לכו בנים שמעו לי...
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

לכו בנים שמעו לי... 

מאת    [ 21/02/2010 ]
מילים במאמר: 713   [ נצפה 3981 פעמים ]

 
 

 

בישיבת לובלין בראשות הרב מאיר שפירא- הרב הדגול שהגה את רעיון הדף היומי ויישם אותו הלכה למעשה היה שלט ענק בו נכתב- "לכו בנים שמעו לי יראת ד' אלמדכם",

רבים שאלו הרב שפירא מדוע "לכו" בנים, מדוע לא כתוב "בואו" בנים, בואו אלי לישיבה שם אלמדכם תורה, דעת ויראת ד'.

השיב להם הרב מאיר שפירא- שההצלחה החינוכית, הקניית תורה, עיצוב דמות "תלמיד חכם" אצלי בישיבה- זו הצלחה אך היא בדרך כלל יעילה וטובה בתוך הלימוד הישיבתי, כאשר אני שומר ומשגיח אראה תוצאות טובות. אך במבחן התוצאות ההצלחה האמיתית היא, מה מעשיכם כאשר אתם עוזבים את הישיבה, לכו בנים שמעו לי... כאשר הנכם מסיימים לימודיכם בישיבה, במסגרת הסגורה, החמה, התומכת והחברתית מה תעשו כאשר כל אחד מכם יקים בית בישראל כאשר תפוצו לכל מקומותיכם, או אז- האם תורתכם שלמדתם אצלי תישא פרי? האם בשעות הפנאי- תהא התנהגותכם בעלת אופי ומשקל חיובי ערכי ותורתי? האם פרי עמלי החינוכי בעיצוב דמותכם הרוחנית והאנושית- יונחל בכם כאשר תעזבו מקום לימודכם?

איזו אימרה נפלאה, איזה רעיון חינוכי מדהים טמון ב"לכו בנים...

בזמנו כתבתי על הרעיון- ושמתם את דברי אלה על לבבכם... מדוע על לבבכם, כאשר הדברים, הרעיונות , החינוך האיתן, מוטבע בכל אחד, בכל אדם בשלב אחר, העיקר שאני בביתי, בבית ספרי מעניק להם את מיטב החינוך, חינוך שלא תמיד נראה מיידית כלפי חוץ, אך אם הוא קיים אפילו מסביב ללב הוא יוטמע, הדפוזיה תתקיים באיזה שהוא שלב ויחדור פנימה ללב- או אז התוצאות ייראו כלפי חוץ.

כך עלינו להאמין בדרך החינוכית אותה אנו מעצבים, בתנאי שיש לנו תכנית מסודרת ומאורגנת, כאשר האג'נדה, החזון קיים, כאשר יש תכנון ליישומו, התהליך ערוך ומסודר להפנים כל חזון, או אז נשיג את התוצאות, לא רק בעת הלימודים עצמם, אלא ובעיקר- אחרי... אחר כך... כעבור שנים... כאשר יצאת מהבועה החינוכית העוטפת אותך, בזמן שהסביבה שונה אחרת אינה מקרינה ואינה משפיעה, האם אז- התנהגותך חיובית, ערכית, תורנית ודתית.

האם קובעי העיתים לתורה בעת לימודיהם בהשפעת המורים- המחנכים הרמי"ם הדגולים הנמצאים בקרבתם השכילו להנחיל להם תורה, המונחת עמוק עמוק בתוך נשמותיהם, האם הפכה היא לתכונה, אחת מתוך רבות, האם בצבא ומעבר לכך, בעת הלימודים האקדמיים לאחר הנישואין, בהקמת המשפחה, בעבודתך היומיומית, האם אז האדם המתגבר- מיישם תורת חיים, משלב לימוד תורה עם דרך ארץ, האם הפרות הטובים שהתלמיד הניב בעת לימודיו ממשיכים בדרכם זאת או שמא- הפרי חדל לגדול או הפך מעסיסי ומתוק ליבש ומר. עץ יכול להניב פרות  

מצוינים- כל עוד ממשיכים להשקות, לגזום, לדשן ולטפח העץ, כאשר חדלים להשקיע הרי התוצאות גרועות, האם תלמידינו היוצאים לחופשה- מתנהגים כיאות, האם התנהגותם מרנינה משמחת ומעולה, כאשר "המורים" אינם בקרבתם, האם "ההורים" ממשיכים דרכם החינוכית

של המורים, האם ההורים בחופשה- חושבים להקנות הלכות והליכות, האם הם מהווים דוגמא אישית לילד הנמצא 24 שעות ביימה בביתו.

בית בו ההורים מתנהגים למופת, ברוגע, בהקשבה, בנתינה, בלימוד, בקריאה, בתפילה במניין, בקביעת עיתים לתורה, בקיום דיאלוג אמיתי מדי יום עם כל ילד, בעידוד, בטיפוח נק' החוזק שבכל ילד, בטיולים בחיק הטבע, בשיתופיות הילדים בחשיבה ובעשייה, באמירת "אני אוהב אותך" לכל ילד מדי יום-  כל הזמן.

בבית כזה- בית שיש בו תרבות של מחלוקת, תרבות של הבנה אכפתיות וכבוד, הרי בית זה משלים בצורה מדהימה את החינוך הניתן לילד במהלך שנת הלימודים. ההורים לא תמיד צריכים להקנות ידע, תורה, פילוסופיה ומדע לילדיהם אך התנהגותם מבוקר עד ערב מקרינה חינוך אמיתי נכון.

כאשר הבית שותף לעיצוב פני הדור, בית אמיתי ואיכותי משלים כל החינוך הניתן בבית הספר. אז כאשר ילדיהם ייצאו מבית גידולם ויבנו בית משלהם, או אז יהא הבית מושפע מהחינוך שקיבלו בבית הספר ומכל הנצבר בהם בשהותם בבית. ההשפעה על כל ילד היא תמיד בשתי האינטליגנציות הרגשית והשכלית, יידע ואנושיות חכמה והתנהגות, יחס, כבוד, אהבה ונתינה משולבים בשכל, הבנה חכמה ויידע. נהוג לומר כי "יידע הוא כוח", יידע הנצבר בתוכנו בדרך- בתהליך נחמד מתוך שמחה ואהבה, הרי התוצאות תהיינה מצוינות ואיכותיות תוצאות ופלאות בהתנהגות ומעולים בחכמה.

השילוב של שתי האינטליגנציות יביאו תמיד את התוצרים המצופים לבניין "תלמיד חכם", נבון באישיותיו ובהליכותיו, ומתנהג כיאות לחבריו וידידיו, חכמה אישית המשולבת באהבת אדם, בהתחשבות בזולת, בנתינה לאחר, בסיוע לנצרך היא התוצר המצוין.

נקפיד כולנו בימים אלה מורים והורים להקנות לילד הכלים המצוינים והטובים כדי שנראה התוצאות הטובות ב"לכו בנים שמעו לי"... עלינו לזכור שהחופשה יכולה להרוס עמל חינוכי רב, עלינו כולנו לשנס מותניים להנחות ילדינו ליעדים הנכונים ובעיקר להוות להם דוגמא אישית השיתופיות של המורים ההורים והילדים היא מתכון נפלא וחשוב בהצלחה.

      

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב