דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביקורת פנימית - לשמור על החתולים מפני השמנת 

מאת    [ 11/03/2010 ]

מילים במאמר: 442   [ נצפה 5517 פעמים ]

כחלק מתהליכי ההתייעלות שעברו הארגונים עם השנים, נוצר מוסד ששמו "ביקורת פנים", מחלקה שנושאת שם זה אומנם זוכה לא פעם ליחס חשדני מצד עובדי הארגון ומנהליו, אך לצד זה היא מקבלת דווקא תמיכה רחבה מצד ממשלות אשר מחוקקות חוקים שדורשים את הקמתן ומגינות עליהן מפני גורמים בארגון ומחוצה לו אשר מבקשים למנוע את עבודתו.

 תפקידיו של מבקר פנים

ביקורת פנים היא פעילות ממוסדת של מבקר במוסד ציבורי. מטרתו של המבקר היא לבדוק את התנהלות הארגון, נהליו, תוכניותיו, אופי קבלת ההחלטות בו, ניתוח סיכונים עתידיים וכן להבטיח שהארגון פועל באופן שקוף , יעיל וחוקי. מבקר פנים מתמנה על ידי הארגון אך הוא חייב להיות איש חיצוני, בישראל החוק קובע שמבקר פנים חייב להיות רואה חשבון או עורך דין, ללא עבירות פליליות שיש עליהן קלון, תושבי ישראל, ובעל התמחות בתחום.

עבודתה של מחלקת ביקורת פנים מתבצעת לצד עבודת הארגון אך לא פעם היא מתנגשת איתו. מבקר פנים רשאי ואף חייב לבדוק כל החלטה שהארגון מקבל, על מנת לעמוד הן על דרך קבלת ההחלטה והן על הסיכונים שנובעים ממנה. מאחר ומדובר בחברה ציבורית אשר מונפקת בבורסה, ולציבור יש חלק בה, הרי שכל אמירה או קביעה של מבקר פנים בארגון יכולה להשפיע עליו באופן יומיומי. למשל, אם ארגון מקבל החלטה ומבקר פנים מוציא הודעה שהחלטה זו לא התקבלה בצורה נאותה או שיש בה סיכונים, אזי שאמירתו עלולה להוריד את שווי המנייה של הארגון.

מהיכן מגיע מבקר פנים?

ארגונים נוטים לקבל אחת משתי המערכות של ביקורת פנימית. המערכת הראשונה, מחלקת ביקורת פנימית שפועלת מתוך הארגון. הכוונה למחלקה בלתי נפרדת מהארגון אשר פועלת כחלק ממנו. במקרה כזה המחלקה מעורבת יותר בנעשה בארגון ויכולה לבטא את עמדותיה בקלות רבה יותר. הבעייתיות במבנה זה היא, אפשרות שמערכת ביקורת פנים תהיה שאננה או שמא "תכופף" את עצמה מול הארגון עקב קשרים חברתיים או אינטרסים אישיים.

המערכת השנייה היא מחלקת ביקורת פנימית חיצונית. אז הארגון שוכר משרד חיצוני של ראיית חשבון או עורכי דין אשר יכולים על פי חוק לעבוד גם בביקורת פנים של ארגון. במקרה כזה מקבל המשרד סמכויות מלאות לפקח ולבקר את הארגון. הוא אחראי על הצגת דו"חות כלפי בעלי המניות והן כלפי הרשויות. הבעייתיות במערכת שכזו היא, שאנשיה לא נמצאים באופן יומיומי בארגון ועלולים שלא להיות עדים לכל דבר.

במדינות רבות בעולם, בייחוד ארה"ב ובריטניה, חוקקו בשנים האחרונות חוקים שמגינים על מחלקות ביקורת פנים. הרעיון הוא לאפשר למחלקות אלו לעבוד בצורה מלאה, מוגנת, ללא חשש מהארגון. החשיבות של מחלקות ביקורת פנים עלתה בעקבות נפילת חברות רב לאומיות, דוגמאת חברת אנרון או כפי שראינו רק לפני שנה בחברת AIG. קריסות כאלו פוגעות הן בבעלי המניות, בעובדי החברה ובכלל במשק. ביקורת פנים איכותית, אמיצה ויעילה, יכולה היתה לגלות את הכשלים מבעוד מועד ולהתריע עליהם.

אתר תגובות הוא מדריך עסקים שמביא לכם בנוסף למאגר עסקים מלא ומעודכן גם תגובות שכתבו גולשים על העסקים המופיעים בו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב