דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחד מ-60 אלף - קווים לדמותו של תלמיד פסיכומטרי 

מאת    [ 24/02/2010 ]

מילים במאמר: 622   [ נצפה 3778 פעמים ]

לומד למבחן פסיכומטרי? אתה לא לבד!
בישראל נגשים למבחן פסיכומטרי למעלה מ-60 אלף נבחנים מדי שנה, בתקווה להוציא ציון גבוה מספיק בכדי להתקבל לפקולטה בה הם חפצים ללמוד.  תלמיד ממוצע לומד כ-3 חודשים במסגרת קורס פסיכומטרי או לבד לפני שהוא נגש לבחינה, כאשר שליש מהזמן מושקע בלימודי המתמטיקה ושליש מוקדש ללימוד אוצר מילים ותרגול החלק המילולי וחלק האנגלית בבחינה, ושליש מוקדש לתרגול מבחנים וסימולציות.

 

בכיתת פסיכומטרי ממוצעת סביר כי תמצאו יותר בנות מבנים. על פי נתוני המרכז הארצי לבחינות והערכה העוסקים בניגשים למבחן פסיכומטרי, אחוז הנשים הניגשות בשנה לפסיכומטרי גבוה בכ-7% מאחוז הגברים. אם אתם שייכים ל-75% מהנבחנים, כנראה שגם גילכם נע בין 18-25, כך שקיים עבורכם סיכוי לא רע למצוא בת זוג פוטנציאלית בכתה.

 

המועד המבוקש ביותר של מבחן פסיכומטרי מבין חמשת המועדים המוצעים, הוא מועד אפריל. הפופולאריות של מועד זה נובעת מכך שבמרבית מוסדות הלימוד האקדמיים זהו מועד הפסיכומטרי האחרון שהציון בו רלוונטי לקבלה לשנת הלימודים שעתידה להפתח. עם זאת קיימים מוסדות לימודים המאפשרים להרשם על תנאי גם עם ציוני יולי.

 

האם מבחן פסיכומטרי מפלה גם אותך?

מבחן פסיכומטרי הוא מבחן המיון המקיף ביותר בישראל ועל כן המרכז הארצי לבחינות והערכה מקפיד לבדוק את ההטיות שלו כלפי אוכלוסיות שונות. בבחינת פסיכומטרי 8 פרקים הכוללים בסך הכל 220 שאלות, כאשר שני פרקים בכל מבחן כוללים שאלות ניסיון שיוכנסו לשימוש בבחינות פסיכומטרי עתידיות במידה והן עומדות בסטנדרט ההתפלגות ואינן מוגדרות כמפלות או מוטות תרבותית.

 

על אף הניסיונות, הסטטיסטיקות של המרכז הארצי לבחינות והערכה מראות כי ייתכן כי מבחן פסיכומטרי הוא מבחן מפלה. כך למשל, ציונן הממוצע של נשים נמוך בכ-40 נקודות מציון פסיכומטרי ממוצע של גברים, ויש טענות הגורסות כי מבנה מבחן פסיכומטרי הוא מבנה שמתאים יותר לדרך החשיבה הגברית מלדרך החשיבה הנשית ומכאן ההבדל.

 

הסטטיסטיקות מצביעות גם על אפליה על רקע המוצא העומדת על בין 20 ל-30 נקודות לרעת יוצאי עדות המזרח.  במבחן כמו מבחן פסיכומטרי שבו כל נקודה קובעת, מדובר בפערים משמעותיים שמשמעותם הקטנת סיכויי הקבלה לפקולטות המבוקשות והנחשבות של יוצאי עדות המזרח ביחס לנבחני פסיכומטרי הצברים ויוצאי עדות המערב. 

 

אפליה נוספת המתגלה בסטטיטסטיקות על נבחני פסיכומטרי היא כתוצר של המצב הכלכלי בביתו של הנבחן. התוצאות מוכיחות כי קיים קשר ישיר בין הצלחה במבחן פסיכומטרי לרמה הכלכלית של המשפחה ולבעלי ממוצע כלכלי טוב יש גם ציון פסיכומטרי ממוצע טוב.

 

הסיבה לכך היא שבקרב משפחות במצב כלכלי טוב יש מודעות לחשיבותו של קורס פסיכומטרי ולתקופת הכנה מספקת. למידה טובה למבחן פסיכומטרי דורשת שעות רבות של תרגול ומי שצריך לסייע לפרנסת המשפחה לא יכול לפנות זמן רב מספיק לשם כך. בנוסף, היתרון הגדול של קורסי פסיכומטרי הוא במתן טיפים המקצרים את זמן פתרון השאלות, כך שמי שלא לומד במסגרת קורס פסיכומטרי כי אינו יכול להרשות זאת לעצמו מפספס יתרון מהירות קריטי.

 

ולחדשות הטובות
לא רק המרכז הארצי לבחינות והערכה פועל לצמצום הפער, אלא גם מכוני פסיכומטרי מסוימים מוכוונים למטרה זו. כך למשל קיימים קורסי פסיכומטרי ייעודיים לבני מגזרים ותרבויות שונים המתמקדים בהשלמת הפערים וקורסי פסיכומטרי המיועדים לנשים בלבד ופועלים על פי שיטות ההבנה וההסקה הנשיות. בנוסף, חלק ממכוני הפסיכומטרי מציעים לנרשמים במצב כלכלי רעוע  מלגות והנחות ומאפשרים לשלם את עלות הקורס מכספי הפקדון.  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב