דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פטנטים רגילים ופרוביזוריים 

מאת    [ 25/02/2010 ]

מילים במאמר: 438   [ נצפה 1969 פעמים ]

האם פטנטים מגבילים את מרחב האפשרויות?
כולנו יודעים מהם פטנטים - רישום ואישור של המצאה, רעיון או תהליך חדשים, שהשימוש בהם מותנה במתן תשלום לגורם שיצר אותם מלכתחילה. חיפוש פטנט מאפשר ליזם או לממציא לבדוק האם הרעיון או המוצר שלו מפרים את זכויות היוצרים של ממציאים ו/או יזמים אחרים. אך רבים אינם מודעים לשאלה האם עצם קיומו של הפטנט מגביל את הממציאים ואת היזמים. למה הכוונה?

פטנט, מעצם קיומו, הוא אלמנט מגביל שאינו מאפשר לאף אחד להשתמש בו או בחלקים ממנו לשם המצאת מוצר או תהליך חדשים. כדי להשתמש בפטנט או בחלקים ממנו יש לשלם תמלוגים כאלה ואחרים לבעל הרעיון המקורי. גם אם ההמצאה קיימת כבר שנים רבות, ומתברר שבדיעבד היא הפרה זכויות קניין רוחני של פטנט אחר - יש לשלם את כל התמלוגים הדרושים בצורה רטרואקטיבית לבעל הפטנט שהופר.

כך נוצר מצב שבו ממציאים ויזמים מוגבלים לצורות חשיבה תבניתיות בעת תהליך ההמצאה, כי מראש הם יודעים שהם עלולים להיתקל במחסום הפטנטים. אם יושב פלוני, מנסה להמציא משהו ומתברר לו שחלק קטן מן ההמצאה שלו מפרה פטנט אחר באותו תחום (או בתחום משיק), הרי שהוא ייאלץ לשנות את רעיונו כדי שיתאים לדרישות הללו. כך, מצד אחד, ניתן לומר שפטנטים מגבילים את מרחב האפשרויות; אך מצד שני עצם ההגבלה הזו מאלצת את הממציאים ואת היזמים להיות יצירתיים יותר, ולחשוב בכיוונים חדשים שאליהם לא היו מגיעים אלמלא הסיכון הכרוך בהפרת פטנטים ישנים.

רישום פטנט פרוביזורי
אנשים רבים הם בעלי יכולת המצאה ויצירתיות רבה, ובמוחם מתרוצצים רעיונות שונים לשיפור דברים קיימים. אולם גם לאחר שכבר המציאו משהו, רבים מהם אינם ממהרים לרשום פטנט על המצאתם כיוון שהדבר עלול לעלות ביוקר. לשם כך הומצאה בקשת פטנט פרוביזורית בארצות הברית. רישום הפטנט הזה מאפשר הגנה מלאה על ההמצאה שלכם, מבחינת תאריך הרישום, וכן דיסקרטיות מלאה לשנה שלמה. בזמן זה, שבו הממציא / יזם ממתין, הוא יכול לאסוף כספים ולהתפנות לשאר העיסוקים הכרוכים בהבאת הפטנט שלו לאוויר העולם.

אם בקשת הפטנט הפרוביזורית אושרה, היא מעניקה למבקש הפטנט 20 שנות הגנה מיום האישור. פטנט פרוביזורי יכול להיות מוגש על ידי כל אחד, ולא רק על ידי עורכי פטנטים מנוסים. כמו כן, יום המסירה של הפטנט הפרוביזורי הוא תאריך הבכורה שלו וניתן להשתמש בכך לקידום העסק, לקבל הצעות להשקעות, לבצע בדיקת היתכנות ועוד. בנוסף, אם במקביל הוגשה בקשת פטנט בינלאומית (לפי אמנת PCT, שבה חברות יותר מ-130 מדינות בכל העולם) - חשאיות הפטנטים נשמרת במשך שנה וחצי.

תפקידם של עורכי פטנטים מקצועיים הוא לבצע רבים מההליכים הנחוצים לאישור הפטנט: הגשת הבקשה, עריכת הפטנט, חיפוש פטנטים במאגרים קיימים ועוד. אומנם כיום כל אחד יכול להגיש פטנט לאישור, אך כיוון שהתחום הזה סבוך מוטב להיעזר ביכולותיו של איש מקצוע, שיקל עליכם את התהליך. בהצלחה!




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב