דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ה-NLP והכוונה החיובית 

מאת    [ 03/01/2007 ]

מילים במאמר: 663   [ נצפה 3187 פעמים ]

אחת מהנחות היסוד של ה-NLP אומרת: " מאחורי כל התנהגות קיימת כוונה חיובית עבור האדם עצמו". הנחת יסוד זאת, יחד עם כל יתר הנחות היסוד של ה-NLP, נגזרו מעבודתם של מפתחי ה-NLP.

על פי הנחת היסוד הזאת, לא חשוב מהי ההתנהגות אשר מאחוריה קיימת כוונה חיובית עבור האדם המבצע אותה. הנחת היסוד אינה שופטת את ההתנהגות ואינה מקטלגת אותה כחיובית.ישנן התנהגויות, שברור לנו שהכוונה שעומדת מאחוריהן היא חיובית.

למשל, אדם שהולך לחדר כושר מתכוון לשפר או לשמר את כושרו הגופני, אדם אשר מקפיד על תזונתו, אוכל בריא מתכוון לשמור על בריאותו. מאד פשוט להבין את הכוונה החיובית העומדת מאחורי התנהגויות "חיוביות" אלו. אך קיימות גם התנהגויות "שליליות" אשר מאחוריהן קיימות כוונות חיוביות. למשל, אנשים מבצעים עברות תנועה, יודעים שזה מנוגד לחוק, ולמרות זאת באותו רגע זאת הייתה האופציה הטובה ביותר שבידי האדם כדי להשיג את כוונתו החיובית: להגיע בזמן ולא לקבל נזיפה.

אישה אשר סבלה מכאבי ראש חזקים והגיעה לטיפול, גילתה שכתוצאה מכאבי הראש, בילדותה הייתה זוכה למתנות ותשומת לב רבה. מאחורי כאבי הראש הייתה כוונה חיובית. אך כאישה בוגרת בת 45 התנהגות זאת כבר לא שירתה את הכוונה החיובית שהייתה לה מלכתחילה. בחייה הבוגרים, היא צריכה לעבוד ולתפקד, לכן ההתנהגות שפעם שירתה אותה כדי לממש את הכוונה החיובית לעצמה, הפכה למטרד ולמקור לסבל.

זוהי דוגמה טובה, כיצד לפעמים נשמרות התנהגויות אשר עם הזמן מפסיקות לשרת את הכוונה החיובית ששירתו פעם. ברגע שהאישה קיבלה תובנה זו, היה פשוט לשנות התנהגות הרסנית זאת.ניתן למצוא דוגמאות נוספות להתנהגויות אחרות. לפעמים, השמנת יתר, עבור הרבה נשים וגברים, יכולה להוות מנגנון הגנה וכך להרחיק מהם את האנשים לקשרים זוגיים, וכך משיגים את כוונתם החיובית, אשר מונע מהם למצוא את עצמם במערכת יחסים, כי יתכן שהם סובלים מחוסר ביטחון עצמי, או סבלו מניסיון לא מוצלח בעבר ומפחדים להיפגע שוב וכדומה. אם אנו עוצרים לרגע ומנתחים את המצב, לפעמים, קשה לקבל שמאחורי התנהגויות כמו התמכרויות לסמים, רצח או גניבה, יכולות להיות כוונות חיוביות.אדם הצורך סמים, עושה זאת כי באותו רגע הוא מקבל דבר שטוב לו.אינני אומר שהתנהגויות הללו הן טובות או מקובלות, הן הרסניות בשביל האדם שמבצע אותם וגם בשביל סביבתו. מה שכן קיים, זאת הכוונה החיובית של האדם המבצע את אותן התנהגויות לעצמו.

האדם פועל מתוך יצר בסיסי, להימנע מכאב ולשאוף לעונג.אפילו להתאבדות יש כוונה חיובית. אדם המחליט להתאבד, משום שכבר ניסה אפשרויות אחרות מתוך מגוון האפשרויות הקיימות תחת הכותרת של "לחיות". לדעתו של אותו אדם, נגמרו לו האפשרויות באותו רובד, והוא פונה לפתרון היחיד שלדעתו קיים, אפשרות זאת תתכן ותהייה אפילו המוות עצמו. במצבים מסוימים, אדם לפני גילויי פשע והרשעתו, מעדיף להתאבד. לפני שהוא יראה את עצמו בכלא על הונאה שביצע, הוא מעדיף לסיים את חייו, בשבילו האפשרות הזו טובה יותר מאשר להתמודד, לחיות ולסבול.  מטרת הכוונה החיובית, היא להביא לאדם איזו שהיא הטבה לעצמו. לפעמים קשה להבין את ההתנהגויות של אנשים אחרים וקל לשפוט אותם מבלי לדעת מה עומד מאחורי אותה התנהגות. כשאדם פועל באמצעות התנהגות "שלילית", מנקודת המבט של ה-NLP, הוא מנהל מאבק פנימי כדי למצוא דרך להרגיש טוב עם עצמו.

ה-NLP מציע כלים, אשר מצד אחד מאפשרים לשמר את הכוונה החיובית, ומצד שני לעזור לאדם לשנות את ההתנהגות "ההרסנית". לעזור לאדם למצוא התנהגות חלופית אשר תספק לו את אותה כוונה חיובית, וכך לעשות את השינוי קל ומועיל יותר. שכן, לשנות את ההתנהגות מבלי להתחשב בכוונה החיובית שמאחוריה, תיצור התנגדויות אשר יקשו על כל שינוי.חשוב לציין שגם בפיתוח מחלות ישנה כוונה חיובית. צריך לקחת בחשבון שלרוב, הכוונה החיובית היא ברמה של התת-מודע, ואנשים לא מודעים, אם בכלל, על קיום כוונה שכזאת.(כפי שאותה אישה עם כאבי ראש, אשר הוזכרה לפני כן, לא הייתה מודעת מהשימוש שהיא עשתה בכאבי הראש שלה והמשיכה עם הכאב עד לגיל מתקדם.

כאשר היא הגיעה לתובנה שהכאב כבר לא משמש אותה, זה  אפשר לה  להשתחרר ממנו). בהסתכלות על היחיד, הכלים שה-NLP מציע מאפשרים להפוך את תהליכים הפנימיים למודעים. להבין איך המחשבות משפיעות על התנהגות מחשבות, רגשות ולהפך.     בהסתכלות רחבה יותר, הכלים שה-NLP מציע מאפשרים את ההבנה שמאחורי ההתנהגות של האחר מסתתרת גם כוונתו החיובית לעצמו.

 דוב רויטמן

 מנחה מוסמך בדמיון מודרך ו- בעל תואר בינ"ל NLP Master Practitioner .

מכשיר מטפלים בגישת דוב רויטמן לטיפול בילדים ובני נוער המשלבת דמיון מודרך ו - NLP

http://land.dovroitman.co.il/cont-toolbox/

מנחה מוסמך בדמיון מודרך ו- בעל תואר בינ"ל NLP Trainer.


מכשיר מטפלים בגישה הנושאת את שמו לטיפול בילדים ובני נוער המשלבת דמיון מודרך ו-NLP


http://land.dovroitman.co.il/cont-toolbox/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב