דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות עובדים בעת פירוק החברה או חברה שקרסה 

מאת    [ 07/02/2010 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 4232 פעמים ]

זה קורה לא מעט בישראל ובעולם: חברה שפעלה שנים רבות, נפגעת קשות ורווחיה נפגעים. בשלב מסוים היא מגיעה להחלטה בלתי נמנעת: סגירת השערים. במקרה כזה, ההשפעה המיידית היא על זכויות עובדים שהתפרנסו מעבודה בחברה הזו. למה זכאים העובדים במקרה כזה ומה מגיע להם?

פירוק חברה: השמיים נפלו

כך מרגישים עובדים רבים במקרה בו קיבלו הודעת פיטורין מפתיעה ממקום עבודתם. במקרים רבים העניין נעשה אפילו ללא הודעה מוקדמת כנדרש בחוק: יום בהיר אחד מכנסת החברה את כל העובדים ומודיעה על הפסקת הפעילות. ומה יעשו כעת אותם אנשים שהתפרנסו ממקום העבודה הזה? זהו אחד הרגעים הקשים בחייו של כל אדם.

החוק מעניק זכויות עובדים גם במקרים כאלו

העובדה שקיבלת מכתב פיטורין מעבודתך לא שוללת ממך זכויות עובדים כמקובל בחוק. כך גם במקרה בו החברה נסגרה. זו טעות לחשוב שאין למי לפנות: חברה שקרסה או כזו שאינה יכולה לעמוד בתשלום החובות הולכת כמעט מייד להליך של פירוק. במקרה כזה, לעובדים יש זכויות יתר.

זכויות עובדים לאחר הגשת בקשה לפירוק

כל אחד מנושי החברה (הגורמים להם הגוף חייב כסף) יכולים להגיש לבית המשפט בקשה לפירוק החברה. גם לעובדים יש את הזכות להגיש בקשת פירוק, מאחר והם נושים לכל דבר: החברה חייבת להם כסף, אותן משכורות שלא שולמו. הליך הפירוק אומר בעצם כי כל נכסי החברה מחולקים בין הנושים וכך הם מקבלים חזרה את הכספים שחייבים להם.

אבל אם לחברה אין מספיק כסף או נכסים?

אכן, ישנם מקרים בהם החברה שנסגרה לא יכולה לכסות את כל החובות. במקרה כזה, החוק מכיר בעדיפות לעובדים ואלו מקבלים זכות קדימה על נכסי החברה. החוק דואג לשמור בראש ובראשונה על זכויות עובדים ולכן אלו יהיו הראשונים לקבל פיצוי דרך נכסי החברה.

אילו זכויות עובדים כבר יש לי אם הקופה ריקה?

נכון, יש גם מקרים קיצוניים בהם לחברה לא נותר דבר והיא לא יכולה לעמוד אפילו בחלק מתשלומי החובות. אז מה יהיה על העובדים? גם כאן בא החוק להגנתם: הרי בכל תלוש משכורת ראיתם איך סכום מסוים נגרע מהשכר לטובת המוסד לביטוח לאומי. זה נעשה בדיוק עבור מקרים כאלו: אם החברה לא יכולה לשלם לעובדים, יהיה זה הביטוח הלאומי שישלם להם את הפיצויים. כך הם לא יישארו חסרי כל.

תביעת חוב הכרחית במצבים כאלו

יכול להיות שהייתם חרוצים מאוד והחלטתם שאתם לא מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים, אלא ללכת ולתבוע זכויות עובדים, כפי שמגיע לכם. דעו כי פנייה לבית הדין לעבודה או לכל גורם אחר לא תועיל אם לא הגשתם תביעת חוב.

את התביעה יש להגיש במשרדו של כונס נכסי החברה והיא יכולה לכלול בעצם כל דבר הקשור לתנאי ההעסקה: שכר, תגמול על ימי חופשה, תנאים סוציאליים, פיצויי פיטורין ועוד. זכרו שבמקרה של פיטורין, יש דברים רבים שמגיעים לכם על פי חוק. אל תוותרו עליהם.

גם לפיצויים עבור זכויות עובדים יש תקרה

דעו מראש כי אינכם יכולים לדרוש תביעה על סכומים מכאן ועד לאופק הרחוק. החוק קבע תקרה לסכומי הפיצויים שמגיעים לכם מהביטוח הלאומי, לכן אל תתפתו לתבוע סכומים בומבסטיים. בכל מקרה, כדי להבטיח שתקבלו את המגיע לכם, כדאי להתייעץ ולעבוד עם עורך דין המתמחה בנושא זכויות עובדים.

עו"ד אריק שלו, המלצתנו לעורך דין שעוסק בתחום דיני עבודה וזכויות עובדים.

סקירה זו נכתבה באדיבות אתר lawline.co.il- אתר המידע המשפטי המוביל בישראל. פסקי דין עדכניים, אינדקס עורכי דין, עדכוני חוקים ועוד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב