דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה כדאי לעשות סרט אישי ומה היתרונות שלו על פני הספר? 

מאת    [ 07/02/2010 ]

מילים במאמר: 518   [ נצפה 3270 פעמים ]

למה כדאי לעשות  סרט אישי ומה היתרונות שלו על פני הספר?

מאמר מאת: סמדר גל , גלגל הפקות סרטים

 אנשים רבים מתלבטים איך לתעד את חייהם ואיך להעביר לדורות הבאים את סיפור חייהם, ספר הוא אמנם אמצעי תקשורת חשוב המעביר הרבה אינפורמציה ומציין את העובדות ההיסטוריות המדויקות, אך  עם זאת אינו מצליח לחבר את הצופים לגיבור הסרט ולחוויה ההיסטורית ולגרום להם להרגיש כאילו הם בעצמם  'היו שם'.

הסרט  נראה כמו החיים וכמו המציאות

לעומת צורת התקשורת הכתובה שאינה  דומה כלל לאיך שהחיים נראים ונתפשים על ידנו, סרט הקולנוע דומה מאוד לצורה בה אנו תופשים את החיים ואת המציאות הנראית לעין. הסרט  בנוי כמו הדמיון והתודעה שלנו מרצף של דימויים חזותיים, קולות ורחשים ומשום כך אנחנו מייחסים לו אמת גדולה יותר מאשר לאמצעי תקשורת אחרים. הסרט דומה כל כך לחיים  עד שמאפשר  לנו להאמין לדמויות עד מאוד  ולהזדהות  איתן. נראה כי  דווקא אשליית החיים  שהסרט מייצר,  מאפשרת  לנו  להזדהות עם המצולמים ועם האופן שבו הם חווים את מסעם בחיים ולתפוש כיצד הם חיו באמת.

 הסרט התיעודי האישי   מעביר הרבה אינפורמציה

בהתבססו על דימויים חזותיים,  הסרט הקולנועי מעביר הרבה אינפורמציה.  ביכולתו  לרשום על גבי סרט הצילום (הדיגיטלי כיום) איך אנשים חיים, נראים ומתנהגים ממש כמו בחיים- עם הג'סטות, המחוות והבעות הפנים הייחודיות של המצולמים. ביכולתו של הסרט לתאר וליידע את הצופים  על האופן בו נראים  המקום  והסביבה בה חיים ופועלים  גיבורי הסרט. בנוסף  גם  הקולות והצלילים המוכרים מאפשרים לנו להכיר את הדמויות  ולעמוד על שפתן  הייחודית, המבטא שלהן ואפילו על דקויות  האינטונציה. כמו כן  הסרט משתמש במטאפורות ודימויים חזותיים המאגדים בתוכם מידע רב, ומהבחינה הזו ''תמונה שווה אלף מילים' וביכולתו של הסרט להעביר את ה'דמיון' הייחודי  של התקופה.

סרט  עובד על חוויה ורגש ולא על תיעוד 'יבש' של עובדות

להבדיל מספר,  הקולנוע אינו תיעוד יבש של עובדות כי אם מעביר את החוויה ההיסטורית ואת הרגש של הדמויות.  העריכה הקולנועית מאפשרת לספר את הסיפור ממספר נקודות מבט ומתארת את  הפרשנויות להיסטוריה יותר מאשר את הסיפור הכללי המוכר לכולם. ריבוי נקודות המבט בסרט  וכן העריכה הצולבת המתארת אירועים באופן סימולטני (ולא כרונולוגי עוקב) מאפשרים  לתאר  את הביוגרפיה האישית  בצורה מעגלית מיתית וכאמור להעצים את החוויה ואת הרגש.  בעיני, טעות לחשוב שהסרט הקולנועי הוא פרימיטיבי, אמנם  ידענו לראות עוד לפני שהתחלנו לדבר ולתקשר באופן מילולי עם הסביבה,  אך דווקא הראשוניות של המדיום  מצביעה על מורכבותו  ועל הימצאו בתחום שבין הפנטזיה והדמיון לבין המציאות.

סרט ותהליך של מודעות

המנגנון של הסרט הקולנועי מושתת על תנועה. השימוש  בדימויים ובשפה חזותית  הבנויה כמו התודעה שלנו  מאפשר פניה למישורים העמוקים והלא  מודעים שלנו.  הסרט האישי  יכול לשנות את האופן בו אנחנו תופשים את עצמנו ואת החיים. הקולנוע מההיבט הזה הוא סוג של מראה ובאם הוא בנוי טוב ובאופן קולע,  באפשרותו לספק לנו את מה שסוזאן סונטאג (1977) קוראת לו "צופן ויזואלי חדש" על עצמנו.

חומר הגלם נשאר גם אחרינו

למרות שהסרט הסופי הוא חוויתי,  חולף ומשתנה  ומעודד אותנו לעבור תהליך,  אסור לשכוח את חומר הגלם ואת הקלטות שהן התוצר של שעות הצילום המרובות.  חומר הגלם השמור בקלטות ו/או דיסקים הוא מוצר שנשאר גם אחרינו. אפשר לצפות בו  לעומק ולשאוב הרבה אינפורמציה ומידע על חייהם ופועלם של המצולמים ושל האנשים הקרובים לנו.  

 

 

סמדר גל, בעלים ויוזמת של גלגל סרטים, מפיקה, ובמאית סרטים אישיים ותיעודיים משנת 1998. בעלת תואר ראשון בהפקה באוניברסיטת תל אביב ותואר שני בקולנוע מהפקולטה לאומנויות באוניברסיטת תל אביב. בנוסף להפקת הסרטים האישיים עובדת כמנחה ועוזרת הוראה במכללות ואוניברסיטאות בקורסים בתחום הקולנוע והתרבות החזותית.


להזמנת סרט נא ליצור קשר עם גלגל הפקות סרטים  http://www.galgalmovies.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב