דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחירת עצים במשתלה 

מאת    [ 27/02/2010 ]

מילים במאמר: 486   [ נצפה 3658 פעמים ]

רוכשי עצים המגיעים למשתלה מעונינים לרכוש את המוצר הטוב ביותר שניתן לקבל בעבור כספם אולם בניגוד למוצרי צריכה רגילים דוגמאת נעליים, מחשבים או מערכות קולנוע ביתי, עצים אינם תוצר של פס ייצור ומכונת הזרקה המזריקה פלסטיק לתבנית אחידה אלא אורגניזם חי אשר באופן טבעי מתפתח בצורות רבות ולפיכך אין שני עצים דומים.

השוני בעצים יכול להתבטא ביושר או עובי הגזע, כמות הענפים וכיוונם, כמות העלווה, גובה העץ, פרי ועוד. כאן כבר נתקל הרוכש הלא מיומן בבעיה היות והוא אינו יודע מה הם הקריטוריונים הנכונים לבחירת העץ שלו מתוך שורות העצים במשתלה.

להלן מספר קריטוריונים חשובים לבחירת עצים במשתלה:

ראשית עליכם לוודא האם העץ מורכב או לא. יש סוגים מועטים של עצי פרי שאינם דורשים הרכבה ויש לוודא זאת עם השתלן מראש. אם בעץ שלכם צריכה להיות הרכבה חפשו אותבה ואת תתבישו לבקש מהשתלן לראות את מקום ההרכבה. קיימים סוגים רבים של הרכבות אולם הסוגים הנפוצים בעצי פרי צעירים משאירים על פי רוב סימן בצורת V על גזע העץ, בין עשרה ל עשרים וחמישה סנטימטרים מעל לאדמה.

אז אחרי שוידאתם כי העץ מורכב ועומד בקריטוריון הסף, יש לבחור את מבין כל המורכבים. כיצד לעשות זאת?

כלל ראשון: הכי גבוה לא שווה הכי טוב! אין כל קושי ליצור עצים גבוהים בעלי שרביטים דקיקים. אם במשתלת עצי פרי מותקנת רשת צל בעלת אחוזי צל גבוהים סביר להניח כי העצים שיתפתחו יהיו בעלי ענפים שבריריים, דקים וארוכים. זהו מבנה חלש ולא מוצלח לעץ. רצוי לבחור עץ פרופורציונלי בו הענפים אינם דקים מידי ובעלי עובי סביר.

גזע עבה הנו בדרך כלל סימן לבריאות העץ ולחוסנו. בעצים מסויימים (כגון ליצ'י) אין קשר בין עובי הגזע וחוסן העץ שכן העצים מיוצרים בדרך של הברכות אויר (לא נכנס כאן לפרטי השיטה). גזע ישר הוא פלוס אך לא חובה שכן הגזע מתיישר עם הזמן, בייחוד אם הוא נתמך בצורה נכונה.

עץ הנושא פרי מהווה אטרקציה במשתלה ותמיד נחטף ראשון. חשוב לדעת כי פרי הנו אמנם סימן טוב אולם עצים הנושאים פרי מגיל צעיר מתעכבת התפתחותם. אם קניתם עץ עם פרי רצוי לקטוף ממנו את הפרי ולתת לו לצמוח ללא העול הנוסף.

עלים אכולים או מקומטים מהוים ע"פ רוב סימן למזיקים המסתובבים במשתלה. לא מדובר בעץ פסול או גרוע אולם עליכם לקחת בחשבון כי יהיה עליכם לבצע פעולת הדברת מזיקים בגינה לאחר השתילה.

גודל המיכל בו שתול העץ מהווה על פי רוב אינדיקציה לגודל מערכת השורשים של העץ, לגילו ולחוסנו. לעיתים מועברים עצים קטנים למיכלים גדולים ונמכרים במחיר גבוה יותר. יש לבדוק בזהירות שזה לא המצב ושהעץ שאתם עומדים לרכוש מתאים לגודל המיכל בו הוא נמצא. אין פסול בעץ שהועתק למיכל גודל יותר אולם לא כדאי לשלם עליו מחיר מופרז.

עצים מעוטי עלווה אינם עצים מומלצים. עדיף לרכוש עץ בעל כמות עלווה רבה שמעידה על פעילות תקינה של העץ. כמובן שהדברים אינם אמורים לגבי עצים נשירים אשר משירים את כל העלים בתקופת החורף.

עצים אשר גודלו מחוץ למבנה בשמש הם עצים קשוחים ומומלצים יותר מעצים אשר בילו כל חייהם מתחת לרשת הגנה ואשר יקבלו שוק עם העברתם לשתילה באדמה. תמיד כדאי להעדיף עץ שגודל בחוץ.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב