דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריכים צעירים - מובילים להצלחה 

מאת    [ 02/03/2010 ]

מילים במאמר: 889   [ נצפה 3935 פעמים ]

מדריכים צעירים - מובילים להצלחה

חשיבות הניצחון עם המדריכים הצעירים

ד"ר יחיאל שרמן

כל המפעלים במיגוון התחומים, מודעים היטב לעולמנו המרתק המעניין והמתחדש כל הזמן, ברור לכולם כי הם יחזיקו מעמד, רק אם יפעילו יוזמות, יהיו יצירתיים ויתאימו עצמם לנוע קדימה, לטפס על כל הר גם אם קיימים מכשולים בדרך, כל מנהל שהוא מנהיג, יודע כי עליו לאתר רעיונות נשגבים וחכמים כדי לנצח בתחרות הקיימת כל הזמן.

מערכת החינוך חייבת ללמוד מהעולם העיסקי כדי להיות הטובים ביותר, לאתר כל נתיב כדי להתגבר על השפעות חיצוניות וסביבתיות, להתמודד עם תלמידים שאופיים וכישוריהם משתנים כל הזמן, כפי שמבהיר לנו הרב קוק, עלינו לאתר את אפיוני הדור ולהתאים הכלים המתאימים לאותו דור.

היעד החשוב ביותר בעולמנו הוא קיום חינוך נפלא ומעולה במוסדות החינוך. ככל שנשקיע חכמה בינה ודעת בעיצוב דמותם של הצעירים נזכה להצלחה, ולהמשיך להיות הטובים ביותר, אנו מודעים לרעיון המצוין המבהיר כי מנהיג חינוכי מצליח משלב ומשתף המורים ואף ההורים בחשיבה, בתכנון, בקביעת יעדים, בהפעלת מיומנויות נבונות כדי לחלוף על המכשולים ולהצטיין. החכמה קיימת ברבים מאוד מאנשי החינוך, ככל שנשכיל לעודד אותם לחשיבה יצירתית, ככל שנאפשר קיום במת דיון לכולם וככל שנבנה מערך הקשבה נגיע לשפע רעיונות ולתהליך קבלת החלטות יעיל ונכון.

מנהלי בתי הספר המנהיגים חייבים בדרונו להטמיע בתוכם את תפיסת העולם החשובה היעילה והנבונה המבוססת על מחקרים ונסיון רב המבהירה

כי היצריתיות המעולה ביותר, המגוונות והיעילה מצויה, קיימת ומעוגנת "בצעירים" בילדים, בנוער, מתברר באופן חד משמעי שככל שנפעיל ונעודד ונשתף את הדור הצעיר בכל עשיה כן נגיע לרעיונות נשבים יותר בדרך להשגת היעדים.

עלינו לשתף הילדים מגן הילדים ועד לבגרותם ואף באקדמיה, "השיתופיות" בחשיבה ובעישה מאצילה בהם "אחריות" מוטיבציה ורצון עז ללמוד להשכיל ולהחכים מתוך חדוה שמחה ואושר. מי ששותף חש שהוא חלק- חוליה משרשרת הניצחון, אם אנו "חוליה" הרי אדאג שאהיה חזק איתן ואיכותי, שהרי השרשרת תנוע ותחלוף על כל בעיה "רק" אם כל החוליות חזקות ומעולות.

אנו מודעים לעובדה הברורה והנכונה כי בכל מוסד חינוכי בו קיימת מועצת תלמידים, בו "מנהיגות הנוער" משולבת בתכנון ובעשיה הילדים מאושרים שמחים ויצירתיים יותר, היינו מפעילים ביתר עוצמה את מוחם כדי להגות רעיונות נשגבים יותר.

מנהלת אולפנה מעולה תארה בפני התלבטויותיה לקראת ביקור הפיקוח הארצי והמחוזי במוסדה, שהרי העשיה בבית הספר מגוונות ומעניינת,

 אך מה להדגיש בביקור?

אילו תחומים להבהיר?

את מי לשתף מקרב המורים"

התלבטויות הקיימות אצל כל מנהל שהוא מנהיג בעת "ביקורים" ברור היה למנהל כי כל המורים חייבים לדעת על הביקור החשוב, לשלבם ברעיונות ולקבל הצעותיהם למהלך הביקור, באשר "יידע הוא כוח", מנהיג חינוכי המספק "יידע" למורים על כל העשיה החינוכית, הערכית, הלימודית, החברתית במוסד כולו מספקים בכך "כוח" ועוצמה למורים, היידע היפך כל מורה לשותף החש שמתחשבים בו, או אז הוא יפעיל כל חכמתו כדי להפגין שותפות אמיתית.

מתברר כאמור שככל שנשתף במתכונת זו גם את התלמידים הרי ההצלחה תרקיע שחקים כאשר היצירתיות קיימת אצל הצעירים, בעוצמה רבה ואיכותית יותר. אכן, מנהלת האולפנה שיתפה התלמידות "בביקור החשוב", שילבה מספר בנות מנהיגות במועצת התלמידות בחשיבה ובהאצלת תפקידים בביקור.

הרעיונות שהעלו התלמידים היו מדהימות מרתקות וכמובן יצירתיות וחכמות הן אמרו דברי תורה, הבהירו את העשיה המרתקת הקיימת בבית הספר, בהם הן היו שותפות בחשיבה המוקדמת ובעשיה, הן השתתפו במהלך כל הביקור, הקשיבו לכל הנאמר והביעו רעיונות נפלאים ומדהימים. המנהלת המנהיגה השכילה בחכמתה לשתף כל ההורים והרשות בתוכנו של ביקור חשוב זה ובשילובם של תלמידות המנהיגות ממועצת התלמידות. חשוב לי לציין ולהדגיש שהמנהיגות הצעירות הגו רעיונות נפלאים לקראת הביקור.

הנני ממליץ מאוד לשלב באותה מידה ובאותה עוצמה את ההורים בכל העשיה בבית הספר, באשר ההורים הם הלקוחות, מותר חשוב ועקרוני לשלב הלקוחות בחשיבה.

המנהלת המנהיגה יישמה היטב גם את העיקרון החשוב בהצלחה חינוכית כאשר השכילה להפיץ ולשווק את כל העשיה בכל הביקור, בפרט, כמובן היא הדגישה את חוכמתן של הבנות היצירתיות ברעיונותיהן בהצגת בית הספר. חלק חשוב ומהותי בהצלחה החינוכית הוא כאמור שילוב התלמידים בעשיה החינוכית הלימודית במוסד החינוכי. החל מגן הילדים ועד בגרותם, ראוי שתלמידים מצטיינים יחנכו וילמדו תלמידים בינוניים וחלשים מכיתתם, חלק ניכר מהצלחתי במערכת החינוך נבע מטיפוח המצויינים, מיצוי היכולת של כל ילד בהתאם לכישוריו הוא היעד החשוב ביותר לדעתי בדורנו, כפי שכך נהגו כל הדורות היהודים בתפוצות השונות ולכן הם הפכו לחכמים ביותר מאז ומתמיד, זה חלק מ"סוד המוח היהודי" ה"מצויינים" החשים כי המורים מקנים להם יידע, חכמה ותבונה בהתאם ליכולתם, הם הופכים למאושרים ושמחים ומוכנים לתרום ולתת לאחרים, המקבל - תמיד נותן ברוח נדיבה ומעולה התלמידים המצויינים מגן הילדים ועד סיום התיכון הופכים ל"מדריכים צעירים" ברור מעל כל ספק,

כי המשפיעים הגדולים ביותר על הילדים הם החברים, ככל שנשכיל להבין זאת ונשלב בכל מוסדות החינוך מדריכים צעירים שיעזרו ויאמצו תלמידים צעירים יותר נצליח לקופץ לראש הפסגה בעוצמה וביתר שאת.

"בכל מוסד" יש לדאוג ש"כל כיתה" תאמץ כיתה אחרת, עלינו להקצות זמן שעות רבות למיצוי עקרון חינוכי ערכי זה, אנו מודעים שהיהודים הפכו לחכמים ביותר מאז ומתמיד בעיקר בזכות "הלימוד בחברותות" ככל שאנו מרבים במתודה נפלאה זו כן נזכה לתוצאות טובות יותר.

נכדי ונכדותי המשמשים כמדריכים בתנועת נוער מתארים בפני מדי פעם פעיליותיהם היצירתיות ואלה משפיעים בצורה מדהימה על הילדים.

השתתפתי בשבת אירגון שתוכננה על ידי נכדתי אסתר הצעירה, התרגשתי והתפעלתי מכל הטקס, הדגלנות המופעים והיוזמות ששולבו בארוע המרתק, הכל הכל פרי תכנון וביצוע של ה"מדריכים הצעירים", אם אנו רוצים תמיד, ובדור זה במיוחד לכבוש כל יעד להצליח בתפקידנו החשוב עלי אדמות, חינוך למידה ועיצוב פני הדור בחינוך ילדינו, עלינו לשלב מדריכים צעירים בכל עשייתנו במוסדות החינוך.

חובה על כל מנהל ליזום ולטפח מנהיגות צעירה.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב