דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חניכיים - מחלות וטיפולים 

מאת    [ 10/03/2010 ]

מילים במאמר: 780   [ נצפה 2119 פעמים ]

אחת המחלות הנפוצות באדם היא מחלת החניכיים. השיניים מחוברות באמצעות סיבים (ליגמנט פריודונטלי) למכתשית בה הן יושבות. רקמת החניכיים חובקת את השן סביב, בהשאירה תעלה בעומק של כמילימטר. השיניים והחניכיים מוגנות על ידי נוזל שמופרש בתעלה. מערכת הסיבים משמשת כבלם זעזועים וכאמצעי חישה המגביר את כושרנו לחוש במזון וכך לדעת איך ללעוס אותו.


מחלת החניכיים - מחלה זיהומית שמקורה בפעילות חיידקים פתוגניים המפרישים רעלנים הגורמים להרס הרקמות סביב השן ולנסיגה של העצם התומכת ובשלב מתקדם יותר לניידות השן ולאובדנה המוחלט. 400-200 זנים של חיידקים נתגלו כ השותפים, בהרכבים שונים, בגרימת המחלה. על השכיחים ביותר נמנים אקטינובצילוס אקטינומיצטמקומיטנס, פורפירומונס ג'ינגיבליס, טרפונמה דנטיקולה, פוזובקטריום פוזיפורמיס ועוד. צפוי שחיידקים ששמותיהם נוראים כל כך יגרמו לנזק. הרס נגרם לרקמת החניכיים שתומכת בשן, כשחיידקים מצטברים באיזור זה ומפרישים רעלנים. החניכיים נפרדים מהשן וכיס נוצר. הכיס מהווה משכן אידיאלי לחיידקים אנאירוביים החיים בתנאים של חוסר חמצן וככל שהכיס עמוק יותר קשה לחולה לנקות את האזור והמחלה מעמיקה עד לאובדן מוחלט של השן והעצם האלבאולרית.

אדם שאיבד את שיניו בגלל דלקת חניכיים איבד גם את רכס העצם, שכן מחלת החניכיים הרסנית לשיניים ולרקמות שתומכות בהן. מסיבה זו, התקנת תותבות תהווה בעיה שכן רכס העצם הוא שמשמש מקום אחיזה ותמיכה לתותבת.

קיימים סוגים שונים של דלקת חניכיים שהם בעצם שלבים שונים במהלך המחלה הסופית לגבי השיניים במידה ולא מטפלים. חניכיים בריאות הן ורודות ובמבט קרוב ניתן לראות גרגור שמזכיר קליפת תפוז על פניהם. חניכיים בריאות הן חסרות ברק. בשלב ראשון של המחלה מופיע דימום בשעת צחצוח ובמקומות מסוימים יש נפיחות קלה ורגישות עד כאב בזמן מגע. החניכיים מאבדות את הגוון הורוד לטובת גוון אדום עד סגול ומתחילות להבריק עקב ההתנפחות ואובדן גרגור קליפת התפוז. תעלת החניכיים הצווארית מעמיקה לכמילימטר וחצי, על כל זה נוסף גם ריח פה רע שנגרם בעיקר בגלל חיידקים אנאירובים חיידקים אלה מפרקים גזים סולפוריים נדיפים ותוצרם הוא הריח הרע. בשלב זה של המחלה עדיין אין מעורבות של העצם ולא של הליגמנט וניתן לפתור את הבעיה בקלות יחסית על ידי ניקוי אצל רופא או שיננית והקפדה יתירה על הוראות צחצוח ושימוש בחוט מדי יום. הזנחה של מצב זה תוביל בהכרח לסיבוך המחלה ולאובדן ולהרס של עצם ושל ליגמנט. בשלב זה של המחלה כדאי להתייצב בהקדם אצל רופא על מנת לאבחן את המחלה ולטפל בה. מחלת חניכיים המערבת את כל הרקמות התומכות עשויה לדהור קדימה בגלל גורמים משניים, מכניים ואחרים המזרזים את האובדן. ניידות מרחיבה את המכתשית ומערערת את היחסים הבין ליסתיים והתוך קשתיים מה שמקרב את הקץ. הטיפול בשלב זה מורכב יותר וכולל הקצעת שורשים, השתלת עצם, ניתוח לביטול כיסים ועוד כהנה וכהנה. הפרוגנוזה של מחלת חניכיים מתקדמת היא בינונית עד גרועה גם היא מטופלת ולכן הרצוי הוא לא להגיע למצבים מתקדמים של המחלה.
ניתוח חניכיים הוא שם כולל למגוון גדול של טיפולים תומכי חניכיים. רובד חיידקים נוטה להצטבר קודם כל על משטחים מחוספסים, אי לכך עלינו להחליק את המשטחים הפוטנציאלים על ידי הקצעתם ולסלק אבנית באמצעות מכשור אולטרסוני או ידני. לעתים ניתן להחזיר את אובדן העצם על ידי השתלת עצם סינתטית או עצמונית, תוך שימוש בממברנות להשגת גדילת עצם מודרכת. אמצעי נוסף העומד לרשותנו הוא קיבוע השיניים על ידי איחויין זו לזו על ידי אמצעי פרוטטי. הקיבוע מסייע בהפחתת הנזק המשני הנגרם עקב ניידות השיניים ומחזיר חלק מהביטחון של המטופל ביציבות שיניו ומאפשר שיפור תפקודי.
טיפולים כימיים למיניהם הכוללים משחות על בסיס חומרים בקטרצידיים כגון כלורהקסידין גלוקונאט או שטיפות על בסיס חומר זה מצויים בשימוש נרחב ומשפרים את המצב. אך רק שילוב של כל האמצעים העומדים לרשותנו מאפשר להתגבר על מחלה זו.
במקרים של כיסים קטנים ומקומיים או באם לא ניתן לבצע ניתוח חניכיים כמו במקרה של נטייה לדמם עקב מחלה סיסטמית או תורשתית ניתן להשתמש בפריוצ'יפ. הפריוצ'יפ הנו שבב קטן, המתאים לממדי הכיס בחניכיים ומכיל שני מיליגרם וחצי של כלורהקסידין גלוקונאט. לאחר ניקוי האבן מוחדר הפריוצ'יפ לכיס, החומר הפעיל משתחרר במשך שבוע לערך, הורג את החיידקים ומתכלה מעצמו.


לסיכום, מחלת החניכיים היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי חיידקים. הטיפול במחלה מורכב ותלוי בעוצמת המחלה ובמשך קיומה.
הצלחת כל טיפול תלויה מאוד בשיתוף פעולה מצד החולה ובמידת נכונותו לנקות כהלכה את שיניו וחניכיו בעזרת מכשור וחומרים שיותאמו לו על ידי הרופא. יש לנקות את המרווחים בין השיניים כמו גם את כל המשטחים האחרים. חשוב לשים דגש על ניקוי התעלה המצויה מסביב לצוואר השן. יש להשתמש בחוט דנטלי או במברשת אינטרדנטלית לניקוי בין השיניים ובמברשת שיניים מותאמת למצב החניכיים, לניקוי שאר משטחי השן. ככלל, כל הטיפולים הכימיים, השטיפות, הג'לים וכד' מתבצעים רק לאחר ניקוי מכני יסודי המשאיר את השן חשופה ומקל על החומרים לפעול.
בנוסף לטיפול הביתי יש לבקר במרפאה, על פי פרוטוקול שיותאם לכל מקרה, בקפדנות ובעקביות. יש לזכור כי את מחלת החניכיים על נזקיה ניתן לעצור אך קשה להחזיר את המצב לאחור וקל להידרדר למצב חולה מחדש. הטיפול מחייב קשר המשכי עם הצוות המטפל והקפדה לאורך זמן על הוראות היגיינה.

 

לפרטים נוספים בקרו :

ד"ר דורון פדהצור |

ד"ר דורון פדהצור |




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב