דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות עובדת בהריון 

מאת    [ 16/02/2010 ]

מילים במאמר: 512   [ נצפה 3902 פעמים ]

נשים יקרות הקשיבו: מתוקף תפקידכן בהבאת ילדים לעולם, יצר החוק דיני עבודה שנועדו להגן על זכויותיכן. עליכן לדעת את זכויותיכן על מנת לדאוג שהן יתממשו ועל מנת שרצונכם בהגשמת עצמכן כאמהות ונשות משפחה לא יפגום בחלומכן לאחוז בקריירה משגשגת או פשוט במקום עבודה יציב.

דיני עבודה - למי ולמה זה מתייחס

דיני העבודה, כשמם כן הם: אוסף של חוקים ותקנות לגבי זכויות עובדים וחובותיהם. החוקים נועדו להסדיר את מערכת היחסים בין עובד למעביד ולהגן על זכויותיו של העובד, שהוא הצד החלש במערכת היחסים. דיני העבודה עוסקים בנושאים כמו חופשות מחלה, עבודה נוספת, פיצויי פיטורין ופיטורין עקב הריון.

מה קובעים דיני עבודה לגבי פיטורין בהריון?

החוק בנושא הריון מאוד ברור: דיני עבודה אוסרים על פיטורין של אישה בהריון או בחופשת לידה. האיסור נמשך גם בתקופה של 60 יום מתום חופשת הלידה. האיסור חל על כל עובדת, בלי קשר למעמדה במקום העבודה ובתנאי שיש לה וותק של שישה חודשים לפחות אצל המעסיק או במקום העבודה.

החוק שאוסר פיטורין של עובדת בהריון מתקיים גם אם המעסיק לא ידע על הריונה של העובדת. מצבים כאלו עשויים לקרות כיוון שהחוק מחייב אישה בהריון להודיע למעסיקיה על הריונה רק החל מהחודש החמישי. גם הרעה בתנאי העבודה של עובדת בהריון אסורה על פי חוק ודינה כדין פיטורין בהריון.

חוק שוויון ההזדמנויות - הגנה נוספת על נשים הרות

חוק נוסף באוסף דיני עבודה שיכול גם הוא להגן על נשים בהריון הוא חוק שוויון ההזדמנויות. החוק קובע כי אסור להפלות עובדים על רקע נטייה מינית, הורות, מין או הריון. עובדת בהריון שפוטרה ועדיין אין לה וותק של שישה חודשים תוכל להיעזר בחוק זה אם תצליח להוכיח שפיטוריה נעשו מתוך אפליה על רקע היותה בהריון.

מצבים בהם ניתן לקבל היתר לפיטורין של אישה הרה

מעביד שרוצה לפטר עובדת שנמצאת בהריון, בחופשת לידה או שעוד לא עברו 60 יום מתום חופשת הלידה שלה, צריך להגיש בקשה למשרד העבודה והרווחה ועליו להוכיח כי עילת הפיטורין אינה קשורה לעובדת היותה בהריון. המעסיק והעובדת יזומנו לחקירה על ידי הממונה על עבודת נשים מטעם משרד העבודה והרווחה.

משרד העבודה והרווחה רשאי לתת גם היתר בדיעבד עבור פיטורין שכבר נעשו. במקרה שאישר משרד העבודה והרווחה את הפיטורין, יכולה העובדת לערער על החלטת המשרד או לפנות לבית הדין לעבודה. רצוי בשלב זה להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום דיני עבודה וזכויות עובדים (כגון עו"ד אריק שלו ושות' משרד עורכי דין).

דיני עבודה לגבי פיצויים על פיטורין בהריון

החוקים להגנת זכויות עובדים מגדירים מהם פיצויי פיטורין שעל מעסיק לשלם במקרה של פיטורין בהריון: עליו לשלם לעובדת פיצויים על כל חודשי ההריון בהם הייתה מפוטרת, על תקופת חופשת הלידה וכן על 90 יום לאחר תום חופשת הלידה- 60 הימים השייכים עדיין לתקופה האסורה לפיטורין ועוד 30 ימים שאמורים להיות הודעה מוקדמת על פיטורין.

דיני עבודה מקנים פיצויי פיטורין גם על התפטרות לאחר לידה

במשך תשעת החודשים הראשונים לאחר הלידה, יכול אחד ההורים להתפטר מעבודתו לצורך טיפול ברך הנולד ועדיין לקבל פיצויי פיטורין למרות שלא פוטר אלא עזב מיוזמתו. שימו לב שרק אחד מכם יכול להתפטר וליהנות מפיצויי הפיטורין. לשם כך קיימים דיני עבודה - להגן על זכויותיכם אך גם לדאוג לחובותיכם.

סקירה זו נכתבה ע"י המומחים של lawline.co.il - אתר המשפטים של ישראל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב