דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוסח צוואה נכון - מהו? 

מאת    [ 11/02/2010 ]

מילים במאמר: 762   [ נצפה 8601 פעמים ]


עריכת צוואה נכונה ותקינה על פי דין היא חשובה ביותר. במידה והצוואה שכתבנו לא עומדת בדרישות החוק, קרי, נתגלה פה פגם, היא אינה תהיה ברת תוקף והרצון שלנו, כפי שמשתקף בה, לא ייצא לאור. כאשר הצוואה לא נערכה על פי חוק או כאשר אין צוואה כלל, יש להגיש בקשה לקבלת צו ירושה. החיסרון בצו ירושה הוא שחלוקת העיזבון נעשית על פי חוק ואין היא בהכרח משקפת את רצונו של המנוח בדבר חלוקת רכושו.

כאשר הנפטר ערך צוואה בחייו ובהנחה שהיא נעשתה על פי דין, היורשים צריכים לבקש צו קיום צוואה ואז תחולק הירושה על פי מה שנקבע בצוואה. בהעדר צוואה, כאמור, מחולקת ירושתו של המנוח על פי דין. במקרה כזה יש להגיש בקשה לקבלת צו ירושה והירושה תחולק על פי הסדר הקבוע בחוק, למשל, זכות הראשונים היא בין בן הזוג של הנפטר לבין הילדים שלו.

החוק מכיר בארבע צורות שונות של צוואה והן ורק הן בעלות תוקף משפטי. אנו מבהירים כי צוואה אשר לא תיעשה על פי הדרכים הללו, כפי שמיד נפרט, סביר להניח כי לא תהיה ברת תוקף ועל כן בקשה לקבלת צו קיום צוואה תידחה והירושה תחולק על פי דין.

זה המקום לציין כי שופטים הדנים בענייני צוואה, בודקים בזהירות יתרה את הנסיבות ואת אופן עריכת הצוואה וזאת על מנת לוודא שהצוואה לא נכתבה בכפייה כלשהי אלא באמת מרצונו החופשי של המנוח. בית המשפט רוצה להשתכנע כי הצוואה אכן מגלמת ומשקפת את רצונו של הנפטר.

יש לציין כי סיוע מקוון בתחום ניתן בצורה נהדרת בפורום פעיל ומקצועי ביותר, כדאי להשתמש בפורום דיני משפחה >>

סוגי צוואות

כפי שאמרנו, כאשר קיימת צוואה, יש להגיש בקשה לקבלת צו קיום צוואה. במידה והצוואה תקינה, אין כל סיבה שלא יתקבל הצו. במקרים בהם הנפטר לא הותיר אחריו צוואה, על היורשים להגיש בקשה לקבל צו ירושה. לאחר קבלתו, תחולק הירושה על פי מה שקבוע בחוק. צוואה נכונה היא צוואה העשויה באחת מן הדרכים הבאות:

1. צוואה בעדים –  זוהי צוואה אשר נערכת בנוכחותם של שני עדים לפחות והם חותמים עליה לאחר הצהרת המצווה בפניהם כי זוהי אכן צוואתו. בחתימתם, מאשרים למעשה העדים  שזהו אכן רצונו של המצווה.

הצוואה יכולה להיות מודפסת או בכתב יד אך החתימה של העדים והמצווה מוכרחה להיות בכתב ידם. אם צוואה בעדים נעשית על פי דין, לא אמור להיות כל מכשול לקבל צו קיום צוואה אך יש להקפיד על הכללים.

2. צוואה בפני רשות –  זוהי צוואה הנערכת בפני רשות שיפוטית כגון שופט, דיין או נוטריון. צוואה זו יכולה להיות בכתב או בעל פה.

3. צוואה בכתב יד – זוהי צוואה אשר נכתבה ונחתמה על ידי המנוח כאשר החתימה של המצווה היא קריטית. ללא חתימה של המצווה, לא יתקבל צו קיום צוואה היות שאין הוכחה לגמירות דעת של המצווה. הכוונה היא כי אין הוכחה שהצוואה משקפת את רצונו.

כאשר מוגשת בקשה לקבלת צו קיום צוואה כשהצוואה נערכה בכתב יד, על המבקש להוכיח כי הצוואה אכן נערכה על ידי הנפטר ובית המשפט נזהר מאוד במקרים אלו בשל הפתח הרחב למרמה שסוג צוואה זו טומן בחובו.

4. צוואה בעל פה – סוג צוואה זה הוא הנדיר ביותר. מדובר במצב שבו המצווה מצוי על ערש דווי והוא אומר את צוואתו בעל פה. יובהר כי על המצווה להיות צלול בנפשו בעת אמירת הצוואה.  צוואה בעל פה צריכה להיות בפני שני עדים אשר שומעים אותה ורושמים במדויק את אשר אומר להם המצווה.  צוואה שכזו צריכה להיות מופקדת בהקדם האפשרי בבית המשפט לענייני משפחה.

אין זה משנה באיזו דרך צוואה בחרתם אלא חשוב כי תקפידו למלא אחר התנאים של כל סוג של צוואה אחרת, היורשים שלכם יתקשו בהוצאת רצונכם מן הכתב אל המציאות. מומלץ מאוד להיעזר בעו"ד בכתיבת צוואה וכך תוודאו כי הצוואה נעשית על פי החוק.

התנגדות לצוואה

לאחר שנתקבל צו קיום צוואה, רשאי כל יורש אשר סבור כי קיימת הצדקה לביטול הצוואה,להגיש התנגדות. בית המשפט לענייני משפחה ידון בהתנגדות ויובהר כי נטל ההוכחה כי יש פגם בצוואה מונח על כתפיו של המתנגד. למותר לציין כי ככל שנקפיד לערוך צוואה על פי דין, כפי שפירטנו כאן בהרחבה, כך נצמצם את הסיכוי שניאלץ להתמודד עם התנגדות לצוואה.

מה זה צו ירושה?

על מנת להשלים את הדיון שלנו בענייני צוואות, מצאנו לנכון להסביר מעט על צו ירושה. צו ירושה נדרש היכן שהמנוח לא הותיר אחריו צוואה ואז היורשים צריכים להגיש בקשה לקבלת צו ירושה. חשוב להבין כי צו ירושה רק מצהיר על זכותם של היורשים לרשת. לאחר מתן הצו, יש לממש את הצו בפועל ולחלק את הירושה על פי דין.  בקשה לקבלת צו ירושה מוגשת בארבעה עותקים כאשר במידה ועו"ד מגיש את הבקשה בשמנו, עלינו לצרף ייפוי כוח.

לסיכום, עריכת צוואה באופן נכון וחוקי היא בעלת חשיבות אדירה, כפי שראינו כאן. מומלץ להיעזר בעו"ד לעניין זה על מנת להקל על היורשים שלכם בבוא העת.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב