דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך - איך משיגים עבודה ביחסי ציבור 

מאת    [ 25/02/2010 ]

מילים במאמר: 796   [ נצפה 6375 פעמים ]

בשנים האחרונות עלתה קרנם של יחסי הציבור. יותר ויותר סטודנטים וצעירים רוצים להיכנס לתחום יחסי הציבור. אלי נשלחים מדי חודש עשרות קורות חיים. מתוך עיון בפניות המתקבלות ממועמדים פוטנציאליים, נראה, כי קיים פער בין התפיסה של אותם מועמדים את עבודת ביחסי ציבור לבין המציאות. המאמר הבא נועד לסייע לאותם מועמדים שרוצים להשתלב בתחום. בכוונתי לתת הסבר כללי על הענף, על העבודה בפועל, על התפקידים השונים במסגרתה, השכר הממוצע וגם כמה טיפים לכתיבת קורות חיים וראיון מוצלח.

בישראל פועלים כיום כ- 400 משרדי יחסי ציבור. חלקם הגדול הם אנשי יחסי ציבור עצמאים שעובדים לבד. בתחום יחסי הציבור ניתן לכלול  גם את הדוברים המועסקים על ידי הארגונים הגדולים: מוסדות ממשלתיים, תאגידים וכיו"ב המטפלים ביחסי הציבור השוטפים של אותם ארגונים. בענף יחסי הציבור והדוברות עוסקים סה"כ כ-3,000 איש בישראל.

איך באמת נראית עבודה ביחסי ציבור? מועמדים רבים אינם מבחינים בין עבודה ביחסי ציבור לבין הפקת אירועים, דיילות או קידום מכירות. יש כאלה החושבים שמשמעות העבודה היא פחות או יותר לקפץ ממסיבת השקה אחת לשנייה, להתחכך עם כל מיני סלבס וכיו"ב. צר לי לנפץ את האשליות. אם תעבדו ביחסי ציבור הרי שב-90 אחוז מזמנכם תשתזפו בפלורוסנט של המשרד מאחורי מסך מחשב. את רוב הזמן תעבירו בכתיבה ועריכה של טקסטים ושיחות טלפון ללקוחות ולעיתונאים.

באיזה תפקיד מתחילים? רוב העובדים בתחום יחסי הציבור מתחילים בתפקיד תקציבאי או עוזר תקציבאי. אל תתנו לשם לבלבל אתכם. אין כל קשר בין תפקיד זה  לבין עסוק בתחום הפיננסי. הקשר הוא מיקרי בהחלט. הכותרת לקוחה מתחום הפרסום שם התקציבאי מחלק את תקציב הפרסום של הלקוח. ביחסי ציבור, התפקיד ההתחלתי יהיה בדרך כלל מנהל תיקי לקוחות או מנהל קשרי מדיה - חשיפה. העבודה כתקציבאי היא קיום קשר שוטף עם הלקוח, כתיבת הודעות לעיתונות, הצעות לכתבות ושיווקם לעיתונאים.

שכר - שכר התחלתי כשכיר בענף יחסי הציבור יכול לנוע בין 4500 ש"ח ל-5500 ש"ח ברוטו (למועמד בלי ניסיון). תוך שנתיים הוא עשוי לעלות ל-8000 ש"ח ואף יותר. אחרי חמש שנים (אם אתה שורד בתחום) השכר שלך עשוי להגיע ל-12 ו-13 אלף ש"ח בחודש.
עוד הערה לגבי שכר בענף. שוק יחסי הציבור בישראל הוא יחסית קטן, גם המשרדים ה'גדולים' לא מונים יותר מ-20 עובדים ולכן האפשרויות אינן רבות. מי שנשאר בתחום מעל 5 שנים בדרך כלל פותח משרד עצמאי.

מה הדרישות של מנהל משרד יחסי ציבור מעובד חדש? בתחילת הדרך, רב הסיכויים שתתחיל בתפקיד של תקציבאי  (מנהל תיקי לקוחות) או עוזר תקציבאי. בעל המשרד צריך להיות בטוח ביכולתך לטפל היטב בלקוחות שלו. זה אומר להיות בקשר טלפוני שוטף עם לקוחות לדעת מה קורה, לקרוא עיתונאים ולהיות מחובר לאקטואליה, לחשוב על זוויות חדשות בהן ניתן לקדם את הלקוחות בתקשורת, להיות בקשר רציף עם עיתונאים רלוונטים לתחומו של הלקוח. בשורה התחתונה אתה צריך להראות לבעל המשרד שתצליח להביא את הלקוחות למדיה: לעיתונים, לאינטרנט ולטלוויזיה.

טיפים לקורות חיים ולראיון עבודה ביחסי ציבור

קורות חיים - יחסי ציבור זו עבודה עם התקשורת. אם יש לכם ניסיון או השכלה בתחום הדגישו אותם בקורות חיים. אם אין לכם ניסיון הדגישו את הניסיון שלכם בעבודה עם אנשים. אם יש לכם דוגמאות לכתבות או מאמרים עיתונאים שחיברתם צרפו גם אותם.

תמיד מומלץ לשלוח מכתב מקדים לקורות חיים ולפרט כיצד תוכלו לעזור למעסיק הפוטנציאלי שלכם. דרך אפקטיבית למשוך תשומת לב היא לשלוח קודם את ההמלצות שקיבלתם ממעסיקים ומכרים במכתב המקדים ורק לאחר מכן את קורות החיים.

ראיון עבודה - מעבר לטיפים השגרתיים הניתנים לפני כל ראיון עבודה: לבוא בזמן, בלבוש מוקפד, להסתכל בעיניים וכיו"ב, אני ממליץ לבצע עבודת מחקר קטנה לפני כן ולבדוק באיזה תחומים משרד יחסי הציבור אליו אתם ניגשים מטפל. אם משרד מטפל בתחום שאתם לא ממש מתחברים אליו, כמו לדוגמא היי טק, אולי עדיף לוותר על הראיון מראש. יהיה לכם קשה לשווק משהו שאתם לא מבינים או אוהבים. גשו לראיונות במשרדים המטפלים בתחומים אליהם אתם מתחברים.

תדגישו שאתם אוהבים תקשורת - כפי שכבר ציינתי עבודת יחסי ציבור היא עבודה עם התקשורת. אם אתם לא מעורים בחדשות ואקטואליה או לחליפין אינכם רוצים להיות מעורים, אין לכם מה לעשות בתחום. קוראים עיתונים ורואים חדשות? כבר יש לכם יתרון רציני בראיון.

 בררו מי לקוחות המשרד - בראיונות רבים מקובל לשאול איך אפשר לקדם לקוח ספציפי כזה או אחר בתקשורת. לכן אני מציע לברר מי לקוחות המשרד ולנסות לחשוב על דרכים לקידומם בתקשורת. יתכן שזו משימה לא פשוטה למי שאינו בעל ניסיון בתקשורת אבל אם תתאמצו ותציגו דרכים יצירתיות הסיכויים שלכם להשיג העבודה יגדלו. גם אם המראיין לא הציג את השאלה אני מציע לך להציג לו באופן יזום איך תוכל לסייע לו בעבודה עם לקוחותיו.

עבודה ביחסי ציבור היא לא קלה ולעיתים אף מתסכלת. לא תמיד יש קשר בין מאמץ לתוצאות, נתקלים בהרבה תשובות שליליות מצד עיתונאים ואנשי תקשורת. אבל למי שאינו נרתע מעבודה קשה יחסי ציבור הוא תחום מעולה לתחילת הקריירה המקצועית. תוטל עליך המון אחראיות כבר מתחילת הדרך, תקשור קשרים עם משפיעים, תלמד הרבה על תחומים מגוונים ועם הכלים שתרכוש ועבודה נכונה תוכל להתקדם להיות אדם בעל השפעה רבה.

הכותב שותף במשרד ביט תקשורת בוטיק יחסי ציבור בלתי רגילים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב