דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע חשוב לערוך מיפוי ערכים אישי לקראת גישור בגירושים? 

מאת    [ 05/03/2010 ]

מילים במאמר: 774   [ נצפה 1818 פעמים ]

היום נשוחח בנושא מיפוי של ערכי הליבה שלנו, וכיצד הם מביאים לתוצאות טובות יותר בגישור לגירושין.   

מה הם ערכים?

הנחת היסוד של האימון היא כי החיים שלנו מלאי סיפוק ושמחה כאשר אנחנו פועלים מכוח הדברים שבאמת חשובים לנו. לכן כל אימון עוסק בבירור הדברים הללו, שנקראים ערכים.

אז מה הם הערכים הללו? הערכים (core values), הם אבני היסוד שלנו, המנועים שלנו, מערכת ההפעלה שמפעילה אותנו. מה שמזניק אותנו בבוקר ומכוון אותנו איך להחליט ומה לעשות. להיות עובדת סוציאלית או רקדנית או בנקאי השקעות. לגדל ילדים או לגדל תבואה. לחיות בדירה במרכז תל אביב או לנדוד בעולם.

כאשר אנו פועלים בניגוד לערכים שלנו אנו מתוסכלים ומרגישים בלתי ממומשים. תארו לכם עובד היי-טק שאוחז בערך ההצלחה המקצועית. הוא לא ירגיש כלוא בין קירות משרדו 12 שעות כל יום, נכון? ובלילה הוא לא יחלום על הודו. הוא יהיה מבסוט שהוא מתקדם בחיים. ועוד דוגמא: מה לדעתכם הערך המרכזי של אמא תרזה? פשוט וקל. עזרה לזולת.

אם אפשר היה להגדיר מהו אימון במשפט אחד, זה בטח היה זה: תפקידו של האימון הוא לאפשר למתאמן לזהות את הערכים המובילים שלו ומהם ליצור דרך חיים לעצמו.

ההליכה בדרך הזו היא המובילה אל המימוש העצמי של כל אחד ואחד מאיתנו, מה שאברהם מאסלו העמיד בשפיץ של הפירמידה שלו (למי שלא מכיר אותו – אספר לכם בהזדמנות).

אוקיי, ועכשיו מה זה בירור אינטרסים?

שימו לב, אנחנו קופצים מאימון לגישור:

בירור אינטרסים הוא שלב בהליך הגישור, בו מתבצע גילוי וחשיפה של צרכי המתגשר בקשר לסכסוך שאותו הוא בא לפתור. עובד ההיי-טק שלנו, נקרא לבחור רון, הגיע לגישור לגירושין מאשתו טלי. כעת שניהם עוסקים, בעזרת המגשרת, בבירור הצרכים שלהם. הם מדברים על משמורת על שלושת ילדיהם המשותפים. רון מסביר שהוא לא יסתפק בשני אחה”צים בשבוע וכל סופשבוע שני, כמקובל. הוא רוצה את הילדים חצי מהזמן. וגם חמישה שבועות בקיץ.

אנחנו מרימים גבה. נכון? איך רון יוכל לעבוד 12 שעות ביום כמו שהוא אוהב, עם שלושה ילדים שצריך לדאוג להם? (הקטנה רק התחילה בית ספר). מאיפה בא לו האינטרס הזה? אם חשוב לרון להצליח מקצועית, וזה הערך שלו, לכאורה הוא היה צריך לרצות שטלי תהיה אם משמורנית, נכון?

כדי להבין, בואו נחבר את הערכים עם האינטרסים:

אנחנו מבינים באינטואיציה שחלק מן האינטרסים של כל אדם נובעים מהערכים שלו. עוד אנחנו מבינים, שככל שהערך המדובר הינו ערך חשוב יותר ברשימת הערכים כך האינטרס בגישור יהיה חזק יותר. הגיוני, נכון?

אוקיי, אז אספר לכם שרון אוחז בערך מאד מוביל ומרכזי של אבהות טובה. זהו ערך שממוקם מאד גבוה בסדר הערכים שלו; לאחרונה הוא הבין את זה, במהלך האימון שנלווה לגישור. רון קלט שכל זמן שאשתו טלי הייתה בבית, הוא יכול היה לעסוק פול-טיים במימוש ערך ההצלחה המקצועית שלו. אבל ברגע שהוא היה צריך לקבל החלטה בנושא משמורת – הוא לא יכול היה לוותר על זמן עם הילדים.

תהליך מיפוי הערכים של רון הוביל אותו להבהרת האינטרסים שלו בגישור, הוא הבין, לפני שהגישור בנושא המשמורת התנהל, שיש לו אינטרס מובהק של לקיחת אחריות הורית משמעותית על שלושת ילדיו. כי אצלו, בין הצלחה מקצועית ובין אבהות טובה – אבהות טובה לוקח.

באמצעות דוגמא פשוטה זו אנחנו מבינים משהו מאד מאד חשוב: מיפוי ערכים קריטי לבירור האינטרסים ולכן לתהליך הגישור כולו.

עכשיו תארו לכם שרון לא היה עובר תהליך אימון תוך כדי הגישור והיה ממשיך לחיות תחת הרושם שמה שהיה הוא שיהיה. הוא היה ממשיך להתרכז בעבודה, כי כך זה היה עד כה, ומתגשר עם טלי, ומקבל את הילדים לשני אחה”צים בשבוע וכל סופשבוע שני.

אז , אחרי זמן כלשהו, חצי שנה, שנה, פתאום חייו היו בזבל. הוא היה מרגיש שהוא מתרחק מהילדים, שהוא לא חלק מספיק חשוב בחייהם, שהוא מפספס אותם. העבודה הייתה מפסיקה לעניין אותו כי הוא היה עסוק בלחשוב על הילדים. הוא היה רב עם טלי, כי הוא היה מרגיש שהיא לוקחת ממנו את הילדים. יתכן שהוא היה מוותר וחי עם הכאב, או שהוא היה לוקח עורך דין ופותח את הסכם הגירושין, על כל הנובע ומשתמע מכך.

זוועה, נכון?

מכאן אנחנו מבינים את הערך המוסף הגבוה של בירור אמיתי ויסודי של ערכים בתוך תהליך הגישור: אם רון לא היה מברר את הערכים שלו ומכין רשימת עדיפויות שלהם בזמן הגישור, חייו היו הרבה הרבה פחות טובים אחרי הגישור. אך מכיוון שהוא התאמן והגיע לרשימה מדוייקת של האינטרסים שלו לפי סדר חשיבות הערכים שלו, הוא הגיע לשולחן המשא ומתן כשהוא ממוקד על מה שבאמת הכי חשוב.

באותו מקרה, הסתבר שטלי החליטה שהגירושין הוא זמן טוב להתחיל לממש את עצמה ולצאת לעבודה במקצוע שלמדה לפני הילדים. כך שמשמורת משותפת התאימה גם לה...

המסקנה המתבקשת מהסיפור של רון:

עכשיו תארו לכם מה היה קורה אם רון לא היה עובר אימון ולא היה מבין בזמן עד כמה הילדים חשובים לו...

 

 

מגשרת, מאמנת ועורכת דין. בעלים של בית ועוד בית, שיטת גירושין ייחודית וחדשנית לזוגות עם ילדים, המשלבת גישור לגירושין (כולל הסכם הגירושין), אימון אישי לצמיחה והדרכה הורית.  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב