דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תסמונת המעי הרגיש 

מאת    [ 10/03/2010 ]

מילים במאמר: 850   [ נצפה 2347 פעמים ]

10% מהישראלים סובלים באופן קבוע מכאבי בטן עזים ואי סדירות ביציאות

 

·         מה זה 'תסמונת המעי הרגיש'? המונח מתאר קבוצת תסמינים המתרחשים ביחד ולסרוגין, וכוללים כאב בטן, עצירות או שלשול, ריבוי גזים והתנפחות הבטן. הסימנים יכולים להחמיר בתקופות מסויימות ולהיעלם בתקופות אחרות. תסמונת המעי הרגיש היא בעיה כרונית, הנמשכת לפחות שלושה חודשים טרם אבחונה. התסמינים מתחילים בדרך כלל בשנות הנעורים המאוחרות ועד לשנות העשרים לחיים.

·         מה זה אומר? החולים סובלים בדרך כלל מכאבים חזקים באזור הבטן התחתונה, אשר מוקלים על ידי התרוקנות. הכאבים מוחמרים בנוכחות לחץ ומתח נפשי וכן מוחמרים כשעה עד שעתיים לאחר האוכל. לרוב אינם מופיעים בלילה.

·         איך יודעים שזה מעי רגיש? בשלב הראשון הרופא יעריך את אופי הבעיה, משך התלונות, היסטוריה ומחלות עבר. גם הרגלים יכולים לעזור לאבחון- תזונה, עישון, שתייה, אלכוהול, יחסי מין ועוד.  לאחר בדיקה גופנית ימליץ הרופא על ביצוע בדיקות מעבדה שונות (בדיקות דם ובדיקות צואה), ובהתאם לתוצאות יחליט על הצורך בביצוע בדיקות עזר נוספות דוגמת תבחין רגישות סוכר חלב, אנדוסוקפיה ועוד.

·         מהם הגורמים למחלה? רופאים מכנים את תסמונת המעי הרגיש הפרעה תפקודית: הכוונה היא שאין פגם במבנה הפיזי של המעי, אלא בעיה באופן תפקוד המעיים. קיימים מספר מנגנונים הגורמים לבעיה, ויכולים להופיע בשילוב. בין המנגננונים הבולטים:

o       הפרעה בתנועתיות המעי - לעתים המעיים נעים מהר מדי או בתדירות גבוהה מדי, ולחלופין הם עלולים לא לנוע מספיק מהר או בתדירות שאינה מספקת. תנועתיות יתר עלולה לגרום לשלשול, תנועתיות מופחתת עלולה לגרום לעצירות. בתסמונת המעי הרגיש העצבים המווסתים את התכווצויות שרירי המעי רגישים במיוחד לסוגי מזון, הורמונים, ומצבי לחץ.

o       מעי עם סף כאב נמוך - חלק מהחולים רגישים יותר לתחושת הכאב במעי. מתח ונפח אשר אצל אחרים אינו גורם לתחושת כאב, יגרום להם לתחושת אי נוחות וצורך להתרוקן בתכיפות.

o       גם הראש משפיע - יותר ממחצית מהחולים הלוקים בתסמונת המעי הרגיש סובלים מבעיות כגון: דיכאון או חרדה.  הבעיות הפסיכולוגיות יכולות להשפיע גם על רגישות החולה לתחושת הכאב.

·          עד כמה זה נפוץ? תסמונת המעי הרגיש שכיחה מאוד. במדינות מערביות עד 20% מהאוכלוסייה הכללית סובלים מתסמינים של תסמונת המעי הרגיש. בישראל סובלים מהתופעה כ-10% מהאוכלוסיה, כאשר אצל נשים הבעיה נפוצה יותר.

·         איך מתפקדים עם זה? עוצמת התסמינים ותדירותם משתנה מאדם לאדם ויכולה לנוע מאי-נוחות קלה שאינה משפיעה על מהלך החיים השגרתי ועד לתסמינים קשים בתדירות גבוהה, הפוגעים מאוד באיכות החיים ואחראיים לחיסורים מרובים מהעבודה.

·         זה מסוכן? מכיוון שמתח מלבה את הבעיה, רצוי להירגע ולדעת כי ההפרעה אינה מסכנת חיים, ואינה מתקדמת למחלה אחרת כגון דלקת מעי או סרטן. אך חשוב גם להבין כי זוהי בעיה רפואית אמיתית, אפילו שאין לה ממצאים חריגים בבדיקות כמו צילומים ואנדוסקופיה.

·         איך מטפלים בזה? למרבה המזל, רוב הפונים לטיפול רפואי סובלים מתסמינים קלים, בהם ניתן לטפל ביעילות בעזרת תרופות שונות. רופא המשפחה יבחר בתכשירים העובדים על הרפיה של השרירים במעי, הנפוץ והותיק בהם הוא: קולוטל. במקרים קשים רצוי להגיע למומחה לבעיה, הגאסרו-אנתרולוג, אשר יוכל להתאים טיפול נוסף בתכשירים המשפיעים על המקור העצבי של ההפרעה במעי. כאשר מקור הבעיה נובע ממצבי מתח וחרדה, יותאם טיפול בתכשירים נוגדי חרדה משולבים עם חומרים הפועלים על תנועתיות יתר של המעי או הפרשת יתר בו.

·         מה עוד אפשר לעשות? הרבה ניסוי ותהייה. שינוי תזונתי יכול להועיל, לכן רצוי להתייעץ עם דיאטנית ויחד עימה להתאים תפריט על ידי בחינת מזונות שונים והשפעתם על הופעת התסמינים. גם שינויים באורח החיים יכולים להקל: ארוחות קטנות ומרובות במשך היום, פעילות ספורטיבית סדירה, ובעיקר- להירגע....

 

 

 

בברכה,

דר' תמנע נפתלי, גסטרואנטרולוגית בכירה בבי"ח מאיר

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב