דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטיפול בכאב גב תחתון או בהקרנה לרגל (נשית) בנשים הרות, בעזרת שיאצו ודיקור 

מאת    [ 23/02/2010 ]

מילים במאמר: 1228   [ נצפה 4044 פעמים ]

הריון, גם הריון תקין לחלוטין, עשוי לעודד או ליצור כאבי גב. לעיתים מדובר בכאב מקרין אותו חשות הנשים בצד הישבן או ברגל. כאב זה מבטא לחץ על עצב מרכזי הבוקע מבין חוליות הגב התחתון והחולף במורד הישבן והרגל. כאב זה מכונה סכיאטיקה או סיאטיקה (sciatica) בלעז, או נשית בעברית תקנית, והוא עשוי להתלוות לכאב הגב התחתון, או להופיע לבדו. כינוי נפוץ נוסף שלו הוא אישיאס.

סיבות רבות הקשורות בהריון עשויות להסביר את המתח הרב המוטל על הגב התחתון, בעקבותיו עשויים להתפתח תסמיני הכאב ואי הנוחות:


    • משקל הרחם והעובר שבתוכו המכבידים על הגב התחתון (הממוקם מאחורי הרחם)
    • השינוי ביציבה שנועד לפצות על השינוי במבנה גוף האישה ועייפות המקשה על זקיפות קומה
    • חוסר יציבות של המפרקים עקב רפיון גידים ורצועות שנוצר בהשפעת ההורמונים פרוגסטרון (progesteron) ורלקסין (relaxin; הורמון המופק ע"י השחלות כדי לעודד הרפיה ופתיחה של אגן הירכיים, לקראת הלידה)
    • החרפה בקימור הגב התחתון הלוחצת על החוליות המותניות

 

הרפואה המערבית יכולה להגיש עזרה מועטה בלבד לנשים הרבות הסובלות מכאבי גב או נשית במהלך ההיריון. רוב הנשים - ורופאיהן - מקבלים על עצמם את רוע הגזירה. פיזיותרפיה וחגורת בטן הם הפתרונות הנפוצים. אבל הרפואה הסינית יכולה להעניק פיתרון הולם ויעיל יותר לבעיה זו.

 

נקודת ההשקפה של הרפואה הסינית:

מבחינת הרפואה הסינית ישנן שתי סיבות עיקריות לכאבי גב תחתון או לנשית:


    • חסימה מקומית של צ'י או דם
    • חולשה אנרגטית של הכליות

הסיבה הראשונה נחשבת לחיצונית יותר, ולכן פשוטה יותר לטיפול, למרות שהתסמינים יכולים להיות חריפים יותר והכאב מוגדר כאקוטי. הסיבה השנייה נחשבת לפנימית יותר, מורכבת יותר לטיפול, למרות שהתסמינים עשויים להיות מתונים הרבה יותר והכאב מוגדר ככרוני.

חשוב מאוד בהריון לאבחן נכונה האם כאב הגב נגרם עקב חסימה מקומית, או עקב חולשה אנרגטית של איבר פנימי (הכליות).

כחלוקה ראשונה וגסה, נשים בעלות מבנה חזק ועמיד יותר, נוטות לסבול מכאבי גב על רקע חסימה מקומית. נשים חלשות ושבריריות יותר, או נשים שעברו מספר לידות, ובוודאי ללא מרווח-התאוששות  מספיק בין היריון להיריון, נוטות לסבול מכאבי גב על רקע של חולשה כלייתית. באופן כללי ניתן לומר שאנרגיית הכליות היא ממקורותיו העיקריים של העובר, ושההיריון עצמו יוצר עומס אנרגטי על הכליות. חולשה מוקדמת, שמקורה במבנה, בגיל מבוגר או באורח חיים לא נכון (עבודה מאומצת מדיי, תזונה דלה, סקס מופרז וחשיפה למתח וחרדה), עשויה אם כן להתבטא במהלך ההיריון.

במאמר מוסגר, חולשה באנרגיית הכליות היא גם המקור העיקרי לעובר שאינו מתהפך לקראת הלידה.

בנוסף לאבחנתו המעמיקה של המטפל, המתבססת על נטילת דופק, התבוננות בלשון, והערכת סימפטומים נוספים, ניתן להוסיף ולחלק את שני סוגי כאב הגב או הנשית:

כאב גב תחתון אקוטי (על רקע חסימה מקומית) נוטה להיות חמור; מוקל בתנועה; רב בבוקר ומשתפר ככל שהיום מתקדם.

כאב גב תחתון כרוני (על רקע חולשת כליות אנרגטית) נוטה להיות עמום; מוקל במנוחה; קל עם היקיצה ומחמיר ככל שהיום מתקדם.

 

הטיפול

טיפול בחסימה מקומית  של צ'י ודם כולל טכניקות שיאצו המניעות בעדינות. על המטופלת לשכב על הצד בנוחות. ככלל, ככל שההיריון מתקדם יותר, ניתן לבצע טכניקות מניעות יותר. כמובן, על המטפל להיות בכיר ומנוסה. ניתן לטפל בגב העליון והאמצעי כדי ליצור זרימה טובה יותר לכל אורך מרידיאן שלפוחית השתן. גם בגב התחתון עצמו ניתן לאתר - ולפזר - אזורים נוקשים. רוטציות של מפרק הירך ומתיחות עדינות עשויות לשפר גם הן את הסירקולציה המקומית. מבחינת האקופונקטורה, אחת השיטות הבדוקות לטיפול, היא בחירת נקודות a-shi. אלה אינן בהכרח נקודות דיקור קלאסיות, אלא הנקודות הרגישות ביותר למגע בגב התחתון. ניתן להוסיף נקודות כמו LIV3 או GB34, או לפתוח את מרידיאן הדו-מאי (SI3+BL62). אם כאב הגב הוא חד צדי ניתן לפתוח את מרידיאן הין צ'יאו מאי המאזן בין ימין ושמאל וטוב לפיזור חסימות צ'י ודם מקומיות (בעיקר בבטן אומנם, אבל מניסיוני מצאתי שגם בגב). נקודות נוספות הן BL17,18. ניתן להשתמש גם במוקסה אם מצג התסמינים מאפשר זאת.

טיפול השיאצו בכאב גב על רקע של חולשת כליות אנרגטית יתמקד בטכניקות מחזקות וממריצות, כמו כניסה לנקודות קיו בגב התחתון, ועבודה מחזקת במורד מרידיאן שלפוחית השתן. עבודה על מרידיאן הכליות אינה מומלצת. רוטציות עדינות של מפרק האגן עשויות להזרים את הצ'י ולעיתים יש בהן צורך גם בחולשה כלייתית, בעיקר עם מדובר בנשית. אם מדובר בחולשת יאנג הכליות, יהיה הגב התחתון קר למגע. יש להשתמש במוקסה. אני נוהג להשתמש בסיגרי מוקסה ולגרות את הנקודותBL23, BL25 GV3, GV4. לא פעם מלווה חולשת הכליות בחולשת טחול. במקרה זה יהיה הגב רפוי ורופס. בדיקור סיני, ניתן לבחור נקודות כמו BL23, BL43, BL20, SP3.

 

סיפור מקרה

לפני זמן מה דידתה לקליניקה אישה צעירה והרה בגילאי ה-30 לחייה. נשואה ואם לתאומים בני שלוש, היא דווחה על הריון תקין לחלוטין, בן 37 שבועות, פרט לכאב מטריד בישבן השמאלי וברגל שמאל, במורד מרידיאן כיס המרה. הכאב התפתח באופן ספונטאני לפני כשבוע, ותוך יומיים הגיע לשיא. היא דיווחה שהכאב מחמיר ככל שהיום מתקדם, ושמנוחה מקלה עליו. כל אלה הם סימנים קלאסיים לכאב על רקע של חוסר. מצד שני, היא דיווחה שהכאב חד למדיי.

בהתבוננות היא נראתה לי חיונית אך חסרת רוגע מעט. לחייה היו סמוקות. ברפואה הסינית מכנים זאת malar flash, וזהו רמז לחולשת ין הכליות (shen shi xu).

בתשאול היא דווחה על גלי חום ועל הזעות לילה. גם אלה תסמינים קלאסיים של חולשת ין הכליה. בנוסף ענתה לשאלתי, שהיא נבהלת לאחרונה בקלות.

הלשון שלה הייתה אדומה בצדדים, עם חיפוי דק ויבש. קצה הלשון מחודד, עם נקודות אדומות.

הדופק היה חלש, וריק בעמדות הכבד והכליות

האבחנה הברורה הייתה כאב גב תחתון על רקע חולשת ין הכליה. מעבר לכך נמצאה גם חולשת ין הלב.

הטיפול הראשון התבצע בשכיבה על צד ימין, כשרגל שמאל מקופלת על כרית גדולה ונוחה (בדיעבד, כך נראו גם הטיפולים הבאים). הוא כלל שיאצו במגע תומך ומרגיע, עם כניסה לנקודות קיו בגב התחתון ועבודה עדינה במורד מרידיאן כיס המרה של רגל שמאל, המקופלת, ובמורד מרידיאן שלפוחית השתן של רגל ימין, הישרה.

הדיקור כלל את הנקודות:

BL23 משני צדי הגב,  KID3 ברגל ימין,  BL40 ברגל ימין,  GB39 ברגל שמאל.

למרות שאינה ממוקמת באזור הרגיש ביותר בגב התחתון, נבחרה BL23 כנקודת ההשפעה של הכליות, התומכת בצ'י ובין שלהן, ומטפלת בכאב גב תחתון.

KID3 מחזקת גם היא את ין וצ'י הכליות, והיא מוקמה ברגל ימין מטעמי נוחות (יבין מי שמכיר את מיקומי הנקודות).

BL40 היא נקודה ראשית שולטת בגב התחתון, ובתנוחה זו ניתן היה לדקור גם אותה רק ברגל ימין.

GB 39 היא נקודה המשפיעה על לשד העצמות. זהו סוג של ין, אותו מחזקת הנקודה (מפרקים ודיסקים) ובחרתי בה גם כנקודה דיסטאלית על מסלול ההקרנה.

לאחר הטיפול הראשון חשה המטופלת הקלה ניכרת. במהלך 20 דקות השהות עם המחטים היא שקעה בשינה ערבה. לאחר ארבעה טיפולים זהים למדיי, שנערכו במרווח של יומיים-שלושה זה מזה, חלפו כאבי הגב התחתון, ובהתייעצות משותפת הוחלט על המשך טיפול שבועי, שיתמקד מעתה בשורש הבעיה, לאחר שהסימפטומים המעיקים חלפו.

 

סיכום


    • הטיפול בשיאצו ואקופונקטורה יעיל במיוחד לכאבי גב או נשית במהלך ההיריון. טוב תעשינה נשים הרות הסובלות מכאב גב או נשית, אם תנסנה את הטיפול האוריינטלי, לפני שתקבלנה על עצמן את דין נשיאת הכאב עד הלידה. חובה עליהן להקפיד על קבלת טיפול זה ממטפל מוסמך, מדופלם ובעל ניסיון בתחום.
    • אם אינך מטפל/ת מוסמך/כת ברפואה סינית ו/או שיאצו, אסור לך בשום פנים ואופן לנסות את הטיפול הזה על דעת עצמך. ראה/י הוזהרת! כותב שורות אלה נוטל מעליו את האחריות לטיפול שלא בוצע על ידו. המאמר נכתב כדי לקדם את הידע, כדי לחשוף את האופציה עבור הנשים, ולא כמדריך לחובבנים.
    • ישנן סיבות נוספות, פחות נפוצות לכאב גב תחתון או נשית. ביניהן פלישה של אקלים קר או לח אל הגב. מקרים אלה אינם נדונים במאמר הנ"ל, בשל נדירותם. יחד עם זאת מומלץ לנשים להימנע מלבוש החושף את גבן ובטנן התחתונה למזג האוויר שבחוץ (או למזגן שבפנים). המלצה זו תקפה לגביי הנשים באשר הן, אך מקבלת משנה תוקף במהלך חודשי ההיריון.

בברכה, אורי אלישר

מטפל ברפואה סינית ושיאצו Dip. Ac. Herbs ראש המגמה לרפואה אוריינטלית(רפואה סינית ושיאצו) במכללת Medi-Win, וינגייט ליצירת קשר 0545-336-989 orielishar@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב