דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חלומות של ילדים (תורג'מן יעל) 

מאת    [ 03/02/2010 ]

מילים במאמר: 897   [ נצפה 3909 פעמים ]

חלומות של ילדים אינם שונים מחלומות של מבוגרים, כפי שניתן להניח. התכנים שילוו חלומות של ילדים יהיו שונים מהמבוגרים, אך מבחינת עבודת הפירוש, זה אותו הדבר.

   החלומות מביעים את הנפש, כך ניתן באמצעות החלום להבין את נפשו של הילד. ילדים אינם נוטים לספר מה עובר עליהם, אך עשויים לספר מה חלמו, במידה והם זוכרים את החלום. באמצעות החלום ניתן לדעת על הילד דברים שאין הוא מספר עליהם, מה מטריד אותו, אם פגעו בו, אם יש לו קושי, פחדים וכדומה. רצוי לעודד ילדים לספר את מה שחלמו ודרך זה ללמוד מה עובר עליהם. בכך ניתן לעלות על בעיות ולעזור להם. כדי שתוכלו לפרש, במידה מסוימת, את חלום ילדיכם, כדאי ללמוד כמה עקרונות של החלום:

  1. החלום מתקשר להווה של החולם. גם אם הופיעו בו אירועים מן העבר, מה שעורר אותו הוא אירוע, מחשבה, או רעיון שהופיעו אצל החולם בהווה.
  2. לכל חלום טריגר שהפעיל אותו. הטריגר יכול להיות אירוע כלשהו שהתרחש בחיי החולם או רק מחשבה שחלפה במוחו.
  3. כל חלום נוצר מתוך רגשות שעברו מעל הסף. רק האירוע, המחשבה או הרעיון שהזיזו משהו בתוך הנפש פנימה, הם אשר יעוררו את החלום. יכול להיות משהו פעוט מתוך המציאות אשר גרם לתזוזה כלשהי בנפש. למציאת הטריגר אשר הסעיר את הנפש חשיבות עליונה לפירוש החלום.
  4. כל חלום מבטא מערכת יחסים מסוימת. אצל הילד זה יהיה מערכת יחסים עם ההורים, עם הגננת, עם החברים ועם הדודים. מערכת יחסים אצל ילדים יכולה להיות גם עם דמות דמיונית. קיימת גם מערכת יחסים עם עצמי, כאשר מדובר בנושא מסוים שהחולם מתמודד איתו, כשלא מדובר בשום דמות. אצל ילדים הדבר נפוץ יותר, כי הם מתמודדים יותר עם נושאים שונים בחייהם, מאשר עם מערכות יחסים משמעותיות (תלוי בגיל).

 חלומות מסוימים יכולים לעורר חשד לפגיעה בילד שאין הוא מספר עליו. לפעמים הילד סובל מקושי נפשי, שניתן לעלות עליו דרך החלום. מחלות נפשיות, כמו: סכיזופרניה, דיכאון וכדומה, עשויים להתבטא בחלומות. יש להתייחס בחלום לסמלים המופיעים שם, לסוג האירועים ולסוג התכנים. כמו כן חשוב מאוד להתייחס לדמויות המופיעות בחלום היכולות לתת לנו רמזים למערכות היחסים הבעייתיות של הילד.

   דברים שיש להתייחס אליהם בחלומות של ילדים:

  1. שהתכנים המופיעים בחלום מתאימים את גילם. למשל, לא יופיעו בחלום של ילד קטן תכנים מיניים. הופעת תכנים שאינם תואמים את הגיל יכולים לעורר חשד.
  2. חלומות בהם מופיעים אירועים אלימים.
  3. חלומות בהם מופיעים אירועים אלימים המלווים בדם וברצח.
  4. חלומות המביעים פחדים.
  5. חלומות סיוטים.
  6. יש לבחון כיצד הילד מתעורר מהחלום, אם הוא רגוע או נסער.
  7. יש לבחון, כיצד הילד מספר את החלום – אם הוא רגוע או נרגש.

 

חלומות על מפלצות יכולים להופיע אצל ילדים גם אם אין משהו בחייהם המעורר דאגה. הילד מתמודד בחייו עם פחדים רבים, הפחדים יופיעו בחלום בצורת מפלצת, דמות מאיימת, או חיה מאיימת. החלום עוזר  לו להתמודד עם הפחדים. יש להקשיב לחלום ולתת תמיכה לילד, עידוד וחיבוק.

   חלומות סיוטים יופיעו אצל ילדים כאשר הם אינם רגועים. החוסר רוגע אינו נובע תמיד מבעיה כלשהי בחייו. לפעמים הבעיה יכולה להיות פיזית – קשורה לתזונה שאינה מתאימה לו, הגורמת לחוסר מנוחה פנימי ומכאן לחלומות כאלה. אם הילד מתעורר כל לילה עם סיוט, יש לבחון גם את כיוון התזונה. לפעמים הכניסה לשינה מפחידה את הילד, אז כאשר הוא נרדם, יופיעו חלומות סיוטים. אפשר גם שהשינה עצמה אינה טובה, אינה עמוקה מספיק. כאשר השינה רדודה יותר, היא גוררת הזיות הנחוות כסיוטים. הוא עשוי להיות לא רגוע, אם אין לו מספיק ביטחון מהסביבה שלו, הוא חש בודד וכך נתון בפחדים שעשויים לעורר סיוטים בלילה.

   חלומות על אלימות ודם עשויים להופיע אצל ילדים עם בעיות נפשיות. שימו לב שלא תמיד הדבר כך, אך יש לבחון אפשרות זו. מישהי סיפרה לי על בתה, שכבר אינה ילדה (בת 19), שבחלומותיה מופיע רצח אלימות ודם. באחד מהם היא רוצחת את אחותה בגרזן. בערות היא בוכה הרבה ואינה רגועה. יעצתי לאם לקחת אותה לבדיקה.

 

דוגמה לחלום:

אמא מספרת: בני בן ה-11 חלם שבלילה היו ברקים וגשם זועף, והוא נרטב מדליפת מים מהגג בבית.

 

היא מוסיפה: "במציאות, עברנו לפני מספר ימים לדירה חדשה וקשה לו להירדם בלילה". הם עברו לדירה חדשה ויש לו כנראה קושי עם המעבר. מעבר הדירה הוא הטריגר לחלום. הילד מצוי בסערת רגשות, לחץ, חוסר מנוחה והדבר מתבטא בחלומו. הבית הוא הבית הפנימי, הגשם מבטא את הסערה הפנימית שהוא חווה בתוכו. הבית מתקשר גם למעבר הדירה עצמו, יש לו קושי להסתגל לדירה החדשה. הצעתי לה לעקוב אחר חלומותיו ולראות מה קורה איתו בהמשך, יכול להיות שזהו מצב רגעי ועם הזמן הוא יסתגל למקום. חלום זה אינו מביע מערכת יחסים עם דמות, אלא נושא המטריד את הילד.

   בפתירת חלום יש לשים לב לכל הפרטים שמופיעים שם. חלק מהפרטים נותנים רמזים לנושא החלום. הופעת דמויות מוכרות בחלום יכולים לעורר חשד לבעיות עם דמויות אלו (לא תמיד). לעתים החלום מביע דבר מה חיובי, ודמויות משמעותיות מופיעות בו מתוך הקשר הטוב שיש לילד איתן, ולא מתוך בעייתיות. בכל אופן, הופעת דמות משמעותית בחלום יכולה לרמז על מערכת היחסים עם אותה דמות. לפעמים הדמות עצמה לא תופיע בחלום, אך יופיע משהו אחר המרמז עליה. למשל, בגדים של האימא בחלום ירמזו על האימא.

 

פרטים נוספים על חלומות ילדים ועל חלומות בכלל, כמו כן הבנת הדרך לפתירת חלומות, תוכלו לקרוא בספר "נפלאות החלום" שיצא בקרוב לאור.

 

תורג'מן יעל

050-2277405

www.ima-adama.co.il/home/dreamyael

תורג'מן יעל 


חוקרת את החלומות, מנהלת פורומים לפתרון חלומות


  www.ima-adama.co.il/home/dreamyael




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב