דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דוד שמש 

מאת    [ 09/02/2010 ]

מילים במאמר: 446   [ נצפה 4476 פעמים ]

כל דירת מגורים הנבנית בישראל מחויבת בהתקנת דודי שמש, מלבד בתים גבוהים מאוד (בעם שטח הגג אינו מספיק לכל דודי השמש של כל הדירות), בתים המוגנים בתקנות חוק מהצבת מבנים על גגותיהם (הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים) ומפעלי תעשיה למיניהם. כך נקבע בחוק הישראלי משנת 1976 בעקבות משבר האנרגיה העולמי של שנות ה'70. בעקבות זאת הותקנו דודי שמש במעל ל95% מבתי האב בישראל, ואנרגיית השמש מספקת מעל ל4 אחוזים מכלל תצרוכת האנרגיה הלאומית שלנו.

איך זה פועל

דוד השמש הראשון הומצא דווקא בשוויץ, כאשר הבוטניקאי הוראס  דה ססר בן המאה השמונה עשרה חיבר מיכל עץ ללוח כהה לחימום מרק. סביר להניח שהמרק לא כ"כ התחמם, אבל הרעיון הפך ללהיט בוער בארץ בפיתוחו של הד"ר צבי תבור. אנרגיית החום מועברת על פי עקרונות הטרמודינמיקה מהגוף החם לגוף הקר בשלוש דרכים אפשריות: הסעה (מעבר חום עם החומר, כמו במשב רוח חם), העברה (מעבר חום על ידי מגע של שני גופים מוצקים, כמו לחמם את היד על ידי שימתה בבית השחי) או קרינה (מעבר חום באמצעות קרינה אלקטרומגנטית, לדוגמא אור). השמש, מקור הקרינה החזק ביותר בכדור הארץ, מספקת לנו שפע של אנרגיית חום באמצעות קרינה, וצריך רק לדעת לאסוף אותה.

ככל שהגוף המקבל את הקרינה בולע אותה יותר הוא יתחמם יותר: מראה שתוצב בשמש תתחמם הרבה פחות מדף נייר שחור. אי לכך קולט השמש בדודים עשוי תמיד מחומר שחור. אחרי שחיממנו את המים לא נרצה שהחום הזה יעבור בהעברה לחלקי הדוד האחרים ולגג, ולכן נרצה לבודד את המים החמים מן הסביבה כמה שאפשר. לבסוף, המים מתממים רק במהלך היום (בלילה בדרך כלל אין שמש...), ולשימוש בכל שעות היממה נרצה לשמור על המים החמים מפני כל איבוד חום במיכל מיוחד.

למעשה תיארנו את שלושת מרכיבי דוד שמש: צינורות המבודדים מפני איבוד חום, קולט קרינת שמש ומיכל איסוף. לגבי שני החלקים הראשונים קיים שוני טכנולוגי מסויים: באזורים עתירי קרינה כמו מרבית שטחה של ישראל הבידוד הוא פוליאוריתן מוקצף שחור, סוג של פולימר המשמש הן כקולט והן כמבודד של הצינורות. במקרים אלו הצינורות עשויים מפלדת אל חלד (המעבירה חום בקלות מן הקולט אל המים). במקומות עם פחות קרינה (סין, אירופה, צפון אמריקה וכו') מקובל להשתמש בטכנולוגיה יקרה יותר. הצינורות עשויים שתי שכבות של זכוכית (או פלאסטיק שקוף). בין שתי השכבות נשמר וואקום, אשר בדיוק כמו בטרמוס מספק בידוד מפני הסביבה. קרני השמש מחממות את המים, אך אנרגיית החום לא יכולה לצאת בגלל הוואקום. מיכל המים מצופה בשכבת בידוד ומעליה פח, ובדרך כלל ממוקם מעל הקולט כך שהמים החמים יעלו בכוחות עצמם אל המיכל (כזכור חומר חם עולה למעלה).

מחירי הדודים של החברות הישראליות הגדולות (מירומית, אמקור, כרומגן ואור הטבע) משתנים בהתאם לגודל הדוד, ומתחילים מ1500 שקלים. על אלה חשוב להוסיף את עלות ההתקנה (בהתאם למבנה הבית הספציפי), לא פחות מ200 שקלים.

אתר לוקאלי הוא מדריך בעלי מקצוע הגדול בישראל שמכיל בעלי מקצוע מכל התחומים, מכל הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב