דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכולוגיה חיובית - איך לשפר את חייך ? 

מאת    [ 05/03/2010 ]

מילים במאמר: 1318   [ נצפה 4467 פעמים ]

 

מסופר ברבי שהתהלך ברחוב עם תלמידיו בדרך לבית מדרש, לפתע זעקו התלמידים לרבי שיעצום את עיניו ובל יסתכל עד שיעקפו את המפגע, כשהם משמיעים קריאות של "אוי גוועלט", הרבי חייך למראה הנבלה, ואמר לתלמידיו "ראו כמה שיניו לבנות ויפות כפנינה ,יהי שם ה' מבורך ".

בעוד תלמידיו של הרבי  ניסו להכחיש את המציאות שלפניהם, ולהגן עליו מפניה,  קיבל הרבי באהבה את עובדת המוות, והגדיל לעשות ולהתמקד ביופי ובחיובי שבדבר, ולהודות לאל על כך.  האם אף אנו יכולים להתמקד בחיובי ולמצוא טוב ונקודת אור גם בחושך ?

המקום שבו אנו נמצאים בכל תחום משמעותי בחיינו הם תוצאה של החשיבה שלנו, גם חיובית וגם שלילית. אם אתם תוהים מה הייתה החשיבה השלטת שלכם, התבוננו, היכן אתם עומדים בחייכם, זאת  התשובה שלכם! אם אתם שמחים ומרוצים באותם תחומים, החשיבה שלכם באותם מקומות הייתה חיובית, אם אינכם מרוצים, אז המחשבות שלכם כנראה אינן חיוביות כפי שיכלו להיות.

בספק - כל מה שאתם  רואים בעולם,שהוא יצירת האדם -הטלפון, המחשב, המכונית, הגשרים וכד' נבראו קודם כל במוחם של אנשים ורק אחר כך הפכו למציאות! החדשות הטובות הן שניתן לשנות מחשבות ובעקבותיהן  מגיעים השינויים  בחיים.

קל לנו יחסית להיות מרוצים וטובי לבב כשמה ששאפנו אליו אכן התרחש בעיתוי ובצורה שביקשנו ואנו חווים סיפוק.  אך לא אחת נראה האושר כחמקמק, במיוחד, כשמאורעות קשים נכנסים אל חיינו. ובשעה כזאת  נדרשת יותר

מתמיד חשיבה חיובית. האמנות של להפוך לימון ללימונדה היא מהות הפסיכולוגיה החיובית.

 פסיכולוגיה חיובית, משמעה קודם כל להתבונן במציאות כפי שהיא, בין אם היא יפה ובין אם היא מכוערת, בין  אם היא רצויה ובין אם לא. למה להתבונן במציאות כפי שהיא? מכיוון, שרק אז אפשר להתחיל להפיק ממנה את המקסימום! ובנוסף פסיכולוגיה חיובית היא בחירה להתמקד באספקטים החיובים של מצבים במטרה של העצמת החיוב בחיינו ומציאת פתרונות  למצבים טעוני שיפור כשאנו נפגשים  בחיינו במציאות בלתי רצויה,  נשאלת השאלה מה נוכל ללמוד ממנה, מה נוכל להפיק מהאתגר שלפנינו? שימו לב, שהמילה אתגר מקפלת בתוכה  פסיכולוגיה חיובית במקום השימוש במילה בעיה, עצם הניסוח האחר יוצר כוון ומגמה שונים בהתנהלות. כשאנו הופכים משהו או מישהו לבעיה, אנו מקבעים את המצב. כשאנו מתייחסים אליו כמו לאתגר, הרי אנו מניחים מראש שלפנינו עומד דבר שמסקרן לפתור אותו וניתן לפיתרון. כפי שהיינו ניגשים לפתרון תשבץ. הקשיים הופכים לחוויה בונה, למעין מחסומים עבירים, שעוד מעט יהיו כבר מאחורינו, כפי שבכל משחק יש רצון ומעצור. כל אתגר טוען בחובו לא רק  קשיים, אלא הזדמנויות, ולא רק סיכונים אלא סיכויים. מה שהופך מצב בעייתי למצב אתגרי אינה המציאות החיצונית, אלא הגישה שלנו לנושא, נקודת מבט אחרת, "ודיבור פנימי" חיובי.

שימת הדגש על החלק שמאפשר פתרון, במקום על החלק של הבעיה הוא לב החשיבה החיובית.

אדגים זאת במשפט שלפניכם לצורך הבהרה.

" יהודית פוטרה מעבודתה, עקב  אי התאמה לתפקיד"  לפנינו מצב שאינו רצוי בהכרח עבור יהודית. אפשר להמשיך ולהתרכז לאחר ההלם הראשוני בתוצאה המאכזבת ובהשפעותיו  השליליות על חיה וחיי משפחתה, אך הדבר לא יקדם אותה.

לאותו מצב ניתן לגשת בדרך שונה והיא- בפני יהודית ניצב אתגר של גילוי מהו התפקיד הנכון והמספק ביותר עבורה, לפניה ניצבת  הזדמנות להתפתחות מקצועית, שלאחריו יש לה סיכוי רב יותר להיות עובדת מבוקשת ומרוצה. יתכן, וזאת ההזדמנות לעבור אבחון מקצועי, לקבל אימון אישי או קבוצתי,  לרכוש כלים שיפתחו בפניה דרך חדשה, ואפשרויות נוספות לתפקוד בונה עבורה שישנו את מציאותה.

 בדיבור הפנימי  גלומים תהליכי החשיבה שבתוכם  שאילת שאלות ,הנחת  הנחות, וקבלת החלטות  כל אלה לוקחים חלק בבריאת  הפעולות שלנו במציאות החיצונית. נניח שיהודית, הייתה מתמקדת בשאלה- למה,

למה זה קרה לי - לעומת השאלה מה היא יכולה להפיק מהמצב הזה, מה היה משרת אותה טוב יותר לצאת מהמשבר הזה ?  שאלת "למה" לא משרתת  בשום דבר את  מטרותינו לשיפור המצב, מה שכן היא עוזרת לנו להתחפר עמוק יותר בבוץ. זאת שאלה שגורמת לכאב להתעצם, ולדיכאון לגבור. היא מכוונת לעבר, ובכך מחמיצה את כוון ההווה לעבר עתיד רצוי .

היא שונה מהשאלה, מה המצב הזה בא להראות או ללמד אותי בחיי?  שאלו שאלות המכוונות למציאת פתרון.  

 חשוב מאד להבחין  בין פעולות לבין זהות ,שלא אחת אנו נוטים לערבב ביניהם.  לדוגמא :לשקר זאת פעולה. שונה לגמרי בגישה מייחוס של תכונה קבועה, כמו האמירה אתה –שקרן. לא מדובר בהגדרות מילוליות, אלא במה שנובע מהן.

התנהגויות אפשר לשנות, אפשר לעצב! תכונות ואופי מקבעות התנהגויות בלתי רצויות, הופכות את האישיות לבלתי גמישה, ומונעות למידה והפקת לקחים. לכן כדאי להימנע מלשים תוויות  הן בחשיבה ובוודאי באמירה, לפיכך  אנו מתרכזים בהתנהגות !

חשיבה חיובית לא תחפש אחר אשמים, גם לא  תפתח בביקורת,  חשיבה חיובית תפתח בשאלת זיהוי  שמטרתה השגת שיפור מצב לטובה . לדוגמא: נניח שילד  נוטה לשקר .במצב זה שאלות שעשויות להישאל ביני לביני  הן : באיזה מצבים הילד כן דובר אמת - מה המטרה החיובית העליונה או על איזה צורך בסיסי  הילד מנסה להשיג באמצעות השקר – ביטחון, שייכות, אהבה, הצלחה? או מה יגרום לילד לדבר אמת? מה יקרה כשירגיש אמון בסביבה שלו?

השאלה הבאה תתמקד ב-איך – איך אפשר לעודד  ולחזק את הילד כך שירגיש טוב כשהוא  דובר אמת? איך אפשר להעניק לו את תחושת השייכות מבלי שיצטרך לשקר כדי להשיגה, איך אמו יכולה לסייע בידו לומר אמת?  איך אמו יכולה לשמש  מודל חיקוי מוצלח לאמירת אמת  איך אמו  מחזקת אצלו ערכים חיובים וכד'

 שאלת שאלות  חיוביות הממוקדות  מטרה הן כלי רב עוצמה, המאפשר לנו לשבור מעגלים ודפוסי חשיבה לא יעילים שהפסיקו לשרת אותנו, ומאפשרים  פתרונות  גם במצבים קשים. בעצם שאילת השאלות הנכונות טמון גם הפיתרון !  כשמדברים על חיזוק  חיובי זה  המקום גם לעשות הבחנה בין שבח לבין הלל.

שבח- הוא ציון מדויק וספציפי על התנהגות שברצוננו לחזק. לדוגמא: כששטפת  כלים היום,  זה הוריד ממני עומס ובכך יכולתי להתפנות  לעזרה בשיעורים לאחיך. שבח הוא כלי מאד  יעיל  ובונה לכוון  אנשים לעשייה חיובית שנצמד לעובדות חיוביות אינו מומצא ואינו בא מחנופה. לעומת הלל – שהוא כוללני, כללי ובלתי יעיל להשגת תוצאות. לדוגמא: אתה ילד ממש טוב ונחמד.

חלק מיישום של חשיבה חיובית היא לדעת לשבח. ערכו בבקשה הסתכלות, כמה פעמים ביום הנכם מעירים הערות של ביקורת לסובבים אתכם, וכמה פעמים ביום  אתם מציינים דברי שבח על מה שמתנהל כראוי. אם ברצונכם להגביר את הטוב  בחייכם, הגבירו את החיזוקים לסובבים אתכם על ידי כך שתשימו לב, ותתמקדו במה כן בסדר במה שהם עושים, במקום במה הם לא בסדר. אך עשו זאת מתוך כנות ולא מתוך חנופה. נניח שהבעל אינו עוזר מספיק במטלות הבית. במקום להתלונן, יכולה האישה  לשבח אותו על  כל דבר קטן שהוא כן עזר. נאמר שהוא רק זרק זבל לאחר 3 ימים יש לציין  בפניו שזה ממש עוזר, בכל פעם שהוא זורק את הזבל, עורך קניות, או מקלח את הילדים. ההבדל בגישה יוצרת אצל האדם האחר שוני במוטיבציה , ומוכנות להתאמץ. אם מעריכים, מכבדים ואוהבים אותנו יהיה לנו קל יותר להחזיר באותו מטבע, מאשר אם מבקרים אותנו, מצב שיוצר תחושות של רצון להתרחקות, וגישה שלילית נוספת.

 חשיבה חיובית ודיבור פנימי חיובי ניתנים ללמידה וישום  גם אם חוויות חייכם היו  או הינן קשות.  זאת מעין "שפת תכנות" פנימית שניתן להתאמן בה. כדי להגדיל את  השמחה בתוכנו ובאחרים ולפעול ביעילות. היא מתחילה בתוכנו, אך התוצאות שלה ניכרות היטב בסביבתנו, כשהמציאות קשה, וכשדברים לא הולכים כפי שאנו מצפים, זה הכלי שיעשה את ההבדל בכל תחום בחיינו, בחיי המשפחה, העבודה, ובכל תחום משמעותי אחר.

היזכרו לרגע באנשים שאתם מכירים המקרינים אנרגיה חיובית לכל מקום שהם מגיעים. הם מעין מגנט שואב לסביבה. חישבו לרגע על אנשים "חמוצים" המשליטים  סביבם אווירה של מתח, כעס, ביקורת. חישבו איזה מהאנשים ברצונכם להיות, מהו הדגם שלכם? איך תראה הסביבה האנושית אם כולנו ניגש למצבים מתוך חשיבה חיובית, של רצון טוב לפתור בעיות במקום להנציח אותן לחפש אשמים, מה יקרה אם ניקח אחריות  על מה שקורה לנו, נהפוך לגורמים במקום לתוצאות או קורבנות. נצא מאזורי הנוחות וביטחון שלנו "נפשיל שרוולים", נטפל באתגרים מתוך אמונה במסוגלות וביכולות שלנו ונשתמש במשאבים האדירים שיש בתוכנו. אין ספק, שביכולתנו להגדיל ולהעצים את האור והטוב בכל פינה חשוכה שנפגוש.        

טיפ קטן לסיום: כתבו בסוף כל יום מחשבות, כוונות ופעולות חיוביות שביצעתם, והיו מלאי תודה. ההתמקדות בחיוב, תזמן אליכם מציאות טובה יותר, בדקו כיצד הטוב הולך וגובר בחייכם מרגע לרגע !

 

נאוה בר-מאמנת אישית להצלחות נקודת זינוק- http://jumpoint.org/site/page1.aspx>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב