דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ספר כסף לימוד פיננסי לנוער חינוך פיננסי ספרי עסקים בורסה וכלכלת המשפחה לכל בני הבית להרוויח כסף בחופשה 

מאת    [ 05/03/2010 ]

מילים במאמר: 1996   [ נצפה 4091 פעמים ]

כסף - מי צריך כסף בכלל?

בעצם, מי לא? כל אחד צריך כסף וכל אחד רוצה כסף

אנשים מבוגרים רוצים כסף כדי שיוכלו לקנות מזון ובגדים וכדי שיוכלו לשלם לעיריה עבור המים שזרמו בברז, לחברת החשמל עבור צריכת החשמל ולמטרות קיום שונות.

אנשים צעירים צריכים כסף כדי לרכוש כרטיס להצגה או לסרט בקולנוע, הם צריכים כסף כדי לקנות בגדים יפים, שעון או בושם חדש.

חיילים צריכים כסף כדי לקנות כרטיס לנסיעה הביתה, משקה קר בקיץ או פרחים לחברה.

נערים בתיכון צריכים כסף כדי לקנות דיסק מוסיקה חדש או ללכת למופע רוק.

ילדים בבית-הספר היסודי צריכים כסף כדי לקנות ממתקים בדרכם הביתה או קרטיב בקיץ.

גם ילדים בגן צריכים כסף, אבל מאחר והם קטנים מדי, הם לא ממש יודעים לקנות, הם פשוט מצביעים להורים כשהם מטיילים בקניון על איזה צעצוע חדש שהם חושקים בו (עכשיו!!!).

נושא הכסף בעולם המבוגרים אפוף סודיות

ילדים רבים הופכים לנערים ולבוגרים ללא מידע בסיסי אודות מצבה הפיננסי של משפחתם. הם גדלים מבלי לדעת דבר על כסף ויוצאים לאוויר העולם הכלכלי כבורים גמורים. אנו מדברים עם הילדים שלנו על נושאי מוות ופיגועים, אנו מספרים להם על מלחמות וצבא, מדברים איתם על מין ובני/בנות זוג, אנו דורשים מהם ללמוד אבל על כסף... הס... אף מילה. והילד שגדל, מקבל תמונה מעוותת לגבי נושא הכסף.

רוב הילדים אינם מבינים מדוע כן קונים מוצר מסוים ומדוע אין קונים את האחר. הם לא מבינים את הגבול שיש להוריהם בתהליך הוצאת הכסף ומייחסים פעמים רבות את הקניה, או את אי-הקניה, להיותם הם ילדים "טובים" או "רעים". הם אינם מבינים את הפער הכספי ביניהם לבין האחרים. פעמים רבות רוצים ההורים להעניק לילדיהם כל מה שלא היה להם בילדותם ומגזימים בקניית בגדים ונעליים יקרות. כך גורמים הם לילד לחשוב שאין גבולות ורק צריך לבקש. החינוך הפיננסי חשוב מאוד! קחו את הילדים ולמדו אותם את כל הידוע לכם על כסף, עודדו אותם להרוויח כסף בעצמם. להציב מטרות. עודדו אותם ליזום, להצליח, להיכשל, להרוויח, להפסיד. ספרו להם על המשכורת שלכם ועל ההוצאות החודשיות, הכינו איתם טבלה של הוצאות והכנסות של הבית והסבירו להם היכן מצויות הבעיות הכלכליות. חשבו יחד איתם כיצד ניתן לפתור את הבעיות ולהגיע לרווחה. תנו להם להבין כיצד עובדים הדברים. הסבירו להם על משכתנא, על הלוואות. עודדו אותם ללמוד ולקרוא. תמכו בהם ברצותם להיכנס לעולם העסקים, הקשיבו לרעיונות שלהם, לפטנטים שהם עשויים להמציא. המחשבות שלהם מקוריות ויצירתיות, הם חושבים בצורה שונה ותמימה ולמרות גילם הצעיר הם עשויים להבזיק ברעיונות נפלאים. אם הידע הפיננסי שלכם כהורים דל, התחילו ללמוד גם אתם עכשיו עם ילדיכם ותצאו נשכרים. אנשים רבים עובדים קשה שנים ארוכות מדי יום, שעה אחר שעה, וחוסכים כסף אבל לא משקיעים אפילו שעה אחת בשבוע על-מנת לבדוק כיצד יכול הכסף שלהם לעבוד עבורם.

 

מהיום מחקו מהכרתכם את המשפטים: "מה ילדים כבר מבינים בכסף?" או "מדובר בעניינים של מבוגרים". אל תאמרו יותר לילדים שלכם: "אין לנו כסף לקנות זאת", אלא הסבירו להם איך עובדים הדברים וחשבו יחד עם הילד כיצד להשיג את מה שאתם רוצים, מה אתם מוכנים לתרום וכיצד עוזרים הילדים לעבוד ולחסוך כדי להגיע למטרה שהציבו.

מהיום חושבים בצורה אחרת, מהיום הילדים שלנו שותפים ללימוד בנושא כלכלה ואני שותף שלכם בהגדרת והשגת המטרות על-ידי הכוונה, יעוץ, תמיכה ועידוד.

תנו להם לנצח - הם מסוגלים!

הפכו את המטרות שלהם לאמצעי לימוד וכוונו אותם להשיג כל מה שהם מבקשים לעצמם. אל תאמרו להם: "אי אפשר לקנות - זה יקר", אלא למדו אותם לחשוב: "כיצד תוכל להרשות לעצמך לקנות את המוצר היקר הזה".

אז - קדימה בכל הכוח!!!

 

עבודות שנערים יכולים לעשות:

שטיפת מכוניות

כל בעל רכב שוטף את מכוניתו לפחות פעם בחודש. עלות שטיפה כזו במכונת שטיפה היא כ-40 ש"ח. פנו אל בני משפחה או אל שכנים והציעו להם לשטוף את מכוניותיהם תמורת מחיר נמוך יותר. דאגו לבצע את המשימה בצורה הטובה ביותר ואל תגרמו חלילה לנזקים. לאחר שתרוויחו קצת כסף, קנו תרסיס סקאי (תרסיס מיוחד המותז על החלק הפנימי של הרכב בו נמצא לוח השעונים), וכך השירות שלכם ילך וישתפר. קנו ריחנים לרכב ונסו למכור אותם לבעלי המכוניות. כך תוכלו להרוויח עוד כסף. תנו שירות טוב וקבלו לקוחות חוזרים. הכסף שתוכלו להרוויח יכול להתבטא במאות שקלים בחודש. מאחר ומדובר בעבודה לא קלה, כדאי אולי להעזר בשותף-חבר.

ניקיון חדר המדרגות

כל בנין מגורים המכבד את עצמו מחזיק עובדי ניקיון לניקוי חדר המדרגות בממוצע פעמיים בשבוע. גשו אל ועד הבית והציעו את שירותכם. אתם חייבים להפגין ידע וניסיון ולשכנע את חברי הועד מדוע תהיו אתם טובים יותר מזולתכם. נסו להציע הצעה טובה יותר מהמנקה המבצע את העבודה כיום, כמו הנחה משמעותית במחיר או הסכמה לניקיון החצר באותו סכום. מלבד הבניין שלכם קיימים עוד מספר בניינים בסביבה. לאחר ש"תכבשו" בנין אחד יהיה לכם קל יותר לעבור ליעד הבא.

גם כאן כדאי לשקול לבצע את העבודה עם שותף - השכר שלכם עשוי להסתכם בשלב ראשון במאות שקלים בחודש.

שמרטפות

כאן מדובר בעבודה הדורשת ניסיון. אם יש לכם אח או אחות קטנים, עשוי להיות לזה יתרון. בקשו מההורים ללמד אתכם כיצד מחליפים טיטול וכיצד מאכילים ומרגיעים תינוק (כמובן שאתם צריכים להיות מספיק בוגרים בשביל זה). שמרו על אחיכם הקטנים כשהוריכם יוצאים לבלות. עשו זאת  מספר פעמים והרי לכם נסיון חשוב בשמרטפות.

עכשיו תוכלו להציע לשכנים ולקרובים את שירותיכם הטובים. אינכם זקוקים לשותף בעבודה זו, הקפידו להשאיר דירה מסודרת ואל תחטטו בדירה לאחר שכולם הולכים לישון. השתדלו לא להירדם וגלו אחריות. התעריף כ-15 ש"ח לשעה.

חלוקת עיתונים

בכל עיר מופקים מקומונים המחולקים לתיבות הדיירים אחת לשבוע, פעולה הנעשית על-ידי נערים. על-מנת להתקבל לעבודה זו עליכם לפנות אל מערכת העיתון ולהציג מועמדות. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להתלבש יפה (לא חגיגי מדי אבל נקי ומסודר) לגשת אל מערכת העיתון ולבקש לשוחח עם אחראי על עבודת החלוקה. אם אתם מגיעים ישירות למערכת תהיה ההתייחסות אליכם רצינית יותר מאשר אם תתקשרו ותשאירו מספר טלפון.

יתכן והמערכת אינה צריכה מחלקים כרגע ובקשתכם תדחה. במצב כזה הכינו מראש את הפרטים האישיים שלכם על דף נייר מודפס והשאירו לאחראי החלוקה, למקרה שתתפנה משרה.

אם תתקבלו לעבודה, השתדלו להקפיד לבצע את עבודתכם כראוי.

עבודה כזו יכולה לשמש אתכם זמן רב מאחר ומדובר בעבודה קבועה.

לידיעתכם, מדובר בעבודה לא קלה וניתן ללכת לראיון בזוגות. השכר הוא כמה מאות שקלים בחודש.

חלוקת עלונים (פליירים)

בעלי מקצוע רבים מכינים דפי פרסום (פליירים) לחלוקה אבל אין להם מי שיחלק אותם. כאן טמונה אפשרות נוספת להרוויח כסף וכדאי לפעול כאן במספר שיטות.

שיטה אחת, להתקשר אל בעלי המקצוע המפרסמים במקומונים, אלה שיש להם תודעת פרסום, ולהציע את השירותים שלכם לחלוקת עלונים; שיטה שניה תהא על-ידי הפצת דבר היותכם מחלקי עלונים בתיבות הדואר; שיטה שלישית היא מודעה קטנה בעיתון ושיטה אחרונה היא לגשת לבתי דפוס המדפיסים את העלונים (ראו רשימה בדפי זהב בעיר מגורכם) ולבקש שיפנו אליכם את מדפיסי העלונים.

המחיר נתון למשא ומתן עם בעל העלונים ותלוי בכמות ובאזור החלוקה.

לדעתי, 10 אגורות לעלון הוא מחיר די הגון.

בצעו את העבודה בצורה רצינית, גם כאן אפשר וכדאי לעבוד עם שותף.

עבודה בדוכני מזון בקניונים

בעלי דוכנים רבים בקניונים שמחים להעסיק בני נוער בגלל התשלום הנמוך יחסית המשולם להם לשעת עבודה לעומת עובד מבוגר.

העבודה העשויה להתאים לכם היא בגלידריות, בדוכני מזון מהיר (כדוגמת בורגר ראנץ') ובדוכני קפה, מיצים וכדומה.

התלבשו יפה (שוב נקי ומסודר) וגשו להציג מועמדות. השעה הטובה ביותר היא ביום רגיל בשעות שאין הרבה פעילות כמו למשל בסביבות השעה 1500.

הכינו גם הפעם מעין כרטיס ביקור והשאירו אותו במקומות שתבקרו כי גם מקום עבודה שאינו זקוק לכם היום עשוי להיות זקוק לכם מחר.

התעריפים נעים בין 13 ש"ח ל-24 ש"ח לשעה תלוי בגילכם וביום בו תעבדו (יום חול או שבת). מומלץ להגיע לבד.

מכירת פרחים

לפני החגים ובימי ששי קיים ביקוש מוגבר לפרחים. נסו לעניין בעל חנות פרחים או מגדל פרחים (ראו רשימה בדפי זהב) לספק לכם פרחים למכירה באזור מגוריכם, ליד סופרמרקט או אזור מרכזי אחר. הרווחים יגזרו מהכמות שתמכרו. החיסרון הוא שמדובר בעבודה לימים ספציפיים בלבד שלא תמיד עולים בקנה אחד עם שעות הלימודים בבית הספר.

משלוח פרחים

חנויות פרחים מבצעות משלוחים מדי יום. עבודה זו יכולה להיות מעניינת לנער שבבעלותו אופניים. גם כאן יש להתלבש יפה על-מנת להקרין רושם נכון ורציני על בעל החנות ולהציע לו את השירותים הטובים שלכם.

התשלום נקבע בעבודה זו לפי משלוח. כאן תקבלו אולי גם טיפים ממקבלי הפרחים, עובדה שתגדיל את הכנסתכם. לעבודה זו דרושים בדרך כלל אופניים. כמו כן, לא לשכוח להכין את כרטיס הביקור שלכם למקרה שלא צריכים אתכם כרגע.

עבודה אצל ההורים

לעתים אנו מחפשים רחוק משהו הנמצא קרוב.

אם ההורים שלכם, שניהם או אחד מהם, הם בעלי עסק עצמאי, תוכלו למצוא אולי מקום עבודה אצלו/ה. שאלו אותם אם יש להם עבודה להציע לכם, אולי אפילו במשק הבית, בניקיון, בשטיפת כלים, שטיפת רכב וכדומה.

התמחור נתון למשא ומתן ו/או לנדיבות לב ההורים. הפעם לא חייבים להכין כרטיס ביקור.

שליחויות במכולת או בסופר

גשו למכולת או לסופר השכונתי שלכם ובקשו לעשות משלוחים קטנים או אולי עבודות קטנות מזדמנות כמו עזרה באריזה בשעות לחץ וכדומה. העבודה עשויה להיות נוחה אם היא קרובה לבית ובסביבה מוכרת. התעריף לפי שעה בין 13 ש"ח ל 24 ש"ח, תלוי בגילכם ובימי העבודה (בשבת התוספת לשכר היא משמעותית). כרגיל, יש להתלבש יפה ולהצטייד בכרטיס ביקור.

חלוקת שוקו ולחמניות בבוקר

כאן אתם יכולים לבנות לעצמכם קו. מי לא צריך שוקו טרי ולחמניות טריות בבוקר? כמעט כל מי שיש לו ילדים היה מעוניין לקבל את השוקו והלחמניות בבוקר עד לפתח הבית. אם אתם חרוצים ואינכם נרתעים מלקום מוקדם בבוקר, תוכלו להדפיס דף פרסום, עלון, המציע שרות "שוקו ולחמניות עד הדלת מדי בוקר!" ולחלק במקום מגוריכם. לאחר מכן תצטרכו לבדוק היכן הכי משתלם לכם לקנות לחמניות ושוקו ולהכין אותם בשקיות ולחלק מדי בוקר ליד דלת המנויים שלכם. תוכלו לגבות על השירות הזה כ-5 ש"ח ליום ללקוח ודי בעשרה לקוחות כדי שיהיו לכם יותר מ-1,000 ש"ח בחודש.

דרושה יוזמה וחריצות וכדאי לחשוב על שותף למקרה שלא תוכלו לבצע את המשלוח מדי בוקר. הקפידו על טריות ואיכות טובה של המוצרים ונסו לחדש - כמו למשל להציע עוגות, לחמים וכדומה

 

מתוך הספר כסף לנערים ומתחילים

עוד לימוד פיננסי לנוער וילדים בסדרת ספרי השלישייה

פרטים והזמנות באתר סודות  www.sodot.co.il

 

צביקה ברגמן, איש עסקים, סופר ומו"ל, הוא ממייסדי הפורום הכלכלי הראשון ברשת האינטרנט באתר dbursa ומעמודי התווך של קהילת שוק ההון ברשת האינטרנט הישראלית. עד כה, הוציא ברגמן לאור למעלה מ 40 ספרים, וביניהם רבי מכר כמו "מחסכון למיליון", "בורסה - פיצוח סודות השוק" ,"בורסה - ספר הזהב", "כסף - שיעורים בכסף ועסקים", "סודות שעשירים יודעים" ועוד. את כל ספריו כתב ברגמן בישראל ועל ישראל, ולכן את כל הצעותיו ניתן ליישם בישראל בניגוד לחלק מהספרים המתורגמים. פרטים נוספים על ספריו ופועלו של ברגמן ניתן למצוא באתר www.sodot.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב