דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ליווי התפתחותי- האם יש חשיבות לסדר שלבי ההתפתחות? 

מאת    [ 11/02/2010 ]

מילים במאמר: 749   [ נצפה 2740 פעמים ]

 

לכל, זמן; ועת לכל-חפץ, תחת השמים (קהלת; ג').

ישנם תינוקות "המתפתחים מהר" ומדלגים על שלב זה או אחר, ואימותיהם תוהות האם זה רצוי. היו זמנים שהתשובה לכך היתה חיובית ונלהבת, אך היום חושבים אחרת. כפי שנאמר כבר לא אחת, התפתחותו של התינוק היא רצף של שלבים, שכל אחד מהם מתבסס על זה שלפניו. מכיוון שכך, להתפתחות תקינה חשיבות רבה; לא כל תוצאותיה נראות מיד, וחלקן יבוא לידי ביטוי רק בשלבים מאוחרים יותר בחייו של התינוק (כאשר הוא כבר ילד). הדברים אמורים גם לגבי קשיים שמקורם בהתפתחות לא תקינה, העלולים לצוץ שנים לאחר מכן, ואז קשה הרבה יותר לתקן אותם. לכן, לסדר של שלבי ההתפתחות יש חשיבות- לכל שלב זמנו שלו, ותפקיד המלווה התפתחותית הוא לאתר תינוקות שנראות בעיות בהתפתחותם, לקדם אותם עפ"י הסדר הנכון, לסייע להם ללמוד את שלא למדו בעצמם, להשלים שלבים עליהם דלגו וכו'.

מהי חשיבותו של סדר שלבי ההתפתחות של התינוק?

לביצוע כל פעולה מוטורית דרושות יכולות  מסוימות. כדי להתהפך מהבטן לגב, למשל, מגביה התינוק את מרכז הכובד של גופו, ע"י הרמת הראש, ובעזרת תנועות הגפיים הוא מסיט אותו הצידה, ובכך יוצר את הגלגול. כדי לעשות זאת חייב התינוק להיות מודע לאיברים ולשרירים המשתתפים בפעולה, ולדעת לתפעל אותם ביעילות. מובן מאליו, אם כן, שלפני שהוא לומד להתהפך, חייב התינוק להכיר את הרמת הראש ולהיות מודע לכך שיש לו ידיים ורגליים. לכן חייבת הרמת הראש לבוא לפני ההתהפכות. ומה יקרה עם תינוק שידלג על שלב הרמת הראש וינסה להתהפך? סביר להניח שבסופו של דבר יצליח. אך זו תהיה פעולה מסובכת ומסורבלת, שתדרוש ממנו השקעת משאבים רבים, שיבואו על חשבון דברים אחרים שעליו ללמוד לבצע, יחבלו בפעולות בסיסיות אחרות בהמשך ויעכבו אותן.

המקרה המתואר להלן, מדגים זאת היטב:

תינוקת בת 11 חודשים, נקרא לה ענוה, היתה עוברת ממצב שכיבה למצב ישיבה בעזרת רצף הפעולות הבא: בעזרת ידיה היתה דוחפת את גופה לאחור, כשהיא במצב שכיבה על הבטן. תוך כדי כך היתה מפשקת את רגליה פישוק רחב וכך מתיישבת על אחוריה. ענוה לא הכירה צורות ישיבה נוספות, לא נעזרה בברכיה ובנוסף לכל לא ידעה לחזור למצב שכיבה.
מה גרם לענוה לפתח את הדרך המוזרה הזו? כדי לענות על כך עלינו לחזור לשלבי ההתפתחות הקודמים, כי הם הבסיס להתיישבות יעילה. עקב טונוס שרירים נמוך מאד וגמישות יתר, במיוחד בגפיה התחתונות, לא למדה ענוה לזחול כראוי. טיפול יעיל בטונוס השרירים ובגמישות היתר ולימוד זחילה נכונה, הם סיוע יעיל להתפתחותה התקינה ולמניעת קשיים בהמשך.
ואכן, תינוקות כמו ענוה, לפני שילמדו כיצד מתיישבים בצורה נכונה, יש לטפל בטונוס השרירים הנמוך שלהם ובגמישות היתר, לאחר מכן לפתח ולשכלל את יכולתם לעמוד על שש ולזחול בכל צורות הזחילה, ורק לאחר שירכשו מיומנויות אלה, יוכלו ללמוד להתיישב "כמו שצריך".
זה נשמע כמו טיפול ארוך ומסובך, אך למען האמת הוא פשוט ומהנה, ותוצאותיו מהירות: באמתחתי תרגילים לכל מטרה, המיועדים לביצוע עם התינוקות (להבדיל מ- על התינוקות). תינוקות אוהבים ללמוד ושמחים כאשר הם רואים תוצאות. לכן הם משתפים פעולה בשמחה. עמם שמחים גם אנו, המטפלים. בסוגריים אעיר, שמטפלים זה לא רק מלווה התפתחותית. הטיפול יכול להינתן על ידי ההורים (שזה הרצוי ביותר), אך גם המטפלות או כל מי שיקבל הדרכה מקצועית.
בהתאם לגישה זו, התחיל הטיפול בענוה במספר פעולות מקדימות: תרגילים לחיזוק טונוס השרירים הנמוך ולהקטנת גמישות היתר. בד בבד למדה ענוה להכיר את ברכיה, על ידי נגיעות רבות בהן בליווי הסבר מילולי שאלה הן ברכיה (תתפלאו מה הם מבינים, הקטנטנים האלה). בנוסף בוצעו גם תרגילים לריכוך הצלעות, שהיו נוקשות. כל אלה הכינו את ענוה לתרגילים שלימדו אותה עמידת שש ובהמשך את כל צורות הזחילה. רק משבוססו כל אלה הגיעה ענוה, סוף סוף, לשלב הישיבה. גם את הישיבה היא למדה תוך כדי ביצוע תרגילים- קודם ישיבה ישרה, אחר כך ישיבה צידית (צד שמאל וצד ימין) ובהמשך ישיבת עקבים. ישיבה בסיכול למדה ענוה כבר בעצמה.
הטיפול בענוה והעבודה עימה נעשו במסגרת המעון שלה. הביצוע היה ע"י צוות המעון, יחד אתי כמלווה התפתחותית ובהדרכתי המקצועית. הוא ארך שני מפגשים בהפרש של שבוע זה מזה, ללא עבודה בניהם. התוצאות נראו כבר תוך כדי הטיפול ועם הזמן הלכו והשתבחו באופן ספונטני.

אז מה ראינו ומה למדנו?

למדנו שתינוקות אוהבים ללמוד,לומדים במהירות, ואפשר לתקשר עימם.
למדנו על חשיבות הליווי ההתפתחותי, שבמקרה של ענוה, יושם במסגרת המעון שלה.
ראינו עד כמה חשוב שהתינוקות יגיעו למיומנויות ראויות בכל שלב של התפתחותם, ועל פי הסדר הנכון. במקרה של ענוה חזרנו שלב אחד לאחור (לשלב הזחילה) כדי ששניתן יהיה ללמד אותה להתיישב.
והחשוב מכל- למדנו שאם חלים שיבושים בהתפתחות, ניתן לתקן זאת בקלות יחסית ובמהירות, אם מקפידים שהתיקון יהיה בזמן אמת. לאחר מכן הטיפול יעיל פחות.
במקרה של ענוה, תינוקת חמודה שלא ידעה לזחול כראוי ולא ידעה להתיישב בצורה יעילה, נדרשו שני מפגשים בלבד על מנת לתקן זאת. וודאי תסכימו אתי שזוהי בשורה מעודדת מאד.

 

אפרת פינקלר
מתמחה בהתפתחות תינוקות
אבחון, טיפול וליווי התפתחותי
שלבי התפתחות | התפתחות תינוקות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב