דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרת זכויות יוצרים 

מאת    [ 15/02/2010 ]

מילים במאמר: 441   [ נצפה 2313 פעמים ]

בית המשפט העליון נקט צעד נוסף ומרחיק לכת, במגמה הנמשכת של החמרה והחרפה של ההגנה על זכויות יוצרים ובמאבק העיקש נגד השמעת מוזיקה בפומבי בעסקים ברחבי המדינה.

המדובר, כמובן, שוב בתביעה של אקו"ם, אגודת המלחינים והכותבים של מוזיקה בישראל, על הפרק תביעה נגד בית קפה בקניון בנתניה אשר קיים הופעה חיה של אומן שביצע יצירות מוסיקליות. מפסק הדין עולה כי לקניון הדרים, בו שכן בית הקפה, היה הסכם עם אקו"ם והוא קיבל רשות להשמיע מוזיקה, אך ההסדר לא כלל הופעות חיות בתוך בית הקפה, אלא רק ברחבות הפתוחות של הקניון.

אמנם התרגלנו לכך שאקו"ם תובעת ואף זוכה שוב ושוב בתביעות נגד בתי עסק קטנים, בתי קפה, מספרות, וכל מקום מסחרי בו משמיעים מוסיקה בלי לשלם תמלוגים. אך הפעם מדובר בהליך מיוחד במינו. אקו"ם לא הסתפקה בתביעה נגד בית הקפה, קפוצ'ין עסקי מזון בע"מ, אלא הגישה את התביעה נגד המנהל של בית הקפה. תביעה אישית לאחריות אישית.

ברור התביעה התחיל בבית משפט השלום ברחובות. בית המשפט קיבל את התביעה וקבע פיצוי של 70,000 ש"ח לטובת אקו"ם. בערעור שהוגש לבית משפט המחוזי בתל אביב טען בית הקפה בין היתר שבלתי אפשרי להטיל אחריות אישית על המנהל. בית המשפט המחוזי, קבע כי אין מקום להטיל אחריות אישית על המנהל. השופטים במחוזי הגיעו להחלטה כי, הטלת האחריות האישית על המנהל פוגעת בעקרון היסוד של האישיות המשפטית הנפרדת של התאגיד. לדעתם, לא ניתן לומר שהמנהל השמיע את היצירות לתועלתו הפרטית, אלא למטרת מסחר של בית הקפה, ואין מקום לזהות את התועלת לבית הקפה, עם תועלתם הפרטית של בעלי המניות או המנהלים.

למרות זאת בבית המשפט העליון התהפכה הפסיקה. למרות משקלם האישי הכבד של השופטים הבכירים בבית המשפט המחוזי, לא היסס העליון, לקבוע  כי מנהל בית הקפה אחראי אישית על הפרת זכויות היוצרים הגלומה בהשמעה הפומבית של היצירות, וכי ההפרה נעשתה ל"תועלתו הפרטית". השופט נעזר בחוק זכויות היוצרים החדש, שנכנס לתוקפו לאחר האירוע בבית הקפה. החוק הקודם דרש לצורך הטלת אחריות כי האדם "הרשה, לתועלתו הפרטית, להשתמש ביצירה לשם הצגתה בציבור בלא הסכמת בעל זכות היוצרים". החוק החדש, משנת 2007 קובע כי "המרשה לאחר, למטרת רווח, שימוש במקום בידור ציבורי לשם ביצוע פומבי של יצירה, בלא רשותו של בעל זכות היוצרים...". שינוי זה מקביל לדעתו של בית המשפט העליון את המגמה להרחיב את האחריות לעזור ליוצרים ככל הניתן להתגונן מפני {גזלגזילה של זכויותיהם.

בית המשפט העליון נשאר נאמן למגמה הרווחת בו בשנים האחרונות, להחמיר ולהרחיב את האחריות על הפרת זכויות יוצרים, וזאת אפילו תוך כדי התעלמות מאינטרסים ציבוריים או משפטיים אחרים, הדוחפים לכיוונים אחרים, כמו חופש הביטוי, חופש העיסוק, או האישיות המשפטית הנפרדת של התאגיד. המגמה הזו נובעת במעמקיה מהשינויים הטכנולוגיים המאיימים לשנות מן היסוד את דיני זכויות יוצרים. כל עוד השינויים האלה לא מתרחשים, יש לשים לב למגמה הזו ולהיזהר. הפרת זכות יוצרים הפכה לעילה אוטומטית להרמת מסך ולהטלת אחריות אישית על מנהלים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב