דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמאי מקרקעין? לא בשבילנו... 

מאת    [ 08/02/2010 ]

מילים במאמר: 529   [ נצפה 2981 פעמים ]

שמאי מקרקעין? לא בשבילנו...

נכון להיום, כל אדם אשר מעורב באופן כלשהו בתחום הנדל"ן יזדקק לשירותי שמאי מקרקעין - הרי בידי האדם הפשוט המעוניין לערוך עסקת נדל"ן (מכירה, קנייה ועוד) אין את הידע והניסיון הדרושים לשם הערכת מחירי קרקעות ומבנים. זאת מאחר ועל מנת ליצור הערכת מחיר מדוייקת על המעריך לשלוט בתחומי ידע רבים, החל משרטוט וקריאת מפות, דרך ידע באדריכלות, חומרי ואיכות בניה, ועד לשליטה בחוקי מקרקעין ותנודות שוק. שמאי המקרקעין מוסמך אם כן, הוא הפתרון הטוב והיעיל ביותר ליצירת הערכת מחיר של נכס. אף על פי כן, אנשים רבים חוששים לשכור את שירותיו של שמאי מקרקעין, מאחר והם חוששים מפני מעשי מרמה מצד השמאי, כמו הערכות מחיר שקריות אשר יניבו לו רווח באופן בלתי חוקי או מוסרי על חשבון הלקוחות.

האם קיימת דרך להתגונן כנגד שמאיי מקרקעין לא מהימנים או מהוגנים? האם קיים גוף כלשהו אשר מבקר את פעילותם של שמאיי המקרקעין ודואג לשמור על האזרח הפשוט שאינו מבין בנדל"ן, ולכאורה הינו טרף קל?!

אתיקה מקצועית תחילה

למרבה המזל, אכן קיים גוף שכזה אשר מגביל ומסדיר את פעולתו של שמאי מקרקעין: שני גופים למעשה - משרד המשפטים ולשכת השמאים, אשר בראשה עומדת מועצת שמאיי מקרקעין. אכן, שמאות מקרקעין היא מקצוע אשר על מנת שבוגר לימודי שמאי מקרקעין יתחיל לעבוד בו באופן מקצועי, עליו להיות חבר בלשכת שמאי המקרקעין - גוף אשר נתון לפיקוחו של משרד המשפטים. על מנת להיות חבר בגוף אקסקלוסיבי זה, על שמאי המקרקעין לפעול בהתאם כללי האתיקה של מקצוע השמאות, קובץ כללים אתיים אשר למעשה עוגנו בחוק. כן, זה נכון,  שמאי מקרקעין אשר איננו פועל בהתאם לכללי האתיקה המוגדרים היטב של מקצוע השמאות למעשה עובר על חוקי מדינת ישראל. בנוסף לכך, על מנת לעמוד ברוח הזמנים ולשמור על רעננות מקצועית, מועצת השמאים עומלת ללא הרף על עדכון ורענון כללי אתיקת שמאות המקרקעין. את המלצותיה מגישה מועצת השמאים לשר המשפטים, לשם עדכון חוק שמאי מקרקעין.

השירות האמין, המקצועי והאדיב ביותר שקיים

מהם אם כן אותם כללי אתיקה אשר חלים על כל שמאי המקרקעין? מה מותר ומה אסור לו לעשות? כללי האתיקה החלים על שמאי המקרקעין נוגעים בכל אחד ואחד מהתחומים בהם השמאי עשוי להתקל במהלך עבודתו. לפיכך, כללי האתיקה של המקצוע מגדירים כיצד על השמאי להתייחס ללקוחותיו (באדיבות, בהגינות וביושר), מהו הסכום המקובל לגבות על שירותיו, כיצד עליו לעבוד עם שמאיי מקרקעין אחרים (עמיתיו למקצוע) וכיצד עליו לבצע את עבודתו (ביושר, במקצועיות ובאמינות). חשוב לציין כי כללי האתיקה החלים על שמאיי המקרקעין נכתבו במיוחד על מנת להבטיח את השירות הטוב ביותר שיכול בעל המקצוע להציע, וזאת על מנת לוודא שהאזרחים התמימים יקבלו שירות אדיב, מקצועי ואמין מבעל מקצוע אשר לרוב, הלקוח, אינו מבין כיצד הוא מבצע את עבודתו.

הפשע אינו משתלם

שמאי המקרקעין, אם כן, כפוף לכללי אתיקה מחמירים ומגבילים. אולם במידה וקורה מקרה, ושמאי מקרקעין עובר על אחד או יותר מכללי האתיקה של המקצוע. מהו דינו? בראש ובראשונה המקרה יחקר לעומק על ידי מועצת השמאים. במידה ואותו שמאי מקרקעין ימצא אשם, למועצת השמאים הזכות לנקוט במספר צעדים. במקרה הקל שמאי זהאשר חרג מכללי האתיקה של המקצוע יקבל נזיפה או הזהרה. במקרים חמורים יותר, בידי מועצת השמאים הסמכות להשעות את שמאי המקרקעין שחרג מכללי האתיקה לתקופות שונות, ואף להפסיק את חברותו של השמאי הסורר בלשכת השמאים (כלומר כעת על אותו שמאי מקרקעין אסור לעבוד יותר במקצוע השמאות).

חברת צ'ק האוס מספקת שירותי בדק בית, בדיקת ליקויי בניה וכן שירותי שמאי מקרקעין מקצועיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב