דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מכירה בחסר - Short 

מאת    [ 14/01/2007 ]

מילים במאמר: 753   [ נצפה 6905 פעמים ]

ההיסטוריה מוכיחה ששני שליש מהזמן הבורסה עולה וכשליש מהזמן הבורסה יורדת. מאחר ואני נמנה על קהילה של סוחרי יום שמטרתה להתפרנס גם בתקופות של ירידה, עלי לאמץ את שיטת ה"מכירה בחסר" או "שורט". "שורט" היא פעולה הפוכה לקניית מניה (או "לונג") ובכך מאפשרת להרוויח ממניה שיורדת.

מי שלמד אצלי באחד הקורסים, יודע שאין אני עוסק בניחוש כוון השוק. כל יום נמדד מחדש. ביום בו הבורסה עולה תמצאו אותי קונה מניות עולות ובימים בהם הבורסה יורדת תמצאו אותי מבצע פעולות שורט במניות שיורדות.

להערכתי 99% מאוכלוסיית המשקיעים בישראל לא ביצעו מימיהם פעולת שורט. אם נבחן את המצב קצת יותר לעומק נגלה שרוב המשקיעים אף אינם יודעים כיצד פועל שורט או כיצד ניתן לבצעו. בכתבה זו אסביר את עקרונות היסוד של השורט.

כמה פעמים ראיתם מניה בשלב בו אתם יודעים בבירור שהיא בדרך למטה ולחשתם לעצמכם: "אילו רק יכולתי לעשות שורט...". אתם מתקשרים לבנק או לברוקר שלכם ומבקשים לעשות שורט למניה. שוב ושוב אתם מקבלים את התשובה המוכרת: "אנו לא מאפשרים לבצע פעולות שורט".
ככל שמדובר בבורסה הישראלית, אני מבין את התשובה. אבל מדוע לא מאפשרים למשקיע הישראלי לבצע שורט בבורסה האמריקאית? זה נשגב מבינתי. זוהי אחת הסיבות בגינה אני סבור שעליכם לנהל את חשבון המסחר שלכם בחו"ל ורצוי אצל ברוקר אמריקאי. אני מניח שאם הייתה לכם האפשרות הטכנית לבצע שורט - הייתם שואלים את השאלות, למדים, מתנסים בתקופות של ירידה ואולי גם מרוויחים. זוכרים את הירידות של שנת 2000? מי שידע אז לבצע שורט יכול היה להרוויח בשנה זו יותר ממה שהרוויח בכל שנות הבועה שקדמו לה! מי שלא למד מימיו מהו שורט (בשביל מה, הרי הבורסה תמיד עולה...) חזר לתור של לשכת העבודה.

אז איך עובד שורט? אמרנו ששורט היא פעולה הפוכה ללונג. שורט אנו מבצעים במניה אשר אנו סבורים שהיא עומדת לרדת. טכנית, כאשר מניה עולה אנו לוחצים על כפתור ה - "Buy" וקונים. שורט אינו מסובך יותר לביצוע. במערכות מסחר מקצועיות, לצד כפתור ה - "Buy" נמצא כפתור ה - "Short". כל אשר צריך לעשות בכדי לבצע שורט הוא ללחוץ על הכפתור.

נניח שאני מאמין שמניית ABC עומדת לצלול. מחירה של ABC נכון לרגע זה הוא 30 דולר ואני צופה שהיא תרד ל - 29$. אני מחליט לבצע שורט בכמות של 100 מניות ולוחץ על כפתור ה - "Short". מה קורה? בעת הלחיצה אני מוכר 100 מניות. בדיוק ההיפך מקונה 100 מניות.
כיצד אני יכול למכור מניות שאין לי? תשובה: הברוקר שלי מלווה לי אותן. מהיכן יש לברוקר 100 מניות של ABC? תשובה: הברוקר מנהל חשבונות של לקוחות רבים אשר חלקם מחזיקים בחשבונם גם את מניות של ABC. כאשר לחצתי על כפתור ה - "Short", הברוקר לווה מאחד מהם 100 מניות והלווה לי אותן.
כאשר מכרתי 100 מניות של ABC (להזכירכם מחירן עומד כעת על 30$ למניה) קיבלתי תמורתן 3,000$. זכרו שנותרתי חייב 100 מניות לברוקר.
לשמחתי אני מגלה שצדקתי ומניית ABC צונחת למחיר היעד של 29$, בדיוק כפי שסברתי. כעת, אני מחליט לממש רווח ולצאת מהעסקה. כיצד מממשים רווח במצב שורט? אני לוחץ על כפתור ה - "Buy" וקונה 100 מניות. מאחר ומחירן של מניות ABC צנח ל - 29$, הרי שאני משלם תמורת 100 מניות 2,900$. כיוון שנותרתי חייב לברוקר 100 מניות - המניות אינן נשארות בחשבוני ומוחזרות לברוקר ומשם לחשבונו של בעלן המקורי.
תוצאה: נותרתי עם רווח של 100$ אשר נוצר כהפרש מהמחיר בו מכרתי את המניה - 3,000$ והמחיר בו קניתי את המניה - 2,900$.
מה קורה אם הייתי נכשל בתחזיותיי ומחירה של ABC היה מאמיר ל - 31$ במקום לרדת ל - 29$? במקרה זה הייתי נאלץ לקנות 100 מניות בסכום של 3,100$ ומפסיד 100$.
לסיכום: כאשר אנו צופים שמניה תעלה, אנו קונים בזול ומוכרים ביוקר. כאשר אנו צופים שמניה תרד - אנו נוקטים בדיוק באותה השיטה, אך בסדר הפוך: ראשית מוכרים ביוקר מתוך תקווה לקנות לאחר מכן בזול. כפי שאתם רואים, עוד אף אחד לא המציא שיטה טובה יותר להרוויח כסף מאשר השיטה העתיקה של לקנות בזול ולמכור ביוקר - פשוט הפכו את הסדר. כל כך פשוט וכל כך חכם.

רוצים דוגמא מהחיים? נניח שאתם נכנסים לחנות של מוצרי חשמל וקונים מקרר. בעל החנות מוכר לכם את המקרר, לוקח את כספכם ושולח את ההזמנה ליבואן. היבואן מספק לכם את המקרר תוך שבועיים. נשמע מוכר? שימו לב לתהליך: בשלב ראשון המוכר מוכר לכם מקרר ורק לאחר מכן הוא קונה את המקרר מהיבואן במחיר זול יותר. בדיוק אותו הדבר: הוא מוכר ביוקר לפני שהוא קונה בזול. במניות בדיוק כמו במקררים השיטה עובדת.

אני מודע לעובדה שמשקיעים מנוסים עשויים לראות כתבה זו כמשעממת ולכן אני מבטיח בכתבות ההמשך להמשיך ולפתח את נושא ה- Short אל טריטוריות עלומות לעיני רוב קוראי, מנוסים ככל שיהיו. עוד יהיה מאוד מעניין. כל זה בקרוב. צייד מוצלח.

נכתב ע"י: מאיר ברק
www.tradenet.co.il
מאיר ברק הוא סוחר מניות מקצועי בבורסות האמריקאיות. מאיר מוכר כסוחר יומי ומרצה בתחום זה המוביל בישראל. במשך שנות נסיונו הכשיר מאיר מאות רבות של סוחרי בורסה מקצועיים. מאיר הוא מנתח טכני וכתב כלכלי של מעריב, בנקים וגופים פיננסיים אחרים בישראל ובחו"ל. בעברו יזם וניהל מאיר חברות הזנק בתחומי הייטק שונים.
מאיר הוא המנכ"ל של חברת טריידנט קפיטל מרקטס בע"מ, הנציגה הבלעדית בישראל של חברת Cybertrader של Chrles Schwab, חברת הברוקרים האמריקאית הגדולה בעולם ושל חברת הברוקרים הידועה MB Trading.
www.tradenet.co.il
www.daytrade.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב