דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות המשפחה עם מצבי לחץ 

מאת    [ 16/02/2010 ]

מילים במאמר: 478   [ נצפה 4726 פעמים ]

משפחה הנקלעת למצבי לחץ עקב מחלה של אחד מבני המשפחה, עלולה להפוך ממשפחה פונקציונאלית למשפחה מתפרקת. התמודדות המשפחה עם מצבי לחץ עקב מחלה או נכות של אחד מבני המשפחה קריטית לגבי שמירה על התא המשפחתי והסתגלות בריאה למצב החדש. גם כאשר מדובר במצב לחץ בין בני זוג הנובע ממחלה או נכות של אחד מבני הזוג, חשוב ביותר ללמוד כיצד להתמודד.

ישנן משפחות נורמטיביות אשר חוות משברים עמוקים בעקבות מחלה או נכות פתאומית של אחד מבני המשפחה. תאונות דרכים, פיגועי טרור, תאונות עבודה או אבחנה של מחלות קשות כגון סרטן, ניוון שרירים, מחלת כליות וכד', הפוגעות באחד מבני המשפחה (או במשפחה כולה), מאלצות את המשפחה להתמודד עם המצב הקשה ולהסתגל למצב חדש. ההתמודדות הזו יכולה להביא את המשפחה למצבי לחץ וחרדה.

ההתמודדות כמשפחה או כבן זוג עם אדם חולה איננה פשוטה. אדם זה דורש המון תשומת לב: הן בהיבט הפיזי – טיפולים, בדיקות, מעקב וכו', והן מן ההיבט הנפשי – דיכאון, כאב, אובדן שליטה וכו'. האדם החולה או הנכה תלוי באנשים הסובבים אותו ותלות זו הופכת אמנם את בני המשפחה למשמעותיים עבורו, אך במקביל מגבילה את חופש האישי והרגשי שלהם.

לעיתים התמודדות מהסוג הזה עלולה לגרור את המשפחה להידרדרות וחוסר תשומת לב לבני המשפחה האחרים. אם למשל אחד ההורים חולה, רוב המשאבים (כלכליים, רגשיים, פיזיים) מופנים כלפיו. הילדים נאלצים לוותר הן על ההורה, כיוון שאינו יכול לטפל בהם, ולפתח עצמאות, והן על דברי גשמיים כצעצועים חדשים, חוגים וכד'.

פעמים רבות ילדים להורה נכה או חולה מתביישים במגבלה זו ונמנעים מלהזמין חברים או לספר על הוריהם לחבריהם. בנוסף, הם חשים פחות טובים כיוון שאין להם דמות הורית חזקה ומגנה. לעיתים הם מרגישים כי עליהם לטפל בהורים ואף חשים אשמה על המצב של ההורה (אולי הוא חולה בגללי).

גם בן זוג החווה מחלה של בן זוגו יכול לחוש אשמה. השקעת המשאבים המרובה בן הזוג החולה דורשת הקרבה רבה מצד בן הזוג בהרבה מישורים (כלכלית, רגשית, פיזית, הגבלת החופש, דאגה מתמדת).

מצבי לחץ מאופיינים בהתנהגויות של התפרצויות כעס, חרדות קיצוניות, דיכאון, תחושת מתח ועוד. על המשפחה לנסות למצוא את הדרך להתמודד עם המצב ועם התסמינים הנלווים אליו. פעמים רבות, ההתמודדות נעשית בצורה קלה יותר כאשר המשפחה נעזרת במאמן אישי. אימון אישי ומשפחתי בתקופה כה משמעותי ורבת שינויים, מאפשרת לכל אחד מבני המשפחה למצוא את המקום שלו בתוך התהליך ולמצוא בעצמו כלים להתמודדות וקבלה

חשוב לדעת, כיום ניתן למצוא מאמנים אישיים אשר מתמחים באימון רפואי, למאמנים אלה הכלים הנכונים לסייע למשפחה להכיל ולהתמודד נכון עם הלחץ המאפיינים שינויים קבועים או זמניים, עקב מחלה או נכות של אדם אהוב.

רונית לוי-תלמי מאמנת אישית מפתחת שיטת האימון הראשון בארץ ל"נשות נכים" מאמנת את קהילת הלהט"ב ובני משפחותיהם מאמנת נשים בצמתי התלבטות,משבר ושינוי ronitlt51@gmail.com http://www.ronitlt.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב