דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהירות מופרזת - מה העונש המצוי, הראוי 

מאת    [ 04/02/2010 ]

מילים במאמר: 790   [ נצפה 7967 פעמים ]

מהירות מופרזת – מה העונש המצוי, מה הראוי

מהירות מופרזת היא אחת מן העבירות השכיחות ביותר בכבישים שלנו. מהו העונש בגין מהירות מופרזת? האם העונש הזה הוא גם רצוי או רק מצוי? זהו הדיון שלנו היום. מהירות מופרזת תמונת מצב.

מהירות מופרזת היא עבירה שכיחה ביותר אשר יכולה לגרום לתאונות דרכים קטלניות. תקנות התעבורה קבעו את המהירות המקסימאלית המותרת בכל דרך ולכל סוג רכב כאשר סטייה ממהירות המותרת היא מהירות מופרזת. כמובן שיש רמות שונות של מהירות מופרזת ועל כן גם הענישה משתנה בהתאם.

עד לסף מסוים, ישלם הנהג הנתפס על מהירות מופרזת קנס כאשר יש לו תמיד את האפשרות לעמוד למשפט. מרף מסוים יעמוד הנהג למשפט והמדובר במי שנתפס על מהירות מופרזת מעל 30 קמ"ש בדרך עירונית ומעל 40 קמ"ש בדרך לא עירונית.

במקרים בהם מקבל הנהג הזמנה לדין, השוטר שעצר אותו רשאי לשלול את רישיונו של הנהג לתקופה של 30 יום. שלילה זו נקראת פסילה מנהלית. באמצעות פסילה מנהלית נמנע מהנהג להמשיך לנסוע ולהוות סיכון לאחרים בכביש.

לפני ההעמקה, אם תפשו אותך נוהג במהירות מופרזת, וחשוב לך לבדוק מה עושים – התייעץ בקלות באינטרנט בפורום מקצועי: פורום דיני תעבורה >>

האם לדעתכם העונשים על מהירות מופרזת מספיקים? האם אלו עונשים ראויים?

מהירות מופרזת – העונש

כפי שאמרנו, מהירות מופרזת עד רמה מסוימת, הענישה בגינה הוא קנס. מעל לרף מסוים, יקבל הנהג הזמנה למשפט. נהג אשר עבר את המהירות המותרת בדרך עירונית עד 20 קמ"ש ובדרך בין עירונית עד 25 קמ"ש ישלם קנס בגובה של 250 שקל. אם עברתם עבירה של מהירות מופרזת ונהגתם בשטח עירוני בין 21 קמ"ש ל-30 קמ"ש מעל המותר ובדרך בין עירונית בין 25 קמ"ש ל-40 קמ"ש, תיאלצו לשלם קנס של 750 ש"ח .

לעומת זאת, אם נהגתם במהירות מופרזת מעל 30 קמ"ש בדרך עירונית ומעל 40 קמ"ש בדרך בין עירונית, תקבלו הזמנה לדין וישנה גם אפשרות לפסילה מנהלית. נדמה שהעונש החמור בגין מהירות מופרזת הוא ראוי אך מה עם הקנסות הניתנים עבור מהירות מופרזת פחותה יותר? האם מדובר גם אז בעונש ראוי?

המחוקק בחר לעשות הבדלה ברורה בין רמות שונות של מהירות מופרזת. האם ההפרדה הזו מוצדקת? נראה כי העונש של עמידה לדין בגין מהירות מופרזת וכן האפשרות לפסילה מנהלית הוא ראוי  ומתאים  לפוטנציאל הפגיעה של עבירה זו ולעובדה כי חשוב מאוד להרתיע נהגים מלעבור על המהירות המותרת אך נשאלת האם ראוי להטיל עונש זה על כל עבירה של מהירות מופרזת?

מצד אחד אפשר לטעון שכן שהרי מהירות מופרזת בכל רמה עלולה להיות מסוכנת. מאידך, אם נעמיד למשפט כל אדם אשר נהג ב 5 קמ"ש מעל המותר, לא נוכל לומר שאנו עושים צדק וברור שיהיה מדובר במשימה בלתי אפשרית. אם כך, ככל הנראה יש מקום להפרדה בין מקרה חמור של מהירות מופרזת לבין מקרה קל יותר.

עם זאת, כנראה שהקנסות הניתנים בגין מהירות מופרזת לא ממש מרתיעים בשטח ואולי כדאי לשקול להעלות את גובה הקנסות. 

 אז ככל הנראה ההפרדה בין רמות שונות של מהירות מופרזת היא מוצדקת.

פסילה מנהלית

אם נתפסתם על מהירות מופרז מעל 30 קמ"ש בדרך עירונית ומעל 40 קמ"ש בדרך בין עירונית,  בנוסף על עמידה לדין, יכול השוטר שעצר אתכם לשלול את רישיונכם לאלתר לתקופה של 30 יום. אם עצר אתכם שוטר שאינו בדרגת פקח לפחות, עליו לשלוח אתכם לתחנת המשטרה כדי לקיים את חובת השימוע. קצין המשטרה שיערוך לכם את השימוע, יקשיב לטענות שלכם ויחד עם נסיבות העבירה, חומרתה ועבר קודם שלכם הוא יחליט מה לעשות.

חשוב לדעת כי אם לא מתייצבים לשימוע של פסילה מנהלית בגין מהירות מופרזת, ישנו סיכון שקצין המשטרה יפסול את רישיונכם באופן אוטומטי אף שלא התייצבתם. האם ניתן לבטל פסילה מנהלית? אפשר לבטל פסילה מנהלית אך זו אינה משימה פשוטה. מיד נראה מדוע.

ביטולה של פסילה מנהלית

אם קיבלתם פסילה מנהלית, אפשר לבטלה אך הדרך לביטול אינה קלה. בית המשפט לא ימהר לבטל פסילה מנהלית כפי שמיד נראה. על החלטתו של בית המשפט תוכלו להגיש ערעור או במקרים חריגים עיון חוזר.

1. מתי תבוטל פסילה מנהלית -  עברתם עבירה של מהירות מופרזת ועתה יש לכם פסילה מנהלית. אתם יכולים לנסות לבטלה בבית המשפט אך יש להבין כי בית המשפט לא יקצר את הפסילה או יבטלה אם יסבור כי אתם מהווים סכנה בכביש ועלולים לגרום לפגיעה בנפש ורכוש. בית המשפט יבדוק את נסיבות העבירה של מהירות מופרזת וישנה כמובן חשיבות עד כמה חרגתם מן המהירות המותרת כאשר עברתם את העבירה של מהירות מופרזת. אם יש לכם עבר קודם, הסיכוי שלכם לקבל ביטול הוא קטן מאוד.

2. הגשת ערעור -  על החלטתו של בית המשפט ניתן להגיש ערעור אך יודגש כי לולא טיעונים חזקים, הערעור לא יתקבל וחבל לנסות ולבזבז זמן וכסף.

3. בקשה לעיון חוזר – המושג עיון חוזר מתייחס למצב בו אותה ערכאה דנה שוב באותו העניין. עיון חוזר נעשה במקרים חריגים ביותר כאשר נוצרו עובדות חדשות רלוונטיות. 

מקווים שהדיון היום האיר את עיניכם לגבי מהירות מופרזת. אנא הקפידו על נהיגה במהירות המותרת. כך תשמרו על ביטחונכם וכל בטחון אחרים ותימנעו מקנסות והעמדות לדין. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב