דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נדודי שינה 

מאת    [ 08/03/2010 ]

מילים במאמר: 413   [ נצפה 2167 פעמים ]

נדודי שינה (אינסומניה) מוגדרים כתחושה או תלונה על שינה שאינה מספקת, הנובעת מתוך אחד  אחד או מספר גורמים הבאים: הקושי להירדם, התעוררות במהלך הלילה ובקושי להירדם לאחר מכן, התעוררות מוקדמת מדי בבוקר או שינה שאינה איכותית. ברם, כדי שהבעיה תוגדר כנדודי שינה, לאחד הגורמים הנ"ל צריכה להתלוות גם תחושת סבל או מצוקה של החולה או פגיעה בתפקודו היומיומי עקב העדר השינה. נדודי שינה הינם תופעה גלובאלית נפוצה. מעריכים כי 95% מהאוכלוסייה סובלים מנדודי שינה בשלב זה או אחר בחייהם. הבעיה נפוצה במיוחד בקרב הקשישים בשל שינויים פיזיולוגיים החלים בהם, מחלות, תרופות אותן הם נוטלים ותחושות בדידות וחרדה.
נדודי שינה מתחלקים לשלושה סוגים: א. נדודי שינה חולפים הנמשכים מספר ימים. ב. נדודי שינה קצרי מועד הנמשכים עד שלושה שבועות. ג. נדודי שינה כרוניים שמוגדרים כשילוב של שני תנאים: קושי להירדם, קושי לישון 1. שינה רצופה או מרעננת במשך שלושה לילות בשבוע לפחות, במשך תקופה של חודש או יותר. 2. המצב גורם לסבל לחולה ופוגע בתפקודו היומיומי עקב העדר שינה.
נדודי שינה חולפים או קצרי מועד נובעים כתוצאה מלחץ נפשי, טראומה (מוות של אדם קרוב, פציעה וכדומה) או כתגובה לשינוי. לעיתים, נדודי שינה חולפים מופיעים גם עקב שינויים קלים כמו מבחנים, בעיות בזוגיות, שינויים משמעותיים באקלים או מעבר לארץ אחרת. ברוב הפעמים נדודי שינה אלו חולפים ללא טיפול, כאשר האדם מסתגל לשינוי. במצבים בהם נדודי השינה החולפים פוגעים בתפקודו של החולה או שגולשים מעבר לכמה שבועות, יש צורך לטיפול בבעיה. הטיפול הנפוץ בנדודי שינה מסוג זה הוא בדרך כלל תרופות שינה, אולם כדאי לשקול גם טיפול התנהגותי כדי לדעת להתמודד עם הבעיה במידה ותחזור על עצמה בעתיד.
נדודי שינה כרוניים הם עניין מורכב יותר ויכולים לנבוע מספקטרום רחב של גורמים, כגון שימוש באלכוהול או סמים, הפרעות נפשיות (דיכאון או חרדה), הפרעות רפואיות (מחלות לב או גיל הבלות), הפרעות שקשורות לשינה (דום נשימה בזמן השינה) או נטילת תרופות. נדודי שינה כרוניים המבוססים על קושי להירדם יכולים לנבוע מבעיות בהרגלי שינה, מחרדה הנובעת מעצם ההתכוננות לשינה ומסיבות רבות אחרות. הטיפול בנדודים אלה טמון קודם כל בזיהוי הגורם/ים להם ולאחר מכן במתן תרופות ו/או טיפול התנהגותי. הטיפול המשולב נמצא כיעיל יותר לטווח הארוך.
הסיבה שבגללה חשוב לטפל בבעיה ולא להזניח אותה, היא העובדה שנדודי שינה לטווח הארוך עלולים לסייע ולנבא דיכאון. כמו כן, נמצא קשר בין נדודי שינה למחלות כמו סוכרת, השמנת יתר ומחלות אחרות. נמצא כי מחסור בשעות שינה עלול לפגוע ביכולת של הגוף לווסת את הטמפרטורה שלו ואף להוביל למוות. נזקים פחות חמורים של נדודי שינה הם עייפות מתמשכת, קשיים בריכוז ובלמידה (מה שמגדיל את הסיכויים לתאונות בדרכים ובמקומות העבודה) ונטייה להתעצבן במהירות.

כותב המאמר הינו מומחה מתחום הבריאות, נדודי שינה ובעיות שינה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב