דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תאורת גן - לגינה יפהפיה גם בלילה 

מאת    [ 02/03/2010 ]

מילים במאמר: 1325   [ נצפה 3849 פעמים ]

גם תומס אדיסון לא היה מאמין מה קרה עם נורת החשמל אותה המציא כדי להאיר סביבה חשוכה בלבד. מאז המצאתה של נורת החשמל התרחשו מספר מהפכים בתחום התאורה בכלל ותאורת הגן בפרט. בעבר נהגנו להציף את הגן באור בוהק באיזורים הנדרשים כמו חזית הבית והחניה, משטח הישיבה, איזורי שירותים כגון כביסה, מחסן וכו'. כיום אנו מתייחסים לתאורה גם כפונקציונלית באיזורי גישה אך בעיקר כסוג של מיצג, ביטוי אומנותי, יצירת אווירה ולעיתים אף הקניית אשלייה. בתאורה נכונה נוכל להפוך את הגן שאנו רואים ביום לגן אחר בלילה. בעזרת תאורה מתאימה נדגיש אלמנטים מיוחדים בגן, ניצור אפקטים של הצללה וצבעים למי שאוהב, ואת מה שלא נרצה לראות – פשוט לא נאיר.

לתאורה נכונה שיטות רבות. במאמר זה אנסה לפרטן.

 Up Lighting – תאורה כלפי מעלה:

בסוג זה של תאורה מקור האור ממוקם מול או מתחת לאובייקט שאותו רוצים להאיר. מקור האור יכול להיות נסתר ולבצבץ מתוך כד, אבנים, משטח מרוצף או דק. סוג תאורה זה משמש בעיקר לתאורת מיקוד על עץ, שיח או אובייקט ארכיטקטוני אותו רוצים להדגיש. קיימים מספר גופי תאורה הנכללים בהגדרת סוג תאורה זה: פרוז'קטורים שנועדו להאיר נוף של עצים גדולים ורחבים בעלי גזעים גבוהים וספוטים להארת אובייקטים קטנים יותר כגון גזעי עצים בינוניים או ליצירת אפקטים של תאורה על קירות. בספוטים ניתן להרחיב או להצר את זווית ההארה על ידי שימוש בנורות בעלי גזרות תאורה שונות.

Down Lighting – תאורה כלפי מטה:

בסוג תאורה זה נמקם את מקור האור מעל האובייקט אותו נרצה להאיר. סוג תאורה זה משמש בעיקר להארת קוי מתחם ארכיטקטוניים כגון מבנים בגן, רכיבים עיצוביים כגון כדים ועציצים, ואלמנטים שונים בגינה. סוג תאורה זה מתאים גם להארת ספסלים ופינות אוהבים בגן. במקרה זה נמקם את גוף התאורה מעל האובייקט בזווית ובעוצמה המתאימה לפי מה שרוצים להאיר.

Cross Lighting – תאורת הצלבה:

בסוג תאורה זה יוצרים שני מקורות אור המקרינים בהצלבה על אובייקט המטרה משתי זוויות שונות כדי לקבל הבלטה תלת-מימדית של האובייקט. ניתן לשלב אור לבן או צבעים לקבלת אפקטים מרשימים של תאורה.

 Shadowing הצללה:

בסוג תאורה זה האפקט העיצובי נוצר באמצעות הצל שמטיל האובייקט המואר על עצמים אחרים. ניתן ליצור אפקטים דרמטיים על ידי הטלת צל על קיר, מדשאה, מדרגות, מרפסות וכו'. לדוגמה, הארת כד שמטילה את צלליתו על חומה אחידה ממול יכולה ליצור אפקט תאורה מיוחד שישבור את המונוטוניות של החומה.

Silhouetting – תאורת צל:

תאורה זו נקראת גם תאורה אחורית. מקור האור ממוקם מאחורי האובייקט אותו אנו רוצים להאיר, למשל מאחורי פסלים או ספסלים. התוצאה היא של תאורה דרמטית המדגישה את קוי המתאר של האובייקט.

Water Reflection – השתקפות:

תאורה על אובייקט בסמוך לבריכת נוי תשקף את האובייקט הרצוי במי הבריכה, ותדגיש את נוכחותו בסמוך אליה.

Under Water Lighting – תאורה תת-מימית:

מתאים להארת בריכות נוי שבהן שוחים דגים. מקור האור ממוקם בתוך הבריכה תחת פני המים. כשהאור מכוון לקרקעית, ישטוף את הבריכה אור שיאפשר לנו להינות מהדגים שבה גם בלילה. כשנכוון את האור כלפי מעלה, תנועת המים תיצור אפקטים של תאורה מעניינת.

Path Lighting – תאורת שבילים:

תאורה המאירה כלפי מטה, וייעודה להאיר שבילים, ערוגות, פרחים, משתרכים, צמחים עונתיים וכו'. בשביל הכניסה לבית נמקם גופים אלו במרחקים קבועים ולא גדולים, כדי ליצור רצף תאורה סולארית לאורך השביל בגינה. בערוגות הפרחים נוכל לבחור בגוף תאורה המתאים לאופי הערוגה. ישנם גופים שנועדו לסימון – גופי תאורה אלו כמעט אינם נראים בלילה ומפיצים אור נעים. נשתמש בגופי תאורה כאלה בשבילים בהם נרצה ליצור אוירה רומנטית, לצורך הדגשת מפלסים וטופוגרפיה בגן וכדומה.

Step Lighting – תאורת מדרגה:

נועדה להאיר מדרגה לסימון ובטיחות. תאורה זו היא לרוב נסתרת ולא מסנוורת, כך שלא תמשוך תשומת לב מאובייקטים אחרים מוארים בגן, מעבר למטרתה היסודית. במקרים רבים ממקמים את מקור האור בקיר הניצב לגרם המדרגות, אם קיים כזה.

Moon Lighting – תאורת ירח:

תאורה זו ממוקמת בדרך כלל במקום גבוה, על ענף עץ, תקרה וכו', מאירה שטח גדול ויוצרת תחושה של תאורה טבעית. סוג תאורה זה מתאים לפרגולות ופינות ישיבה בגן.

תאורת גן – תאורה במתח נמוך:

בחנות שלנו, "אילן הכל לחקלאי ולגן" וכן בחנויות מקצועיות אחרות המתמחות בגינון, תמצאו תאורת גן במתח נמוך ושנאים שנועדו להמיר את המתח מרמתו ברשת החשמל הביתית של 220 וולט לרמה של תאורת הגן של 12 וולט. תאורה במתח נמוך היא הנכונה והמתאימה ביותר להארת הגינה, שכן היא מונעת התחשמלות במגע מקרי, ובפרט אם יש רטיבות בגן או בלאי של גוף התאורה או החיבורים. אם יש איזור שבו נוהגים לערוך אירועים או שבו דרוש אור חזק ודומיננטי יותר, ניתן להציפו באור מפרוז'קטור המבוסס על מתח רשת החשמל הביתית 220V. את שאר הגן נאיר בתאורה במתח נמוך, על מנת לקבל את השילוב הדרוש בין בטיחות לעיצוב ופונקציונליות.

לתאורת הגן במתח נמוך יש יתרונות נוספים, שחלקם נובעים מהיותה בטוחה יותר לשימוש:

  1. כאשר משתמשים בתאורה במתח הרשת 220V , נדרש על פי התקן לבצע חפירת הכנה בעומק 80 ס"מ, להניח שרוולים, לכסות את הכבלים בחול, להניח סרט סימון ולבטן את עמודי התאורה. את כל ההכנות לתאורה במתח הרשת צריך לבצע חשמלאי מוסמך. לעומת זאת, בתאורה במתח נמוך מתח הרשת מגיע רק עד לשנאי, אותו מתקינים ברוב המקרים קרוב למקור ההזנה. היות ובשאר הגן המתח המגיע מהשנאי הוא נמוך, אפשר להוליך כבלים על פני האדמה או בהסתרה קטנה בין אבנים וטוף, ואין צורך בהכנות מיוחדות.
  2. לתאורה במתח נמוך יש מחברים אטומים קטנים ונסתרים לצורך חיבור גופי התאורה לכבל ההזנה, וכך לא נראה בגן קופסאות חיבורים אפורות ומכוערות.
  3. תאורה במתח נמוך חוסכת בחשמל ובפרט נורות ה - LED, ואין צורך להחליף את הנורות לחסכוניות כפי שאנו עושים כיום בבתים. נורות התאורה במתח נמוך אינן מפיצות חום רב כמו נורות 220V וגורמות פחות נזק לסביבה.
  4. תאורת גן במתח נמוך הינה פחות מסיבית, יוצרת אוירה נעימה החודרת לתוך האובייקט המואר ואיננה תאורה מציפה ומסנוורת כמו תאורה במתח 220V.
  5. מגוון גופי התאורה לתאורת גן במתח נמוך הינו גדול ונרחב, ואפשר למצוא סוגים שונים של גופי תאורה, בעיצובים שונים, מבחר מחירים ואיכויות מגוונות.
  6. את התאורה במתח נמוך קל להתקין – אפשר אפילו לבצע בהתקנה עצמאית ואין צורך בהכשרה רשמית בתחום החשמל, בהינתן הנחייה מקצועית מתאימה.

גופי התאורה:

הסוגים השונים של גופי התאורה הינם רבים ומגוונים. קיימים בשוק גופים לא איכותיים מפלסטיק זול או מתכת צבועה אשר מתחממים, לעתים נמסים, ונהרסים מהר. הגופים האיכותיים יותר, עליהם אנו ממליצים ושאותם אנו מחזיקים במלאי ב"אילן הכל לחקלאי ולגן", מיוצרים מחומרים עמידים בחום ובתנאי מזג האויר כמו טרמופלסט, פוליקרבונט, פיבר, פליז, נחושת, ברונזה או מתכת מחושלת הצבועה בתנור. בנוסף ישנם גופי תאורה מעוצבים ויפהפיים המיוצרים בעבודת יד – נפחות או ויטראז'. לגופי התאורה ניתנת אחריות של שנה עד חמש שנים – בהתאם לאיכות גוף התאורה. אפשר למצוא אצלנו גופים מסגנונות שונים: עיצוב חדשני ו"היי-טקי", גופים אוריינטליים, בעלי סגנון עתיק, שאטי ועוד. כמו כן אפשר למצוא אצלנו מגוון גדול של גופי תאורה המתאימים למטרות התאורה השונות שהוזכרו במאמר, כגון ספוטים, מנורות תלויות, תאורה תת-מימית, מנורות שביל ועוד.

גופי תאורה עם נורות LED:

לאחרונה רווח השימוש בנורות LED בתחומים רבים ושונים. גם בתחום תאורת הגן נכנסו נורות LED לשימוש. יתרונן בצריכת חשמל נמוכה, דבר המאפשר חיבור מספר רב של גופי תאורה לשנאי אחד. כמו כן, אורך חיי הנורה לרוב ארוך פי 3 ויותר מנורת הלוגן רגילה. חסרונן של נורות אלו הוא בעוצמת תאורה נמוכה יחסית, שמתאימה רק לשימושים מסויימים בגן, איזורים קטנים, אלמנטים של מים וכו'. בנוסף, מחירן של נורות ה – LED גבוה יותר ממחיר הנורות הרגילות, דבר הדורש השקעה גדולה יותר בעלות ההקמה הראשונית של מערכת התאורה בגן.

אנו באילן הכל לחקלאי ולגן מתמחים בעיצוב בתאורת גן, ונשמח, בעזרתכם, להגשים לכם חלום שמחכה לכם מעבר לפינה. אצלנו תקבלו ליווי מלא להפיכת הגינה שלכם ליפהפיה גם בלילה.

אתם מוזמנים אלינו לחנות בשדה אליעזר בגליל העליון, להתרשם מתצוגה של מגוון גופי תאורה בהדגמה חיה בחדר חשוך, ולשמוע עוד על האפשרויות השונות לגינה שלכם, עלויות, מתן רעיונות ופתרון בעיות ספציפיות. מי שיכול מוזמן להגיע בשעות הערב ולראות את התאורה בגן ההדגמה שבחצר מרכז הגינון, המאירה והופכת אותו לפינת חמד גם בחשיכה.

לקבלת ייעוץ פרטני, תכנון והתקנת התאורה לגן המתאימה לגינה שלכם, לבית שלכם ולתקציב, נשמח לראותכם אצלנו במרכז הגינון האיזורי אילן הכל לחקלאי ולגן!

שלכם, אילן נחמיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב