דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להיזהר מהפרת זכויות יוצרים באינטרנט? 

מאת    [ 13/02/2010 ]

מילים במאמר: 798   [ נצפה 2783 פעמים ]

חשוב לדעת! איך אנחנו נזהרים מהפרת זכויות יוצרים באינטרנט? מהן זכויות יוצרים בעצם ומה נחשב כהפרה שלהן? כל מה שחשוב לדעת על הפרת זכויות יוצרים. להלן.

בשנים האחרונות נהפכה ההגנה על זכויות יוצרים לקשה יותר ויותר וזאת לאור ההתקדמות המטאורית של הטכנולוגיה שלנו. השאלה מהי הפרה של זכויות יוצרים תמיד הייתה מורכבת אך בעידן האינטרנט, נהפכת ההגנה על זכויות יוצרים לקשה הרבה יותר והדרכים לפגוע בזכויות יוצרים התרבו.

אין ספק כי מגוון האפשרויות העומדות בפני משתמשים באינטרנט הוא אינסופי כך שמרגע שדבר יצירתנו נמצא ברשת, יש לקחת בחשבון שהמעקב אחר השימוש שנעשה בו יהיה מסובך מאוד. לאור זאת, ישנה משמעות גדולה לחוק זכויות יוצרים אשר תפקידו לאסור על שימושים לא נאותים בזכויות יוצרים אולם יש לא מעט הטוענים כי יש עוד דרך ארוכה עד שתהיה הגנה אמיתית לזכויות יוצרים באינטרנט מפני שהחוק איננו מחמיר דיו כלפי ציבור המשתמשים.

 

כאן המקום להמליץ לגולשים להתייעץ בכל הקשור לזכויות יוצרים באינטרנט בפורום זכויות יוצרים>>

 

 

 

הגנה על נכס לא מוחשי תמיד תהיה מסובכת יותר מהגנה על נכסים פיזיים שלנו. הפגיעה בנכסים מוחשיים היא ברורה וחד משמעית. אין כל קושי לדעת ולקבוע מהי פגיעה שכזו ולהעניש את הפוגע. כאשר אנו מדברים על זכויות יוצרים, עלינו להתמודד קודם עם שאלה מקדמית האם השימוש שנעשה הוא אכן שימוש אסור על פי חוק זכויות יוצרים.

לעיתים רבות נתקשה לענות על השאלה הזו טרם ניכנס אל כותלי בית המשפט וזאת משום שחוק זכויות יוצרים מכיל רשימה פתוחה של שימושים מותרים. מספר השימושים המנויים במפורש כאסורים אינו גדול ולמעשה רק אם השימוש שנעשה ביצירתנו נמנה עליהם, נוכל לדעת מראש כי תביעתנו תתקבל בבית המשפט.

אין כל ספק כי קיומה של רשימת שימושים פתוחה מערערת את מעמדם החוקי של זכויות יוצרים ויש הסבורים כי חוק זכויות יוצרים אינו שלם כפי שהוא כעת. מאידך, חובה להבין כי לא תמיד ניתן להגביל את ציבור המשתמשים בצורה גורפת. הגבלתם חייבת להיות מידתית וסבירה אחרת כל שעשינו הוא להגן על אחד במחיר של פגיעה קשה בשני.

מהי יצירה מוגנת?

הנחת המוצא כי כל יצירה נכנסת בגדרי החוק ומקבלת הגנה של זכויות יוצרים היא שגויה. חוק זכויות יוצרים מונה שני תנאי סף שאם יצירתנו אינה עומדת בהם, החוק לא יגן עליה:

1. דרישת מקוריות היצירה – יצירה חייבת להיות מקורית, כלומר עליה לבטא רעיון מקורי של מי שיצר אותה. דרישת המקוריות אינה חד משמעית כפי שנדמה לנו היות שהשראה איננה נפסלת כאן ויכול בהחלט להתעורר וויכוח האם ההשראה שלנו גובלת בהעתקה או שמא היא אכן יצרה רעיון מקורי משלה. העתקה ניכרת, חשוב לומר, איננה נחשבת כיצירה מוגנת אף אם קיבלנו אישור להעתקה.

מעל הכול, ברור לנו שככל שיצירה היא דינאמית יותר, יש יותר מקום לדיון בשאלת המקוריות והתשובה אינה נשלפת מן השרוול.

2. מקובעות – חוק זכויות יוצרים דורש כי היצירה תהיה מקובעת באופן כלשהו. הפסיקה הראתה גמישות רבה בנושא זה וניתן לומר כי דרישה זו אינה מהותית כל כך כמו דרישת המקוריות עליה לא יהיו פשרות.

3. הצעד הבא – אחד הקשיים העיקריים בעניין של הפרת זכויות יוצרים הוא הוכחת הנזק. אף אם עברנו את תנאי הסף שפורטו לעיל, לא תמיד אנחנו יכולים להוכיח את הנזק שנגרם לנו כתוצאה מההפרה, בוודאי אם מדובר בזכויות יוצרים באינטרנט. חוק זכויות יוצרים מכיר בבעיה הזו ועל כן מאפשר ליוצר שנפגע או לבעל יצירה לקבל פיצוי כספי ללא הוכחת נזק וזאת עד לסך של 100,000 ש"ח.

אפשרות זו שניתנה בחוק עומדת כטיעון נגד איתן למדי כנגד הטענה כי חוק זכויות יוצרים איננו מגן מספיק על יוצרים. מתן פיצוי ללא הוכחת נזק הוא נקיטת עמדה נחרצת כנגד מפרים אך יש אלו הטוענים כי רשימת השימושים המותרת צריכה להיות מוגבלת מלכתחילה ואין להסתפק בעובדה כי כאשר נגרם כבר הנזק, ניתן לקבל פיצוי.

הגנה על זכויות יוצרים באינטרנט

עולם זכויות יוצרים היה מאז ומתמיד בעייתי להגנה. יש מעט מאוד כללים חד משמעיים עליהם אפשר להישען ולרוב נבחן כל מקרה לגופו. קודם כל נבהיר כי אם יצירתכם עומדת בתנאי חוק זכויות יוצרים היא מוגנת, גם כאשר אתם מעלים אותה לאינטרנט. אולם צריך להבין כי ההשגחה על אופן השימוש שייעשה בה הוא קשה מה גם שישנו וויכוח מהו שימוש מותר. ישנה הנחת מוצא כי שימוש שמטרתו עשיית רווח הוא הפרה של זכויות יוצרים אך שימוש לצורך אקדמיה למשל איננו אסור. מישהו יכול באמת להסיק מכך משהו?

אין כל ספק, ההשקפה מהו שימוש הוגן יכולה להשתנות כל כך הרבה פעמים ובסופו של יום הכול נתון לשיקולו דעתו של בית המשפט וכיצד הוא רואה את השימוש. ככל הנראה, הדרך להגנה מקיפה של זכויות יוצרים בכלל וזכויות יוצרים באינטרנט בפרט תהיה דרך הפסיקה היות שהחוק כוללני מדי ואינו מכסה חלק נכבד מהשטח.

הפרת זכויות יוצרים – מתי בעצם זה קורה?




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב