דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דני דנקנר: הפרת אמונים אזרחית או עבירות פליליות 

מאת    [ 08/03/2010 ]

מילים במאמר: 513   [ נצפה 3996 פעמים ]

דני דנקנר נחקר בחשד לעבירה של הפרת אמונים בתאגיד. זוהי אחת העבירות העמומות והקשות ביותר להוכחה בחוק העונשין. 

סעיף 425 לחוק העונשין קובע כי "מנהל ..אשר נהג אגב מילוי תפקידו במרמה או הפרת אמונים הפוגעת בתאגיד, דינו מאסר שלוש שנים" .

כאשר מדובר בפעולות של מנהל, דירקטור או יו"ר דירקטוריון, לא קל לשרטט את הקו המבחין בין מחדלים ניהוליים ועסקיים כגון: טעויות עסקיות, שיקול דעת מוטעה, המצאות בניגוד עניינים, חריגה מסמכות והתערבות בלתי תקינה בעבודה המקצועית של מנהלים אחרים, לבין התחום הפלילי של העבריינות.

 

העבירה של הפרת אמונים בתאגיד היא המקבילה של עבירת המרמה והפרת האמונים המוכרת בדרך כלל מהתחום של עובדי ונבחרי הציבור. זוהי למשל העבירה המיוחסת היום לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

בתחום הציבורי, המדובר בהפרת אמונים הפוגעת בציבור הרחב, כלומר בניגוד עניינים בין האינטרס הציבורי לבין האינטרס הפרטי של הנאשם. בפסיקה של בית המשפט העליון, בפרשת שמעון שבס, נקבע במפורש כי העבירה של הפרת אמונים בתחום הציבורי כוללת גם פעולה של הנאשם במצבים של ניגוד עניינים שפגעה בטוהר המידות בלבד, ולא גרמה נזק אחר לציבור.  

בתחום המסחרי עדיין לא פסק בית המשפט את דברו. העבירה של הפרת אמונים בתאגיד כוללת במפורש פעולות של הפרת חובת האמון שחב המנהל לתאגיד, אך היקף העבירה הוא עמום ולא מתוחם.

העבירה אינה מדברת על פגיעה בציבור הרחב, או פגיעה בלקוחות, אלא על פגיעה בתאגיד עצמו, ובעיקר בבעלי המניות שלו. יש כאן הפללה של הפרת חובת האמון שחב דירקטור לתאגיד בו הוא מכהן. האינטרס המוגן בעבירה זו אינו טוהר המידות, אלא הניהול התקין של התאגיד, החוסן של התאגיד, וזכותם של בעלי המניות שהמנהלים, וחברי הדירקטוריון יפעלו אך ורק לטובת התאגיד, ולא למען אינטרסים אישיים, זרים ואחרים.

המקרה של דני דנקנר יכול להיות קשה במיוחד נוכח קשריו ההדוקים עם בעלי השליטה בבנק, ונוכח האפשרות כי ההתנהלות שלו כיו"ר היתה ידועה ומתואמת היטב עם בעלי השליטה.  

 

על מנת להוכיח עבירה פלילית של הפרת אמונים בתאגיד צריך להוכיח לא רק את הפגיעה בתאגיד, אלא גם את המחשבה הפלילית של הנאשם, כלומר שהוא ידע כי המעשים שלו הם הפרת אמונים הפוגעת בתאגיד. כאשר יש למנהל נימוקים כבדי משקל מדוע עשה את הפעולות, ומדוע חשב שיש בהן כדי לתרום לתאגיד, יהיה קשה מאוד להוכיח את היסוד הנפשי הדרוש להרשעה.

 

בכל אלה אין כדי לפגוע בצורך, במיוחד כאשר מדובר בהתנהלות של הבנק החשוב במדינה, לבדוק וגם לחקור פעולות תמוהות או בעיתיות של מנהלים או חברי דירקטוריון הנמצאים בניגוד עניינים. לא בטוח שהכלי הנכון לבדוק זאת, היא חקירת משטרה ושימוש בדין הפלילי. הדין המנהלי, הרגולציה, ודיני התאגידים המאפשרים לחברה וגם לבעלי המניות לתבוע יכולים לספק מענה לא פחות טוב לאלה שנפגעו ממעשיו של דנקנר. נדמה לי שאפשר לחכות בבטחון לתביעה נגזרת או יצוגית בפרשה.  

עו"ד ד"ר יובל קרניאל, מומחה למשפט ותקשורת, המרכז הבינתחומי הרצליה. יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בלשכת עורכי הדין, יו"ר ועדת האתיקה של רשות השידור. ykarniel@idc.ac.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב