דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדברה כימית לעומת ביולוגית 

מאת    [ 13/02/2010 ]

מילים במאמר: 437   [ נצפה 9992 פעמים ]

על פני כדור הארץ קיימים לפי הערכות שונות למעלה ממיליארד מיני בעלי חיים שונים. מגוון הבריאה נע מחד תאיים או אפילו מולקולות יחידות (וירוסים) ועד למערכות מורכבות לאין שעור כמו המוח האנושי. המגוון הזה רלוונטי לעיניינו משתי סיבות: האקולוגית והבוטנית. האקולוגיה, או יחסי הגומלין בי היצורים השונים, היא מערכת שברירית למדי, והפרת האיזון העדין השורר בה זה אלפי שנים עלול להתברר כאסון חסר תקנה, ולראיה ההתחממות הגלובלית. מאידך, אחדים מהמינים על פני כדור הארץ מזיקים לאדם או לגידוליו, ולכן שומה עלינו להדביר אותם. לכאורה בין שתי הסיבות שלעיל קיים ניגוד אינטרסים, ולהלן נפרט בקצרה כיצד כל אחת משיטות ההדברה הנפוצות בימנו, הביולוגית והכימית, משפיעה משתי הבחינות הללו.

כימית

הדברה כימית היא ללא ספק השיטה הזולה והיעילה (בטווח הקצר לפחות) מבין השתים. מדובר בפיזור רעלים הפוגעים בתפקודם של המזיקים אך לא בתפקודם של הצמחים. מחירם של חומרי ההדברה הכימית זול יחסית והם נוחים ביותר לשימוש. בעבר נעשה שימוש בעיקר בחומר DDT, אך היום תרכיב זה כמעט ולא בנמצא בחקלאות שכן הרעלן נספג בצמחים וכך יכול לגרום להרעלות בבני אדם. השימוש העיקרי הוא בפוספאטים אורגניים, שאמנם רעילים לבני אדם, אך מתפרקים מהר יחסית ולא ממשיכים בשרשרת המזון. אי לכך, גם בחומרי הדברה לשימוש ביתי המרכיב העיקרי הוא הפוספטים האנאורגניים (אם כי לעיתים נדירות קיימות בהן כמויות קטנות של נגזרות של DDT, לפגיעה במזיקים שפיתחו עמידות לחומרי ההדברה האחרים). לנוחות מקסימלית, חומרי ההדברה ליבולים ביתיים (גינות נוי וכו') נמכרים לעיתים בתערובת עם חומרי דישון (מחיר חבילה של 3 קילו מרוכזים, העלול להספיק לשנה לשטח של 10 מ"ר של גידולים גבוהים, עומד על כ90 שקלים). חומרי הדברה למזיקים ביתיים אחרים, כמו ג'וקים או נמלים טורדניות, נמכרים בדרך כלל בתרסיסים (שלל הKים למיניהם: K300 לשימוש ביתי, K600 לגינות וכו').

במקרים קשים יותר של מזיקים שלא מגיבים לטיפולים שהזכרנו, יש להשתמש בריסוס מסיבי של כל החללים. במקרה זה מומלץ ביותר להשתמש בחברת הדברות מיקצועית, שכן כאמור רבים מהחומרים הללו מזיקים מאוד לאדם ושימוש לא נכון בהם עלול להביא להרעלות קשות. הדברה ביתית על ידי מדביר מוסמך עלולה להשתנות במחירה לפי שטח הבית ושיטות ההדברה, אך מדובר בטווח מחירים של 200 שקלים ומעלה.

ביולוגית

הדברה ביולוגית פחות יעילה כפתרון למזיקים הביתיים, אך בשימוש חקלאי (גם בית) היא עולה בכמה בחינות על אחותה הכימית. הרעיון הוא הבאת מינים אחרים שאינם מזיקים לאדם (או ליבול) ושיפריעו לגידולם של המינים המזיקים. מסיבה זו היא בטוחה לחלוטין לשימוש, אך דורשת התאמה מירבית של סוג ההדברה (קרי המין שמביאים) למזיק. כך לדוגמא נביא את יתוש האפידולטס להדברת כנימת העלה (כמאה שקלים ל500 גלמים), את צרעת האנגירוס להדברת כמחית ההדר (55 שקלים עבור 1000 צרעות בוגרות), פשפש האוריוס להדברת התרפיס (175 שקלים ל500 יחידות פשפש) וכד'.

אתר לוקאלי הוא מדריך בעלי מקצוע מכל התחומים, מכל הארץ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב