלמידים להנאות הן מידע מעשי בזמן הלימודים שלהם והן מאפשרות להתפרנס, שלוש, לאחרונה החליטה הממשלה לפטור בתי ספר מקצועיים ממסים, על מנת שלא יצטרכו להתמודד עם ירידה בהכנסות עקב צניחה בכמות הנרשמים לצד עלייה בהוצאות.

אתר תגובות הוא מדריך עסקים שמביא לכם בנוסף למאגר עסקים מלא ומעודכן גם תגובות שכתבו גולשים על העסקים המופיעים בו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב