דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המדע גויס למאבק בגנבות הבקר 

מאת    [ 18/01/2007 ]

מילים במאמר: 594   [ נצפה 2632 פעמים ]

המדע גויס למאבק בגנבות הבקר
מאת דר' אביב כהנא, מנהל פרויקט הד.נ.א במעבדת בקטוכם

בשנת 2006 שוב נרשמה עלייה בהיקף גניבות הבקר, למספר שיא של 1620 ראש. בין כל הדעות השונות שנשמעות בנושא מוסכם רק על דבר אחד, יש לנהל מאבק יעיל במכת המדינה תוך נקיטה במגוון אמצעים רחב ככל האפשר. כמובן שתיאום בין כל הגורמים המעורבים בענף הבקר יכול אף הוא להאיר את התמונה העגומה.
דר' אלי אופר, המדען הראשי במשרד המסחר התעשייה והתעסוקה אישר מימון של מחקר שתכליתו פיתוח של נשק מדעי יעיל וכלכלי לזיהוי גנטי של בני- בקר. מעבדת בקטוכם הרימה את הכפפה ומציעה כלי חדש ויעיל למלחמה בגניבות תוך שימוש בהתקדמות המדעית לטובת המאבק. בשיתוף עם מנהל המחקר החקלאי, מפותח כלי גנטי שיאפשר נעקבות מלאה של פרות בכל שלבי הייצור העיבוד והשיווק. נעקבות גנטית היא שיטה ייחודית לזיהוי ברמת הדנ"א, המשמעות היא שניתן לזהות לפי שיער, דם, וצרכים את הבקר ואת הוריו בעדר. בנוסף שיטה זו היא היחידה שמאפשרת שיוך של בשר לבקר ממנו הוא הופק גם אם דוגמים את הדנ"א בשלבי היצור או השיווק. השימוש בנעקבות גנטית מאפשר להוכיח בעלות על בקר גנוב, לזהות חיות חולות, לבקר ביעילות את הליכי ייצור הבקר והכשרות, להגן על שווקי הייצוא וכן לסייע בניהול משק הבקר דרך זיהוי אבהות.
זה המקום להסביר שלכל בן- בקר מבנה דנ"א ייחודי, כך שבדיקה גנטית מאפשרת יצירת תעודת זהות פרטית לכל חיה. רשימת המספרים הרשומה בתעודת הזהות של הפרה דיצה למשל תהיה שונה בהכרח מהמספרים בתעודות של כל אחת מהפרות האחרות בעדר הישראלי. בשיטות הביולוגיה המולקולרית החדישות ניתן לנפק תעודות זהות מכמויות דנ"א זעירות. חיוני להסביר שדנ"א מצוי בכל תא בגופינו וכן בתאי כל חי והפרשותיו (חלב, רוק, צואה, שתן או דם). לדוגמא, מספיקות מס קטן של שערות על שורשיהן לביצוע בדיקה גנטית. ראוי להדגיש שזו הסיבה המרכזית לכך שלא ניתן להעלים או לטשטש את העדות שנושא איתו הדנ"א לגבי זהותו הוודאית של בעל החיים.
חידוש נוסף שקורם עור וגידים ותכליתו גם היא הרתעת הגנבים וצמצום תופעת הגנבות הוא הקמת בנק דנ"א שבו יאוכסנו דגימות מכלל בני- הבקר בארץ. כל הוולדות יסומנו בתג אוזן מיוחד המאפשר לקיחת דגימת אוזן והדגימות ישמרו לטווח ארוך בבנק הדנ"א. כל המידע על בני הבקר ייאסף במקביל במאגר מידע מאובטח וממוחשב.
ניתן לתאר את היתרונות של בנק הדנ"א על-ידי המחשה של כמה תרחישים אפשריים:
1. ניתן להשוות את תוצאות הבדיקות הגנטיות מבנק הדנ"א לבדיקות גנטיות של שערות בקר מבגדיהם של החשודים וכן לממצאים ממקום הגניבה, השהייה או השחיטה של הבקר (דם, רקמה, הפרשות ועוד). בעזרת ההשוואה זהות הבקר מוכחת ומהווה עדות חותכת ומרשיעה כנגד הגנבים. הממצאים מאפשרים פיצוי לחקלאי או במקרה של גילוי לפני השחיטה להוכחת הבעלות והחזרת הגזלה.

2. במקרה של התפרצות מגיפת בקר המסכנת את בריאות הציבור. בעזרת בדיקות גנטיות מהירות של בשר בחנויות והשוואתן לדגימות מהבנק ניתן לעצור במהירות מכירת בשר פגום או בלתי כשר. זו דוגמא למגמה חדשה בעולם המערבי, שבה הצרכן רוצה לוודא את איכות ובטיחות המוצר שהוא קונה.
3. הוכחת אבהות- מחיר פר הרבעה משובח בישראל מגיע ללמעלה מעשרים אלף שקל. לכן יש חשיבות להציג בפני הקונים את אילן היוחסין המכובד של הפר שהם קונים ולהקנות בכך ביטחון שהתכונות שלו יועברו בתורשה לצאצאים. הפרות והפרים בעדרי הבקר לבשר מסתובבים חופשי בשטחי המרעה ולכן לעתים קרובות מאוד לא ניתן לגלות מי הוא אביהם של הצאצאים. הבדיקות הגנטיות של הפר ושל האבות האפשריים יביאו להוכחת האבהות.

חשוב לציין שמימון המחקר על- ידי משרד התמ"ת נועד בראש ובראשונה להוזיל משמעותית את מחירן של הבדיקות הגנטיות. הוזלה ניכרת שנובעת מפיתוח שיטה חדשה מהירה ואמינה תאפשר עמידה בעלויות הבדיקה ותביא לשימוש תדיר בכלי החדש ללוחמה בגניבות.
לסיכום, שימוש בבדיקות גנטיות להוכחת זהות של בני- בקר תהווה נשק יעיל להפללת גנבי בקר, להרתעת חבריהם וכך לצמצום משמעותי של היקף "מכת המדינה".
דר' אביב כהנא, מנהל פרויקט הד.נ.א במעבדת בקטוכם



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב