דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גינון מדושן 

מאת    [ 09/02/2010 ]

מילים במאמר: 449   [ נצפה 3069 פעמים ]

לפי חישובים כלכליים מהמאה ה-17 עד אמצע המאה ה20 כל שטח כדור הארץ לא היה אמור להספיק לספק אוכל לכל תושבי העולם. מה שהציל אותנו מחרפת רעב גם בתחילתה של המאה ה21 היא העובדה שאותם כלכלנים התבססו על שיטות הגידול שהיו ידועות בימיהם, ואילו בימנו הומצאו חומרי ההדברה והדשנים המלאכותיים, שהגבירו פי כמה את התפוקה החקלאית מיחידת שטח.

והנה, למרות שעיקר ההשפעה של הדשנים המשופרים התבטאה בחקלאות המסחרית, בל נמעיט בשינוי הדרמטי שחוללו הדשנים בגינון הביתי והציבורי. ההתפתחויות העיקריות בתחום זה היו הפיכת הדשן לתערובת נוחה לשימוש, והגברת המודעות לדשנים אקולוגיים ואורגניים, או דשנים שאינם פוגעים באיכות הסביבה אלא אף עוזרים לשמור עליה. נסקור כאן בקצרה את סוגי הדשנים הקיימים, אולם חשוב לציין כי בכל שאלה ספציפית מומלץ להיוועץ בעזרתו של גנן מקצועי או באיש המכירות של הדשנים.

תערובות

הצמחים הם אורגניזמים אוטוטרופיים, יצרניים בעברית, ובניגוד לבני האדם או בעלי החיים שאנו מכירים מסוגלים להשתמש גם בחומרים אנאורגניים ליצירת תרכובות אורגניות. אי לכך דרישות התזונה של צמחים כוללות כמויות נכבדות של מינרלים ומתכות, כמו אשלגן, סידן, זרחן ועוד. עם זאת, כפי שמזון כלבים שונה ממזון בני אדם, גם הדרישות התזונתיות של צמחים שונים שונות. צמחים עמידים כמו קקטוסים דורשים מעט יחסית, יכולים להסתדר זמן רב באמצעות החומרים בקרקע ללא תוספות שונות. מלבד התאמת סוג הדישון לסוג הצמחיה (קיימות תערובות יעודיות לפירות הדר, צמחי נוי, עשבים, עצים, שיחים וכו'...) חשוב להתאים את המינון לכמות הצמחיה. על גבי התערובות מצויין בדרך כלל המינון (על פי רוב ביחידות של נפח (כוס, כפית וכו') למטר רבוע של קרקע) לפי גובה הגידולים וסוגם.

לבסוף חשוב מאוד להתחשב בסוג הקרקע: קרקע חולית (כורכר וכו') חדירה מאוד, ודישון רגיל עלול להשטף עם ההשקיה ולא להשאר בסביבת הצמח. במקרים אלו מומלץ להתשמש בסוגי דשנים המוספגים על כדורי קלקר או פולימר, המונעים את הסחפות הדשן בבת אחת ומשחררים כמות קבוע של דשן קרוב לשורשיו של הצמח. בור גידול שאינו מחובר לקרקע או עציץ לעומת זאת, נוטה לשמור על החומרים בריכוז גבוהה, ובמקרה זה חשוב להמנע ממנת יתר של דישון. מחיר התערובות משתנה מאוד כאמור לפי סוג התערובת, אופי אריזתה (חופשית, בכדורי קלקר וכו') וריכוזה, אך הוא מתחיל מ35 שקלים לחצי קילו תערובת (עלול להספיק לחצי שנה לגינה ביתית צנועה) ומעלה.

קומפוסט ודשנים אורגניים

דשנים תעשייתיים מיוצרים על פי רוב בתהליכים מלאכותיים (סינטטים) שבמהלך יצורם עלול להווצר נזק וזיהום סביבתי. בנוסף, דשנים אלו עלולים לחלחל למי התהום ולזהם את מי השתיה שלנו. לבסוף, שימוש בדשנים אלו לא מספק פיתרון לבעיית הפסולת שהציוויליזציה המודרנית יוצרת בכמויות עתק (בית ממוצע מיצר 9 קילוגרמים של פסולת ביום). מסיבה זו עלתה המודעות לשימוש בקומפוסט. מדובר למעשה בפסולת אורגאנית (מזון, ביוב...) שהודגרה במפעלים מיוחדים, ובמהלך ההדגרה פורקה על ידי חיידקים מיוחדים והותאמה לדישון. גם מחירי הקומפוסט משתנים, אך דומים למדי למחירי הדשנים הסינטטיים.

אתר לוקאלי הוא מדריך בעלי מקצוע הגדול בישראל שמכיל בעלי מקצוע מכל התחומים, מכל הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב