דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך כותבים תוכנית עסקית טובה? 

מאת    [ 01/03/2010 ]

מילים במאמר: 481   [ נצפה 3361 פעמים ]

במהלך חייו של עסק, יש שלבים בהם עולה הצורך בכתיבת תוכנית עסקית.
לרוב הסיבות הן צורך בגיוס כסף מבנק או ממקורות חיצוניים כגון משקיעים ואו קרנות.
יש מספר כללים שכדאי לזכור, כשניגשים לכתיבת תוכנית עסקית:

מטרת התוכנית

עבור מה אנו זקוקים לתוכנית?
משקיע, למשל, ירצה לראות מתי יזכה לראות רווחים, מתי השקעתו תישא פרי?
לכן, כשכותבים תוכנית עסקית במטרה לגייס כסף ממשקיע, צריך לזכור כל הזמן שבסופו של דבר המשקיע ייתן לכם את כספו משתי סיבות עיקריות:


    • 1. שביתם את ליבו. הוא מאמין בכם באופן אישי
    • 2. שכנעתם אותו לגבי ההחזר הצפוי לו בגין ההשקעה

בנק, לעומת זאת, רוצה באופן בסיסי לתת לכם הלוואה כיוון שזה המוצר אותו הוא
מוכר, כך הוא מרוויח כסף (ריבית, עמלות). מה שהוא ירצה לוודא זה כי הוא יקבל
את כספו בחזרה- כלומר  ירצה להיות משוכנע ש:
1. לעסק יש את היכולת להחזיר את ההלוואה
2. בעלי העסק הם אנשים שהבנק מאמין בהם
3. יש בטוחה מתאימה

בשני המקרים צריך להציג דף שמפרט את צפי ההכנסות וההוצאות לחודשים הבאים (עד 3, ואפילו 5 שנים, במקרה הצורך- תלוי למי מגישים את התוכנית), כאשר רצוי לפרט מה הן הנחות היסוד המנחות בבסיס הנתונים.

מה המודל העסקי?

המודל העסקי, הוא במילים פשוטות, איך, ולמה, מגיע הכסף לעסק?
כלומר, תיאור הגיוני של איך הולכים להשיג את תזרים ההכנסות, ומדוע אנחנו חושבים שזה יקרה? מה הרציונל? מה היתרון התחרותי שיש למוצרשירות שלנו שיגרום ללקוחות שלנו להגיע ולשלם לנו עבורו?
אם  התיאור שלכם הגיוני , ברור, ומתקבל על הדעת - סביר להניח שגם הבנק או המשקיע ישתכנעו.

האנשים שמאחורי העסק

כדאי שהמודל העסקי יהיה מוצלח, אבל, מרכיב חשוב לא פחות בעיני הבנק או המשקיע הוא מיהם האנשים שעומדים מולו?
האם הם אמינים?
האם יש להם ניסיון בתחום בו הם עוסקים?
האם יש להם ניסיון של הצלחות? או חס וחלילה שובל של הסתבכויות?... 

מומלץ להקדיש תשומת לב לכתיבת כמה שורות עליכם, בעלי העסק. לתאר את ההיסטוריה התעסוקתית שלכם, רקע מקצועי, ניסיון, וכדומה.
כאשר באים לפגישה עם הבנק (וכמובן עם משקיע) - לא להתבייש להציג את עצמכם, בפרגון המתבקש, כמובן.

מספרים...מספרים....

לב ליבה של התוכנית העסקית הוא המספרים.
פעמים רבות, במהלך הכנתה של תוכנית עסקית, מתחוורים ומתבררים דברים לבעל העסק או ליזם, שהוא כלל לא חשב על קיומם...
בעצם, מה שצריך לעשות, הוא בעצם חשבון מכולת פשוט:


    • לסכום את כל הסכומים הכספיים הנוגעים להכנסות ממכירות
    • אם העסק חדש- לזכור שבחודשים הראשונים אין הכנסות, או שרמת ההכנסות נמוכה למדי.
    • לעשות רשימה של כל ההוצאות הנוגעות לעלות הישירה של המוצרים. הפחתה שלהן מהמכירות תיתן את הרווח הגולמי.
    • לאחר מכן מגיעות כל ההוצאות החודשיות השוטפות. לעשות רשימה מסודרת.
    • כדאי לפרט את הוצאות השיווק בדף נפרד.
    • בסופו של דבר- חשבון ההכנסות פחות חשבון ההוצאות החודשי- יראה כמה כסף חסר בחודשים הראשונים, ואיך ההלוואהההשקעה בעצם דואגת להשלים את אותו סכום כסף חסר- כך שלאחר X זמן מסויים- העסק התחום עולה על הפסים הרצויים ועובר למצב של ריווחיות.

טליה בוגרת תואר ראשון ושני במינהל עסקים ומאחוריה תפקידים בכירים בתחום ניהול השיווק המכירות והסחר בחברות מהמובילות בתחומן, בשוק מוצרי הצריכה, בתחומי קוסמטיקה, טואלטיקה ומזון. לאחר שנים רבות במגזר העסקי בארגונים גדולים, החליטה טליה לשנות כיוון ולפנות למגזר החברות הבינוניות והקטנות, מתוך הכרה בצורך ההולך וגדל לידע וכלים מקצועיים בפלח שוק זה, ומאז היא עוסקת בליווי, הקניית ידע וייעוץ בתחומי השיווק והמכירות לעסקים וחברות מתחומים רבים ומגוונים כגון: אינטרנט, קמעונאות, אופנה, תעשייה, ספורט, מחול, הי-טק, ועוד.


http://www.yourbiz.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב