דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוזיאון לכל פועל? 

מאת    [ 28/02/2010 ]

מילים במאמר: 599   [ נצפה 2157 פעמים ]

מוזיאון לכל פועל?

על הפורטל MMM:Make-MymuseuM

ד"ר עפרה קינן

זוכרים את התקופה בה הסיסמה "מכונית לכל פועל" נראתה מופרכת ובלתי ישימה?

מוזיאון לכל פועל?

על הפורטל ) Make-mymuseum http://www.make-mymuseum.com)

ד"ר עפרה קינן

 

זוכרים את התקופה בה הסיסמה "מכונית לכל פועל" נראתה מופרכת ובלתי ישימה?­­­­

 

לא עברו שנים רבות מאז. הסיסמה התגשמה.

מכונית כבר איננה הוכחה לעושר, למעמד, ליוקרה.

 

בשנים האחרונות עם הפיכת המחשב למכשיר המצוי במרבית משקי הבית, והשימוש באינטרנט כבר איננו ליחידי סגולה, הפכה גם שאלת היצירה המוזיאלית לשאלה בעלת השלכה חברתית ממדרגה ראשונה.

 

כבר בשנות התשעים הגה Nichol Picho את רעיון המוזיאון באינטרנט, או כפי שהוא קרא לו הווב מוזיאון, webmuseum . טענתו המרכזית הייתה כי התרבות היא נכס כלל עולמי וכלל אנושי. אי לכך יש  לאפשר לכל אחד, בכל אתר ובכל זמן להנות מנכסי התרבות העולמית.  הוא היה כנראה הראשון שיצר מוזיאון וירטואלי שאיננו תלוי מוזיאון פיזי. הוא ביסס את התצוגה שלו על אוסף עצום של חומרים בעלי ערך תרבותי, וניסה להכניס סדר בדברים ולאפשר גישה אליהם לכל.

 

מאז הלך והתחזק תפקידו של המוזיאון הווירטואלי שאיננו תלוי מוזיאון פיסי. לעיתים מוזיאונים פיזיים בעלי מראה אינטרנטית אף עודדו את  הגולשים שלהם ליצור לעצמם מוזיאון פרטי.  בולטים בתחום זה הם המוזיאון הווירטואלי של קנדה והמטרופוליטאן מוזיאון. המוזיאון  שנוצר על-ידי הגולש הופך למעשה יצירה חדשה שאיננה מותנית באוצרים של המוזיאון הפיזי.

 

מכאן רק כפסע ליצירתם של מוזיאונים וירטואליים מבוססי אוצרות או אוספים פרטיים, שיווצרו על-ידי הגולשים או על-ידי אנשי מקצוע, אוצרים, בהסתמך על אותם אוצרות.  למעשה, נכון להיום היצירות הפרטיות  באינטרנט הן רבות ומגוונות. סוגים שונים ורבים של אתרים, בלוגים ודרכי תצוגה אינטרנטיות אחרות מאפשרים לכל מי שמעוניין לחלוק את אוספו, או האוצר שברשותו עם הרבים.

 

המוזיאון הווירטואלי המוצע על ידי המיזם e-mymuseum.com צועד צעד אחד נוסף. הוא יוצא מנקודת הנחה שהצורך בשימור מורשת, ברמת המשפחה האירגון או הקהילה הוא צורך מוכח במחצית הראשונה של המאה ה-21. (ראה החלטת ממשלת ישראל להקדיש 600 מיליון שקלים לשימור המורשת הלאומית).

 

הנח­­­­­­­­ה השנייה העומדת מאחרי המיזם היא הצורך הגלוי לשימוש בכלים טכנולוגיים המתאימים לתקופה. הכלי האינטרנטי על מגוון יכולותיו, היותו כלי גלובלי, פתוח 24/7, אינטראקטיבי, מאפשר מגוון עצום של קישוריות, ודינמי הופך אותו לכלי האלטרנטיבי לשימור מורשת.  

 

מכאן קצרה הדרך להפיכת הסיסמא "מוזיאון לכל פועל" לסיסמא ישימה. יצירת תשתית מוזיאלית-אינטרנטית תאפשר ליצור מגוון עצום של מוזיאונים/תערוכות בעלות ערך תרבותי/היסטורי שיביאו לידי ביטוי את המורשת הפרטית, הקהילתית או האירגונית. לדוגמה: המוזיאון הווירטואלי "שני חברים". 

עם הזמן יש להניח שאוסף מוזיאונים וירטואליים זה יוכל להוות בסיס מחקרי/לימודי ועינוגי למגוון עצום של גולשים. אלה יוכלו בנוסף להביע דעתם על התערוכה/מוזיאון ולעיתים אף להיות שותפים לעיצובו. כלומר יהפכו את הסיסמה: "מוזיאון לכל פועל"  לסיסמה ממשית, ולמרכיב תרבותי מרכזי בראשית המאה ה-21.   

 

מכאן חשיבותו של הפורטל  MakE-MymuseuM, המהווה אחת הסנוניות הראשונות בתהליך שימור והצגת מורשת ברמה הפרטית, הקהילתית או האירגונית, שאיננו מבוסס מוזיאונים קיימים. פורטל שמטרתו לאגד מגוון גדול של מוזיאונים אינטרנטיים, הבנויים בהתאם לחשיבה המוזיאלית, ומהוים כלי בעל חשיבות רבה מבחינה תרבותית/חינוכית ומחקרית.

מוזיאון לכל פועל?

מוזיאון לכל פועל...

מוזיאון לכל פועל!!!

 

 

גם אתם מוזמנים!!!

http://make-mymuseum.com

 ד"ר עפרה קינן

בעלת המיזם e-mymuseum.com

 

 

ד"ר עפרה קינן, מפתחת המיזם:,e-mymuseum.com להקמת מוזיאונים וירטואליים. פיתוח המיזם נולד על רקע עבודתה האקדמית כמרצה בתחומי הגיאוגרפיה התרבותית, שימור מורשת ומוזיאולוגיה, תוך דגש על מוזיאונים וירטואליים. בעבר ניהלה והייתה אוצרת ראשית של מוזיאון ומכון "בית חיים שטורמן".




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב