דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חיפוש פטנטים: מדריך בסיסי 

מאת    [ 19/02/2010 ]

מילים במאמר: 718   [ נצפה 6457 פעמים ]

אחת השאלות הראשונות שעולה בפני ממציא המבקש להגן על המצאתו בפטנט היא האם ההמצאה חדשה. לשם כך, נהוג לבצע חיפוש אחר פרסומים קודמים, או כפי שהוא מכונה לעיתים - חיפוש פטנטים.

מה מחפשים? 

כל פרסום שנגיש לציבור ושמאפשר לבעל מקצוע מיומן לנצל את ההמצאה הינו פרסום שעשוי לשלול את חדשנותה של המצאה. פרסום עשוי להיות פטנט או בקשה לפטנט, אתר אינטרנט, ספר בספרייה, ואף דברים שנאמרו בהרצאה. מבחינה משפטית, אין חשיבות לשפה שבה הדברים התפרסמו ואף לא למקום הפרסום. עם זאת, נוכח העלויות הגבוהות, נהוג לערוך חיפושים בשפה האנגלית - בה מפורסמים עיקר הפרסומים בעולם. עוד נהוג להתמקד רק במאגרים אינטרנטיים הזמינים מרחוק, ולא לגשת לספריות שונות. שוב, הסיבה לכך היא לשם הוזלת עלויות החיפוש.

הממציא "הקלאסי" - אותו פרופסור שעוקב אחר חדשות התחום הרלוונטי ומכיר כל חוקר בסביבה - דרך כלל יכול לענות בקלות על השאלה האם המצאתו חדשה היא או לאו. לכל הפחות, הוא ידע מה ההבדל בין המצאתו שלו לבין הידע הקודם בתחום. ברם, הממציא האופייני הוא שונה עד מאוד. לרוב, הממציא אינו בעל היכרות אינטימית עם תחום המצאתו. לאותו ממציא "אופייני" מומלץ לבצע חיפוש אחר פרסומים. תחילה, מומלץ כי יערוך חיפושים באמצעות מנועי חיפוש, דוגמת אתר גוגל. במהלך החיפוש יספיק למצוא מוצר שמבצע את ההמצאה (ויש לדייק - מוצר שמבצע את ההמצאה, ולא מוצר המשיג את אותה מטרה שההמצאה משיגה) בכדי לשלול את חדשנותה. ברי כי ככל שתיאור פעולתו של המוצר יהיה פרטני ומדויק יותר, יהיה זה קל יותר להבין אם הוא מנצל את אותה ההמצאה או לאו. אגב, במהלך חיפוש שכזה, ייתכן וניתן להעריך את שוויה הכלכלי של ההמצאה - שהרי אם ישנם מוצרים בשוק שפותרים פתרון דומה, ניתן להסיק מה גודלו של השוק הקיים, מיהם המתחרים, ואיזה יתרון אסטרטגי יעניק הפטנט למול מוצרים מתחרים. כפי שהסברתי בעבר, פטנט הינו חרב ולא מגן.

לאחר החיפוש הראשוני, רצוי להמשיך ולהעמיק ולחפש פרסומי פטנט. כלומר, פטנטים שנרשמו ובקשות פטנט שפורסמו. יש לזכור כי על דרך הכלל בקשת פטנט אינה מפורסמת ביום הגשתה, ומשום כך ישנם פטנטי צוללת - בקשות שהוגשו אך טרם פורסמו ואשר עשויות לתאר את ההמצאה עצמה. בשלב החיפוש אין כל דרך לזהות את קיומם של פטנטי הצוללת והם, למרבה הצער, אי ודאות שיש לחיות עמה.
חיפוש הפטנטים יכול להיעשות על ידי הממציא עצמו או על ידי בעל מקצוע, דוגמת עורך פטנטים או עורך דין. על דרך הכלל, בעל המקצוע יידע לדמות חיפוש לצורה שבה רשויות הבחינה השונות יערכו אותו, ומשום כך החיפוש שהם יערכו עשוי להיות איכותי יותר מזה המבוצע על ידי הממציא ההדיוט. עם זאת, בסופו של יום, השיקול הכלכלי הרלוונטי הוא עלות מול תועלת. בעוד הממציא עשוי להקדיש לחיפוש עשרות שעות, עורך הפטנטים לא ייעשה כן בתשלום סביר. כך או כך, החיפוש הוא אינדיקטיבי בלבד ולעולם אינו יכול להבטיח את חדשנותה של ההמצאה או להוכיח כי יש בה התקדמות המצאתית.

לממציא המעוניין לבצע חיפוש בעצמו, ישנם מספר רב של מאגרים מקווננים המאפשרים חיפוש פטנטים בחינם. ראשית, ישנם אתרים רשמיים של רשמי הפטנטים כגון האמריקאי והישראלי. מאגר הרשם האירופאי, eSp@ceNet, כולל פרסומים ממספר רב של ארצות והוא נוח למדי. כמו כן, WIPO מאפשר חיפוש נוח גם כן באמצעות מערכת PATENTSCOPE. לבסוף, החיפוש שהוא אולי הנוח ביותר, הוא, כמו תמיד, החיפוש של גוגל (google patents). אם כי, המאגר של גוגל, לפחות בשלב זה, אינו מתעדכן באופן תדיר והוא אינו מקיף כמאגרי הנתונים האחרים. בעלי המקצוע נעזרים גם במאגרים בתשלום, וגם בכך יש להם יתרון על פני הממציא שמבצע את החיפוש בעצמו.

כך או כך, למעט במקרים ברורים שבהם נמצאה פרסום מדויק של ההמצאה, מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע באשר למשמעות תוצאות החיפוש על הפטנטבליות של ההמצאה. עוד יודגש, כי יש להביא לידיעתו של בעל מקצוע המגיש בקשה לפטנט בשם הממציא את הפרסומים שנמצאו שכן ישנן מדינות - וארה"ב בראשן - המחייבות חשיפת רשימת הפרסומים הידועים לממציא או לבא-כוחו והנוגעים לפטנטביליות של ההמצאה. הפרה של חובה זו משמעה בייטול הפטנט.

לסיכום, במאמר זה התייחסתי לחיפוש פטנטים. אף שניתן לבצע חיפוש באמצעות עורך דין או עורך פטנטים, רצוי בטרם נכנסים להוצאות מיותרות, לערוך חיפוש ראשוני בצורה עצמאית באמצעות האינטרט. הסברתי כי חיפוש שכזה מאפשר גם להעריך את השווי הכלכלי של ההמצאה ולא רק את כשירותה לקבלת פטנט. לאחר סיום חיפוש ראשוני, ובהנחה ותוצאות החיפוש אינן שוללות את חדשנות ההמצאה ואת ההתקדמות ההמצאתית שבה, ניתן לערוך חיפוש מדוקדק יותר באמצעות מנועי חיפוש ייעודיים לפטנטים. בחיפוש זה ישנו יתרון מסוים לחיפוש של בעל מקצוע, אף כי ניתן לחסוך בהוצאה (לא גדולה) זו. כך או כך, החיפוש לעולם לא יוכל להבטיח דבר, אלא לכל היותר להוות אינדיקציה לחומר הרקע הקיים, ולשוני שמוסיפה ההמצאה החדשה על גביו.

הכותב הינו שותף במשרד גלסברג, אפלבאום ושות'עורכי דין ופטנטים.

האמור אינו מהווה עצה משפטית ואין להסתמך עליו לשום צורך שהוא. האמור הינו דעתו האישית של הכותב בעת כתיבת דברים אלו, ואינו מהווה עמדת המשרד או לקוחותיו.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב