דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבחן פסיכומטרי מותאם ללקויי למידה : נקודות למחשבה 

מאת    [ 23/02/2010 ]

מילים במאמר: 386   [ נצפה 3322 פעמים ]

מבחן פסיכומטרי מאפשר קבלת הקלות ולהיבחן בתנאים מותאמים המיועדים לאוכלוסיות מסוימות במטרה להגדיל את הסיכויים לקבל ציון גבוה במבחן מבלי לפגוע בשוויוניות כלל האוכלוסייה.  אחת האוכלוסיות המדוברות הינה בעלי לקויי למידה, המתקשים להתמודד עם תנאי הבחינה ויכולים לקבל הקלות כמו הפסקות בין הפרקים, אפשרות להיבחן בבחינה ממוחשבת כולל תוספת זמן ועוד.

מי שאחראי על קבלת ההקלות במבחן פסיכומטרי הינו הגוף העומד מאחורי המבחן- המרכז הארצי לבחינות והערכה.  במסגרת המרכז הוקמה יחידה לבחינות מותאמות האחראית לבחון כל מקרה לגופו ולאשר בחינה בתנאים אלו עבור הנבחנים המתאימים.

הנושא מעלה מספר נקודות למחשבה בנוגע להתייחסות הניתנת לבעלי לקויי למידה בהקשר מבחן זה. האם אכן היא אופטימאלית ומאפשרת לאוכלוסיה הזאת להתגבר על הפערים?

נקודה אחת מתייחסת לעובדה ש מבחן פסיכומטרי בתנאים מתואמים מתקיים רק שלוש פעמים בשנה במועדים מרץ, יולי ודצמבר. לעומת זאת, המבחן המתקיים בתנאים רגילים מתקיים בחמישה מועדים שונים בשנה. כלומר, האפשרויות גדולות יותר. מה המחשבה היא שאין צורך בשוויוניות בכמות המועדים והזדמנויות הבחינה? אולי קיימת אפשרות לקיים בחינות מותאמות באותם המועדים של הבחינות הרגילות רק בכיתות נפרדות?

נקודה נוספת רלוונטית לאופן בו ניתן לקבל אישור להיבחן במבחן פסיכומטרי מותאם. בכדי אכן לקבל זאת קיימת חובה לספק אבחון מקצועי הנערך לאחר גיל 16 ושלא עברו מעל לחמש שנים מהמועד שנערך ומבוצע על ידי איש מקצוע המוסמך לאבחן לקויות למידה. אבחונים שנערכו בגיל צעיר מזה אינם נחשבים כקבילים. מעבר לכך, עלות האבחון גבוהה ולכן נוצר מצב שלא כל אחד שאכן סובל ממגבלות אלו יכול ל"הוכיח" זאת עבור המערכת. יותר מכך, גם כאלה שכבר "הוכיחו" זאת בעברם מתבקשים להוכיח זאת שנית. אולי היחידה לבחינות מותאמות המורכבת מכוח מקצועי בתחום יכולה לבצע אבחונים בעצמה על מנת להכריע באם המועמדים אכן זכאים להקלות. כך ייווצר גם מצב של שוויוניות שכולם נבחנים על ידי גורם אחיד. 

חשוב לציין כי ללא קשר, קיימת כיום מודעות שהולכת וגוברת מצד מכוני ההכנה למבחן פסיכומטרי לנבחנים בעלי לקויי למידה. ההנחה היא כי אותם נבחנים צריכים ללמוד לקראת הבחינה במסגרת קורסים ייחודיים השמים דגש למגבלות הקיימות ומאפשרות לימוד בתנאים המתאימים ביותר, לדוגמא בכיתות קטנות יותר, בקצה מתאים, תרגול באמצעות בחינה ממוחשבת במידה ואכן כבר התקבל אישור להיבחן בפועל בבחינה מסוג זה.

השאלה שעולה היא אם אכן המרכז הארצי לבחינות והערכה אכן מספק את האפשרות הראויה ביותר לנבחנים בעלי לקויי למידה לזכות להיבחן ולהיבחן בפועל בתנאי בחינה שיאפשרו להם לגשר על פעריהם במבחן פסיכומטרי חשוב ומכריע לגבי עתידם האקדמי.

ציפי ברמן-קרופרו


רפלקסולוגיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב