דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שתי מניות קטנות עם חלום ענק! האם הוא עומד להתגשם ? 

מאת    [ 16/02/2010 ]

מילים במאמר: 1100   [ נצפה 2319 פעמים ]

למרות חולשת השווקים במהלך חודש ינואר השנה, הרי שבמניות הקטנות אפקט ינואר דווקא בלט לטובה. מדד מניות היתר הכללי זינק ביותר מ- 11% ומדדי יתר 120 ויתר 50 טיפסו ב- 8.2% וב- 7.2% בהתאמה. את עיקר האפקט יש לזקוף לימים הראשונים של ינואר מאותן סיבות שמניתי כאן בחודש דצמבר. בסקירה האחרונה שפרסמתי באתר החברה ובאתר ביזפורטל, התייחסתי להזדמנות ההשקעה בשתי מניות: כלכלית ירושלים וכלל פיננסים. מניית כלכלית זינקה מאז בכ- 21.7% בעוד שמניית כלל פיננסים התנהגה בדומה למדד ת"א 100 וירדה בכשליש האחוז.

הפעם החלטתי להתייחס כאן לשתי מניות יתר עם חלום ענק. טיבם של חלומות הוא שלעיתים הם מתגשמים ולעיתים לא. בכל זאת, ההתרשמות שלי היא ששתי החברות הללו (כל אחת בתחומה) צועדת בכיוון הנכון.

המניה הראשונה אליה החלטתי להתייחס הינה סאמיט (שער סגירה אחרון 15/2/2010 - 5.922 ש"ח למניה). על סאמיט כבר כתבתי בעבר בהרחבה במאמר מסוף יולי 2009. מאז המניה אמנם טיפסה בכ- 25%, אבל תשואה כזו במהלך חצי שנה חיובית בבורסה בודאי אינה מצדיקה השקעה במניית יתר דלת סחירות. החלום במניית סאמיט מתבסס על עסקה יוצאת דופן שביצעה החברה בשנת 2009 לרכישת מניות "סאמיט גרמניה" במחיר הנמוך משווי המזומן שהיה בקופת סאמיט גרמניה בזמנו. בשל המינוף הגבוה של סאמיט גרמניה שמומן באמצעות הלוואות נון ריקורס, נוצר מצב בו סאמיט ישראל למעשה ביצעה עסקה עם סיכון נמוך וקיבלה תמורת הרכישה אופציה על ערכו של תיק נכסים עצום ביחס לגודלה. במקרה הגרוע, צניחה בשווי הנכסים בגרמניה הייתה מותירה את סאמיט עם המזומן שבקופה ואילו עלייה בשווי תיק הנכסים עשויה להכפיל את ההון העצמי של סאמיט לפי 2 ויותר מכך.

בינתיים, לא רק שהתרחיש הראשון לא קרה, אלא שסאמיט דיווחה לפני מספר שבועות על כך שלאחר משא ומתן ארוך היא הגיעה להסכם עם הבנק המממן לפיו היא תקבל הקלות מסויימות ביחס להסכם המקורי (ביחס להלוואות הבנק המממן) וכך תוכל לשמור על נכסי הנדל"ן שברשותה למרות המינוף הגדול ולמרות הירידה שהייתה בשנה שעברה בערך הנכסים (בשל הירידה בערך הנכסים הבנק המממן היה רשאי לחלט את נכסי הנדל"ן של החברה). אז מה החלום בסאמיט - ההון העצמי של סאמיט עומד על כ- 373 מליון ש"ח. תיק הנכסים הכולל שבמאזן החברה מגיע לכ- 4.5 מליארד ש"ח. האם יהיה זה סביר להניח שלאחר שיסתיים המשבר שווי נכסי הנדל"ן יעלה ב- 10% - אם כן, הרי שההון העצמי של סאמיט יותר מיוכפל. המניה נסחרת גם היום מתחת להון העצמי שלה, כך שהפוטנציאל (העתידי חשוב לציין) במקרה כזה גדול מ- 100%.

אז מהן בכל זאת הסיבות לעיוות השוק הכל כך גדול בנייר - אולי רמת הסחירות וגודל החברה (הקטן) מרתיעים את הגופים הגדולים. ייתכן גם שהמשקיעים פשוט מחכים לסימנים יותר מעודדים לגבי הנדל"ן בגרמניה, אשר בינתיים בכל זאת מתקשה להתרומם (נקודה חשובה שיש לעקוב אחריה).

המניה השנייה אליה החלטתי להתייחס כאן היא מניה קטנה בשם מובייל מקס (שער סגירה אחרון 15/2/2010 - 0.994 ש"ח למניה). במהלך המסחר היום (15/2/2010) המניה מזנקת בכ- 15%-20% במחזור גבוה יחסית לממוצע.

מובייל מקס הינה מניית חלום במהותה ולפני שאפרט כאן את הפרטים, חשוב לי לציין כי בשלב זה של חיי החברה, קיימת עדיין אי וודאות גדולה באשר להצלחת המוצר שהיא משווקת. המניה היא מניית יתר בעלת רמת סחירות ושווי שוק נמוכים והמוצר שהיא מספקת נמצא עדיין בשלבים מוקדמים של הטמעה/פיילוטים בארגונים שונים, למרות שמוצר פעיל קיים כבר מזה זמן.

החלום של מובייל מקס נמצא בטלפון הסלולארי. המכשיר הזה, אותו אנו נושאים לכל מקום משמש אותנו יום יום וקיימים אינספור שימושים שניתן לעשות איתו. מובייל מקס מתמקדת בנישה של הסטת שיחה. ברמה העקרונית, אין כל סיבה ששיחת טלפון שאנו עושים מהטלפון הסלולארי שלנו בעבודה מן המשרד תחוייב בזמן אויר. יתרה מכך, שיחה שיוצאת או נכנסת ישירות לסלולארי, אינה מנצלת את היתרונות שבמרכזיית הארגון כגון, הקלטה, שימוש בשלוחות וכו'. בארגונים גדולים, יש לכך חשיבות רבה. התוכנה של מובייל מקס יודעת לגרום לכך ששיחת טלפון היוצאת מן הטלפון הנייד של העובד, תעבור דרך מרכזיית הארגון, תוכל לנצל את הפונקציונאליות של המרכזייה וליהנות מתעריף מוזל. הפתרון של מובייל מקס מאפשר למשתמש גם הוזלת שיחות בעת נסיעה לחו"ל באופן שבעת ביצוע שיחת טלפון, התוכנה מבצעת את כל הליך ההתקשרות דרך ספק זול שנבחר מבעוד מועד, כאשר המשתמש אינו צריך להסתבך במספרי חיוג מסובכים כגון callback, כרטיסי חיוג וכו', אלא יכול לחייג באופן שקוף לאנשי הקשר המופיעים בזיכרון המכשיר.

במהלך השנה האחרונה, דיווחה מובייל מקס על מספר עסקאות פיילוט עם חברות תקשורת בינלאומיות גדולות, המעוניינות להשתמש במוצריה. אמנם היקף העסקאות אינו גדול ומסתכם במאות אלפי ש"ח לעסקה, אך מהות העסקאות הינה בפוטנציאל הענק למקרה שהחברות הללו אכן יחליטו לקדם את המוצר בצורה רצינית יותר אצל לקוחותיהן. במידה והמוצר אכן יתפוס, הרי שמבחינת מובייל מקס הקטנה מדובר בשוק בעל פוטנציאל כמעט אינסופי. האם החלום לחזור על סיפור קומברס הוא בר הגשמה - אנחנו עדיין רחוקים משם מאד ולפני שמפנטזים, כדאי לקחת בחשבון גם את הסיכונים.

אז כמה מילים על סיכונים. ראשית, המוצר של מובייל מקס פעיל אצל מספר לקוחות כבר למעלה משנה ופריצת הדרך טרם התרחשה. העסקאות שמתבצעות הן על בסיס מספר רישיונות וחברות שרוכשות רישיונות עושות זאת בשלבים בהתאם לצורך ולהתקדמות, כך שבשלבים הראשונים לפחות לא צפויות עסקאות ענק. חברות שמשתמשות במוצר כבר תקופה, טרם ביצעו הזמנות גדולות של ממש למרות התקוות הגדולות. בכל זאת, הדיווחים האחרונים מעידים על כיוון חיובי בעסקיה של החברה.

 

לסיכום,

בעוד שבחלק ממניות החלום בבורסה ובמיוחד בכמה מניות מתחום הגז המשקיעים מוכנים לשלם פרמיה עצומה על חלום שאין כל ודאות להתגשמותו, דווקא במניית סאמיט, לא רק שאין פרמיה, אלא שהחברה נסחרת אפילו מתחת להון העצמי הנוכחי שלה. במובייל מקס, למרות שיש פרמיה על החלום, הרי שהיא לא בשמיים (אלא בגובה שווי החברה בבורסה - כ- 43 מליון ש"ח). החברה הינה בעלת מוצר טכנולוגי שעובד, לקוחות גדולים שבוחנים אותו ועשויים לבצע הזמנות המשך ופוטנציאל כמעט אינסופי ביחס לגודלה של החברה.

 

הנכם מוזמנים לקרוא סקירות נוספות באתר האינטרנט שלנו בכתובת www.kabin-invest.co.il.

גילוי נאות

חברת קבין בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות ללקוחות. ניירות ערך של חברות המוזכרות בדו"ח זה, לרבות ניירות של כלכלית ירושלים (מניות ואגרות חוב), כלל פיננסים, מובייל מקס, סאמיט ומניות אחרות מוחזקים ו/או עשויים להיות מוחזקים בחלק מן התיקים הנ"ל וקבין בית השקעות בע"מ עשויה לרכוש ו/או למכור את ניירות הערך האמורים ללא כל הודעה. הכותב הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ. הנתונים הינם למועד כתיבת המאמר (15/1/2010) ומבוססים על מידע שהתפרסם באתר הבורסה ובעיתונות הכלכלית. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור את ניירות הערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים או מטבעות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. האמור לעיל מוגש כאינפורמציה בלבד. מסמך זה מתבסס אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור ועל הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מעודכנים. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.

 

רן קבין
מנכ"ל
קבין בית השקעות בע"מ
נייד: 054-4203514
טל.  03-5616711
פקס. 03-5616710
rank@kabin-invest.co.il
www.kabin-invest.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב