דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מודיעין עסקי איכותי ככלי תומך לקבלת החלטות אסטרטגיות 

מאת    [ 03/02/2010 ]

מילים במאמר: 757   [ נצפה 2606 פעמים ]

ד"ר דב רייכמן, ספקטרה אנליטיקס www.spectra-analytics.com

 

ב-1988 יצא לאור באנגלית ספרם של תמר ובן גלעד The Business Intelligence System, בהקדמה למהדורה העברית (מודיעין עסקי ככלי ניהולי, הוצאת עתרת, 1992) כותבים בן גלעד ודקל גולן כי "התנאי הראשון למודיעין יעיל – מסגרת בה נשאלות שאלות טובות" ואכן על פי פרמטר זה קיים בסיס מצויין למודיעין יעיל בהרבה חברות ישראליות.

 

טיפול אתי במידע גלוי

 

המודיעין העסקי או המודיעין התחרותי (Competitive Intelligence – CI),כפי שמופיע בספרם של המחברים לעיל, "מטפל – בצורה אתית - במידע זמין וגלוי, או גלוי למחצה, לצורכי תיכנון.

המושג "מידע זמין וגלוי" מתייחס בעיקר לנתונים שפורסמו והם נגישים ציבור. המושג "מידע גלוי למחצה" מתייחס לנתונים שנאספו בשטח, כגון מידע מלקוחות, מספקים, מעמיתים למקצוע ואחרים".

 

המודיעין התחרותי משלב יכולת טכנית לאיתור מידע רלוונטי במרחב האינטרנט ובמיוחד ב'עומקים' שגולשים רגילים אינם 'צוללים' אליהם ומוגדרים כאיזור הנסתר (Hidden Web) המחייב מיומנות גבוהה בכל הקשור לשימוש במנועי חיפוש והגדרת מילות החיפוש.

כמו כן, המידע הניתן ברשתות החברתיות מהווה מקור מהימן לקבלת מידע על תנועת עובדים ומנהלים ומגמות ושינויים בחברות השונות.

 

בד בבד עם היכולת הטכנית, נדרשת הבנה בתהליך המובנה של הגדרת פערי המידע הנדרשים, בניית תוכנית האיסוף ועיבוד הנתונים על מנת להגישם למקבלי ההחלטות.

 

הגדרת פערי המידע הדרושים לקבלת ההחלטות

 

יש חשיבות רבה להגדרה ממוקדת מאד של פערי המידע החיוניים לתהליכי קבלת ההחלטות בחברה. יש מידע רב שהיינו שמחים לקבל אבל איננו חיוני בהכרח לקבלת ההחלטות בחברה ועל כן נכון יהיה לברור את המוץ מהתבן ולזהות את המידע החיוני.

 

 גישה זו מחייבת מקצועיות רבה מהצוות המוביל של החברה ומהגוף הנותן את שירותי המודיעין העסקי ותסייע במידה ניכרת לצימצום המשאבים הנדרשים לאיתור המידע וללוח הזמנים קצר יותר לקבלת תוצר המידע המעובד.

 

הבנה מעמיקה בנתונים הנדרשים

 

בחברות גדולות ישנן בדרך כלל מחלקות/צוותים In-House העוסקים באופן שוטף ומקצועי בתחומי המודיעין העסקי, אולם חברות קטנות ובינוניות תתבססנה בדרך כלל על שירותי מיקור חוץ המלווה אותם בתהליכי המודיעין העסקי.

צוות המומחים העוסק במודיעין העסקי צריך לעבוד מול גורמים רבים באירגון ונידרש על כן להבנה מעמיקה בתחומים הטכנולוגיים המעסיקים את החברה על מנת שיוכל לנהל שיחה פוריה ואפקטיבית עם מקורות המידע הפנים אירגוניים ובהם: מנהלים, אנשי מכירות, אנשי לוגיסטיקה, כספים, נהגים, טכנאים מחסנאים וכדומה.

חלקי פאזל חשובים להשלמת התמונה נמצאים לא פעם בתוך האירגון כאשר בעל המידע אינו מודע לקריטיות של החלק שברשותו.

איתור חלקים אלו יצמצמו במידה ניכרת את הזמן והמשאבים הנדרשים להשלמת התמונה מחוץ לחברה.

ד"ר דב רייכמן הוא מנכ"ל ובעלים של חברת ספקטרה אנליטיקס המתמחה בפיתוח עסקי, שיווק, אימון אישי ואימון עסקי www.spectra-analytics.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב