דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דולה - למה כדאי 

מאת    [ 18/02/2010 ]

מילים במאמר: 835   [ נצפה 2331 פעמים ]

 

 

דולה - למה כדאי?

תפקיד הדולה הוא לעזור ליולדת ולבן זוגה בהריון ובלידה, בין אם
מדובר בלידה בבית החולים או בבית היולדת, בלידה טבעית או בלידה
עם משככי כאבים והתערבות רפואית. הדולה מסייעת ליולדת ללדת
בכל דרך שהיולדת חפצה בה.


חווית הלידה היא חוויה הוליסטית המתרחשת בכל הרבדים של הקיום האנושי של האישה, הרובד הגופני, הנפשי, והרוחני. התייחסות לתהליך הגופני בלבד גורמת לנשים רבות להרגיש תחושות קשות כגון: תחושת החמצה, אכזבה, בדידות, חוסר אונים וכעס. חווית הלידה שלנו היא חוויה שמלווה אותנו כל חיינו. אין אישה , בת 90 או בת 30 , שאינה זוכרת בבירור את לידותיה. תפקידה של הדולה הוא לסייע ליולדת לחוות חווית לידה חיובית ולהתחיל את תקופת ההורות שלה ברגל ימין.

 

ההיסטוריה של המיילדות

עד סוף המאה ה-19 נשים ילדו בסביבתן הביתית בחברתן ובעזרתן של מיילדת, נשים בנות המשפחה ונשים נוספות בהן רצתה היולדת. נשים אלו תמכו ביולדת פיזית ונפשית על ידי עידוד רגשי, עיסויים, חליטות וכיוצא בזה בהתאם לתרבות המקומית. ישנן עדויות אומנותיות רבות, בפסלים, בחריתות  ובכתוב , חלקן בנות אלפי שנים,  בהן מתוארות נשים היולדות בתנוחה זקופה ובעזרת נשים אחרות.  בתמונות רבות היולדת נשענת על נשים מבנות המשפחה אשר תמכו ביולדת ועודדו אותה.  הדולה של
ימינו באה למלא את הצורך של היולדת בתמיכה זו.

עם התפתחות מדע הרפואה נקרא הרופא להתערב בלידה , בתחילה רק במקרי חרום. במשך הזמן, ככל שעלתה קרנו של מדע הרפואה,  התבסס מקומו של הרופא כמי שמטפל ביולדות במהלך ההיריון והלידה, ובתוך פרק זמן קצר יחסית שונה היחס ללידה מתהליך פיזיולוגי טבעי לתהליך רפואי כמעט פתולוגי המחייב התערבות, בקרה רפואית רציפה , עזרה על ידי משככי כאבים ומכשור רפואי. אולם אליה וקוץ בה!  התערבות גוררת התערבות והלידה שוב אינו תהליך אישי וקסום.

כיצד תסיע לך הדולה


הדולה מכירה טכניקות שונות כגון עיסוי, רפלקסולוגיה, דמיון מודרך, צמחי מרפא וטכניקות נשימתיות , שכולן יוכלו לסייע לכל יולדת . הדולה אינה מחליפה את הצוות הרפואי אלא נמצאת עם היולדת ובן זוגה בנוסף לצוות הרפואי.

העזרה ליולדת בשעת הלידה נועדה ליצור את האווירה האופטימאלית עבורה . אווירה רגועה סביב היולדת חשובה כי היא עוזרת ליצירת ההורמונים החשובים ולהתקדמות תקינה של הלידה. רעש וחרדה גבוהה לעומת זו גורמים ליצירת הורמונים של סטרס המעכבים את התקדמות הלידה. ואכן מחקרים סטטיסטיים מראים כי לידה עם דולה היא קצרה יותר בצורה משמעותית, בלידה עם דולה יש פחות לידות המסתיימות בניתוחים קיסריים פחות לידות עם חיתוך החיץ ופחות התערבויות באופן כללי. בן הזוג,  המקבל תמיכה גם הוא,  פנוי לתת את כל אהבתו ותמיכתו לבת זוגו היולדת. הדולה יודעת לתת מרחב ולהתרחק מעט כשיש רגעים בלידה שבני הזוג רוצים להיות לבדם.

כשאישה בוחרת ללדת בלידה פעילה היא תובעת להשיב לעצמה את עוצמתה בסיסית כיולדת כאישה וכאם.
והיא מעניקה לתינוקה את ההתחלה הטובה ביותר לחייו.

אולם לא כל הנשים רוצת ללדת בלידה פעילה , וגם לנשים אלו דרושה תמיכה. אמרה לי יולדת אחת "אני רוצה תינוק ביד והתהליך לא מעניין אותי. איני רוצה להבין מה אומרים הרופאים, או  מה אומרים המכשירים המחוברים אלי. זה רק מגביר אצלי את החרדה הגדולה ממילא. אני רוצה שאת כדולה תייבשי את הזיעה כשאזיע , תתני לי לשתות כשאהיה צמאה, תלבישי לי גרביים אם קר לי ותרגיעי את חרדותיו של בעלי , על מנת שחרדותיו לא יגבירו את החרדות שלי". בלידה כזאת תפקידה של הדולה היא ליצור אוירה רגועה ולמלא את חפצה של היולדת.

 

כמה מילים על ההורות של המילניום החדש

ההורות של המילניום החדש היא הורות חרדה. החרדה מתחילה מיד עם ההתעברות, מוגברת על ידי בדיקות רבות במהלך ההיריון והגדרות מעוררות פחד כגון " הריון בסיכון גבוה" וממשיכה לאורך כל חייו של הילד.

 

כנשים אנו מאמינות כי אם נלד טבעי, נניק את תינוקנו בכל מחיר, נזין את ילדנו רק במזונות בריאים , נמנע ממנו לראות יותר מידי טלוויזיה נשלח אותו או נשתתף איתו בכל החוגים המתאימים , נקנה לו יכולת להתמודד בעולם התחרותי שלתוכו נולד. בכל כשלון של ילדנו נחווה מעבר לתחושת דאגה טבעית גם תחושה של אשמה שתעלה עם המחשבה " איך יכולנו למנוע את הכישלון" ."מה יכולנו לעשות אחרת" . ובכן נשים יקרות איננו קוסמות ואיננו צריכות להיות. רובנו נותנות ככל שאנו יכולות לתינוק ולילד ורובנו עושות טעויות כל שהן במהלך הדרך. ועדיין רוב הילדים גדלים להיות מבוגרים חיוביים בחברה האנושית. יש כמובן יתרונות ללידה הטבעית ולהנקה אבל יש  להדגיש כי בעולמנו הרב גוני יש מקום לכל צורת לידה וגידול ילדים אותה נבחר במודע כאמהות, ויש לתמוך באם ולתת לגיטימציה לכל דרך ..

לסיכום,   על היולדת לבחור לעצמה את הלידה המתאימה לה, לידה בבית, לידה בבית חולים, לידה פעילה וללא משככי כאבים, לידה בשכיבה על הגב המנוהלת על ידי צוות בית החולים וכוללת מתן אפידורל והתערבויות רפואיות ככל שנדרשות . כל לידה שלאחריה האם המאושרת מחבקת תינוק בריא היא בסדר.

בכל לידה שתבחרי אני כדולה אהיה שם בשבילך , אסיע לך לבחור את הלידה המתאימה לך ואלווה אותך על מנת שחווית הלידה שלך תהיה חיובית ועוצמתית ככל הניתן.

 

לכניסה לאתר אינטרנט  לחץ כאן http://www.nira-doula.co.il/

 ליצירת קשר

נירה ירושלמי

050-8893693

077-2032099

shnior@netvision.net.il

 

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב