דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחילות בוקר בהריון בראי הרפואה הסינית - חלק ראשון 

מאת    [ 21/02/2010 ]

מילים במאמר: 561   [ נצפה 3471 פעמים ]

 

בחילות, בעיקר בחילות בוקר, עשויות להיות אחד ממבשריו של הריון (יחד, כמובן, עם היעדר המחזור החודשי). העובר עשוי להיות בגודל של חצי ס"מ, וכבר להשפיע על האם ולעורר קשת של סימפטומים, שבחילות הבוקר הן רק חלק ממנה (יחד עם רגישות/תפיחות רבה בשדיים, עייפות לא מוסברת, שינויי תיאבון ותכיפות במתן שתן.

 

בחילות והקאות במהלך ההיריון הן סימפטום נפוץ אותו חשות רוב הנשים ההרות, פרט למספר ברות מזל. במרבית המקרים חולפות הבחילות עד השבוע ה- 14, אך ידועים מקרים בהם הן נמשכות עד סוף ההיריון. התופעה עשויה לנוע מתחושת בחילה קלה ועד להקאות חמורות מאוד ותכופות (הפיראמזיס גראווידום). למרות הכינוי, 'בחילות בוקר' עשויות להופיע בכל אחת משעות היממה, למרות שהבוקר הוא זמנן הנפוץ ביותר.

 

לרפואה המערבית אין הסבר ממשי לתופעה. קושרים אותה לשינויים הורמונאליים (משערים שרמות גבוהות של HCG שלייתי ופרוגסטרון שחלתי מעוררות אותן), לחוסר בויטמינים (בעיקר B6), לשינויים פסיכולוגיים (הריון בלתי רצוי; נטייה מוקדמת לחרדתיות; לחצים מצד המשפחה) ו-'לנבואה חברתית שמגשימה את עצמה' (הבחילות וההקאות נתפסות במחוזותינו כחלק 'נורמאלי' מהריון 'תקין'). בסוף המאמר מובאות מספר סיבות נדירות להופעת בחילות היריון.

 

גם מבחינת הטיפול אין לרפואה המערבית פתרונות: מנהל המזון והתרופות של ממשלת ארה"ב לא אישר עדיין שום תרופה לטיפול בבחילות הבוקר. אם הבחילה וההקאה הן קשות או תכופות עד כדי התייבשות, ירידה במשקל או כל בעיה אחרת, על האישה להתאשפז באופן זמני בביה"ח ולקבל נוזלים בעירוי.

 

לא נותר לרפואה המערבית אלא להמליץ על כללים שונים שיפחיתו את חומרת הבחילה וההקאות. על כללים אלה אכן מומלץ להקפיד, ואלה הם, בקצרה:

 


    • אכילה ושתייה בכמויות קטנות לעיתים תכופות

 


    • ישיבה לסעודה עוד לפני שהרעב תוקף

 


    • בחירה במזונות קלים ולא מתובלים ביותר (כמו מרק, אורז ופסטה)

 


    • כרסום ביסקוויטים/קרקרים ולגימת משקה תוסס (ניתן לשמור חבילה של מציות ליד המיטה ולאכול אחת או שתיים לפני הקימה מהמיטה)

 

בחילות בוקר מנקודת השקפה סינית

 

בחילות בוקר קשורות בשלושה גורמים עיקריים:


    • חוסר איזון בצ'ונג (ערוץ אנרגטי מיוחד) המשפיע על הקיבה
    • תקיעות של צ'י הכבד המשפיעה על הקיבה
    • דיסהרמוניה אנרגטית של הלב

 

 

1. חוסר איזון בצ'ונג המשפיע על הקיבה:

מדובר בהפרת יחסי הגומלין בין הצ'י והדם, בתוך מרידיאן מיוחד המכונה צ'ונג, 'המרידיאן החודר'         (chong mai). זהו אחד המרידיאנים החשובים ביותר בטיפול בבעיות הריון. הוא נע בקו אנכי, בתוך חלל הבטן, וקשור לכליות, לקיבה ולרחם. הרפואה הסינית גורסת כי בטרימסטר הראשון הוא עובר שינויים אנרגטיים עמוקים, יחד עם מרידיאן מיוחד נוסף, המכונה רן, 'מרידיאן ההתעברות'  (ren mai). מרידיאנים אלה, האוגרים מטבעם דם ואנרגיה-כלייתית מזוקקת המכונה תמצית (jing), מזרימים את אוצרותיהם אל תוך הרחם כדי להזין את העובר המתהווה, ולתמוך ביצירת כל מערכות גופו העיקריות. באופן טבעי, הדבר יוצר עומס על מערכות הרן והצ'ונג, ומדלדל במידה כזו או אחרת את משאביהם.

 

ברפואה הסינית ישנו חוק הטוען כי חומר (ין) מעגן אנרגיה (יאנג). אם החומר נפגע (משאבי הדם והתמצית שבמרידיאנים המיוחדים), הצ'י שבתוכם אינו מרוסן, ומטבעו הוא נוסק מעלה, לשמיים.

 

במקרה שלפנינו מתרומם הצ'י הבלתי מרוסן לכיוון הקיבה והחזה. המרידיאן החודר מחובר למרידיאן הקיבה (דרך הנקודה ST30, המכונה אנרגיה גועשת, צ'י צ'ונג). עליית הצ'י המרדנית בתוכו משפיעה על התפקוד האנרגטי של הקיבה.

 

מהו אותו תפקוד אנרגטי?

 

אחד מתפקידה העיקריים של הקיבה ברפואה הסינית, הוא לגרום למזון להגיע מהפה אליה, וממנה להוריד אותו הלאה, אל המעיים. הדבר העיקרי שיש לזכור הוא שהכיוון האנרגטי של הקיבה הוא מטה. אם כיוון זה מופרע, יופיעו תסמינים המבטאים עלייה של אנרגיית הקיבה במקום ירידה שלה: בחילות והקאות!

 

 

מטפל ברפואה סינית ושיאצו Dip. Ac. Herbs ראש המגמה לרפואה אוריינטלית (רפואה סינית ושיאצו) במכללת Medi-Win, וינגייט ליצירת קשר 0545-336-989 orielishar@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב